Analitycy BCG radzą, by firmy telekomunikacyjne przemyślały dotychczasowy model działania. Powód to zmiany zachodzące na telekomunikacyjnym rynku. Doradcza firma uważa, że telekomy mają 3- 5 lat, aby „wymyślić się” na nowo.
BCG zauważa, że do niedawna branża cieszyła się uznaniem inwestorów, ponieważ firmy telekomunikacyjne generowały stabilne przychody i hojnie dzieliły się zyskiem z akcjonariuszami.Jednak w ostatnim czasie sytuacja się zmieniła: najwięksi gracze, m.in. France Telecom-Orange, Telecom Italia czy Telefonica, zaczęli informować inwestorów o zmianie polityki dywidendowej. Zarządy telekomów pytane o przyczyny tych zmian, powoływali się na trzy rynkowe zjawiska.
* Ostra konkurencja, wymuszająca ograniczenie marż (np. we Francji operator Free Mobile zaczął oferować usługi telekomunikacyjne bez ograniczeń za 19,99 euro miesięcznie)
* Ograniczenie przychodów w skutek rozwoju usług OTT (Over The Top). Według szacunków brytyjskiego ośrodka badawczego Ovum, w 2011 r. komunikacja przez media społecznościowe, a nie SMSy sprawiła, że przychody operatorów spadły o 13,9 mld dol. Z kolei analitycy Informa wskazują, że wzrost liczby smart fonów o 10 proc. sprawia, że przychody firm telekomunikacyjnych spadają o 1,19 mld dol.
* Konieczność przeprowadzenia inwestycji niezbędnych dla rozwoju infrastruktury sieciowej nowej generacji – ich wartość to dziesiątki miliardów dolarów