Sprzedaż smartfonów na świecie w III kw. 2018 r.: znowu w dół

Publikacja: 04.11.2018 20:34

W III kwartale br. na świecie sprzedało się 360 mln smartfonów, czyli o 8 proc. mniej niż przed rokiem – szacuje firma analityczna Strategy Analytics. Według jej analityków, sektor jest w stanie recesji, jako że wielkość sprzedaży spada już czwarty kwartał z rzędu.

Samsung pozostał rynkowym liderem z 20-proc. udziałem w globalnej sprzedaży, choć – według szacunków – sprzedał 72,3 mln urządzeń, czyli o 13,3 proc. mniej niż rok wcześniej.

Drugie miejsce należy kolejny kwartał z rzędu do chińskiej firmy Huawei, której udział w rynku to 14,4 proc. (wzrost o 32,5 proc. do 51,8 mln sztuk), a dopiero trzecie do Apple (13 proc. po zaledwie 0,4-proc. wzroście).

Czwarte i piąte miejsce należy znowu do chińskich firm:  Xiaomi i Oppo. Pierwsza z tych firm sprzedała w III kw. br. około 33 mln smartfonów (o prawie 20 proc. więcej niż rok temu), co dało jej 9,2 proc. rynku. Widać przy tym, że wzrost tego gracza jest dużo wolniejszy (rok temu w III kw. odnotował skok o  91 proc.). Zdaniem specjalistów, to efekt konkurencji ze strony Huawei na takich rynkach jak Chiny i Indie.

Sprzedaż inteligentnych telefonów – według SA – spada z kilku powodów. Jednym z nich są mocno obniżone subsydia operatorów do aparatów. Specjaliści wskazują też, że użytkownicy dłużej zwlekają zanim wymienią aparat na nowy. Brakuje też powodów, aby to robić: producentom skończyły się pomysły na innowacje, którymi można zachęcić do zakupu telefonu.

Swoje szacunki na temat rynku smartfonów w kolejnym kwartale w piątek pokazało także IDC. Tendencje w raporcie tej firmy są takie same, choć liczby nieco inne. IDC szacuje, że sprzedaż smartfonów spadła rok do roku o 6 proc. do 355,2 mln sztuk. Firma przyznaje, że rodzą się pytania co do przyszłości tego sektora, ale podtrzymuje jeszcze swoją opinię, że wróci on do wzrostów w 2019 roku.

Jak pisaliśmy, w Polsce przez pierwsze dwa kwartały sprzedaż smartfonów była nadal wyższa niż przed rokiem, choć operatorzy komórkowi, niegdyś potentaci w handlu telefonami, tracili rynek na rzecz rynku otwartego, czyli niezależnego od sprzedaży innych produktów.

Wśród telekomów widać coraz większe zainteresowanie otwartym rynkiem. W tym roku sprzedaż aparatów w systemie ratalnym bez obowiązku zakupu abonamentu rozpoczęła sieć Play oraz Orange Polska (oferuje tę możliwość własnym klientom).

– wsp. ziu

W III kwartale br. na świecie sprzedało się 360 mln smartfonów, czyli o 8 proc. mniej niż przed rokiem – szacuje firma analityczna Strategy Analytics. Według jej analityków, sektor jest w stanie recesji, jako że wielkość sprzedaży spada już czwarty kwartał z rzędu.

Samsung pozostał rynkowym liderem z 20-proc. udziałem w globalnej sprzedaży, choć – według szacunków – sprzedał 72,3 mln urządzeń, czyli o 13,3 proc. mniej niż rok wcześniej.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu