Audytel: nadawcy TV i operatorzy będą walczyć o częstotliwości

Publikacja: 19.03.2015 15:56

– Wobec rosnącej konsumpcji treści multimedialnych na różnych urządzeniach, konkurencja o zasoby radiowe między operatorami komórkowymi i telewizją będzie rosła. Działania takie, jak ogłoszony niedawno konkurs na nowy multipleks, premiują nadawców telewizyjnych – uważa Emil Konarzewski, partner zarządzający w firmie doradczej Audytel w rozmowie z PAP.

Konarzewski nawiązał do ogłoszonego w ub. tygodniu konkursu na rezerwację częstotliwości z zakresu 174–230 MHz na naziemne nadawanie cyfrowych programów telewizyjnych na nowym multipleksie (tzw. MUX8). Mają się na nim znaleźć dwa lub trzy programy Telewizji Polskiej oraz cztery inne kanały. Termin składania ofert upływa 29 kwietnia.

– Ogłoszony przez UKE konkurs był oczekiwany od dawna, zwłaszcza przez nadawców, którzy chcieli umieścić w swojej ofercie więcej programów HD, ponieważ na istniejących multipleksach tego miejsca jest już mało – powiedział Konarzewski.

– Nie wydaje się, aby ten przetarg w znaczący sposób zmienił istotnie układ sił pomiędzy głównymi nadawcami – dodał.

Zdaniem Konarzewskiego przydzielenie kolejnych częstotliwości na potrzeby telewizji naziemnej pokazuje, że nadawcy telewizyjni mają dużą siłę przetargową względem operatorów telekomunikacyjnych. Ci drudzy walczą teraz w aukcji o częstotliwości wykorzystywane do usług internetu mobilnego w technologii LTE.

Suma zgłoszonych w aukcji ofert na pasma radiowe 800 i 2600 MHz przekroczy dziś zapewne 2,4 mld zł.

– Pokazuje to, że częstotliwości są cennym dobrem i gospodarowanie nimi powinno być bardzo uważne i opierać się nie tylko o konsultacje z poszczególnymi lobby, ale też rachunek ekonomiczny – mówił partner w Audytelu.

W jego ocenie rynek telewizyjny i telekomunikacyjny coraz bardziej splatają się ze sobą, co przełoży się na większą konkurencję o zasoby częstotliwości radiowych.

– Można założyć, że już w niedalekiej przyszłości coraz większa część osób korzystających z treści multimedialnych nie będzie wykorzystywała do tego klasycznego telewizora tylko internet, czy to w formie stacjonarnej lub, co bardziej prawdopodobne, mobilnej – powiedział.

– Stąd konkurencja o częstotliwości między operatorami mobilnymi a telewizyjnymi będzie coraz większa. Wydaje się, że ci pierwsi będą mieli coraz więcej argumentów za tym, że ich technologia jest bardziej elastyczna i będzie dawała możliwości dostarczenia różnorodnych treści, dostępnych nie tylko liniowo, ale też na żądanie użytkownika – dodał.

Rywalem nadawców telewizyjnych w niedługiej przyszłości będą, zdaniem Konarzewskiego, firmy takie jak Netflix.

Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu