Raport BCG: telekomy mogą obniżyć koszty o 30-40 proc.

„Stawiając czoła przyszłości” – tak brzmi tytuł najnowszego wydania raportu Boston Consulting Group, w którym doradcza firma radzi telekomunikacyjnym gigantom, jak przygotować się do przyszłych wyzwań.

Publikacja: 17.07.2012 13:52

Analitycy BCG radzą, by firmy telekomunikacyjne przemyślały dotychczasowy model działania. Powód to zmiany zachodzące na telekomunikacyjnym rynku. Doradcza firma uważa, że telekomy mają 3- 5 lat, aby „wymyślić się” na nowo.

BCG zauważa, że do niedawna branża cieszyła się uznaniem inwestorów, ponieważ firmy telekomunikacyjne generowały stabilne przychody i hojnie dzieliły się zyskiem z akcjonariuszami.Jednak w ostatnim czasie sytuacja się zmieniła: najwięksi gracze, m.in. France Telecom-Orange, Telecom Italia czy Telefonica, zaczęli informować inwestorów o zmianie polityki dywidendowej. Zarządy telekomów pytane o przyczyny tych zmian, powoływali się na trzy rynkowe zjawiska.

* Ostra konkurencja, wymuszająca ograniczenie marż (np. we Francji operator Free Mobile zaczął oferować usługi telekomunikacyjne bez ograniczeń za 19,99 euro miesięcznie)

* Ograniczenie przychodów w skutek rozwoju usług OTT (Over The Top). Według szacunków brytyjskiego ośrodka badawczego Ovum, w 2011 r. komunikacja przez media społecznościowe, a nie SMSy sprawiła, że przychody operatorów spadły o 13,9 mld dol. Z kolei analitycy Informa wskazują, że wzrost liczby smart fonów o 10 proc. sprawia, że przychody firm telekomunikacyjnych spadają o 1,19 mld dol.

* Konieczność przeprowadzenia inwestycji niezbędnych dla rozwoju infrastruktury sieciowej nowej generacji – ich wartość to dziesiątki miliardów dolarów

BCG rekomenduje decentralizację organizacyjną telekomów i przyjęcie strategii adaptacji, która pozwoliłaby firmom szybciej dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych. Proces decentralizacji miałby na celu wyodrębnienie z telekomunikacyjnych silosów jednostek funkcjonalnych:

* Właściciel infrastruktury sieciowej – zakres kluczowych kompetencji zbliżony do tych, niezbędnych u deweloperów, czyli dogłębna znajomość lokalnych uwarunkowań, pozwalająca na rozwijanie infrastruktury. Właściciele infrastruktury sieciowej udostępniają sieć operatorom.

* Operator sieci – dla biznesowego sukcesu kluczem jest ekonomika skali, wynikająca ze skutecznej obsługi sieci i wdrażania nowoczesnych technologii przy utrzymaniu dyscypliny kosztowej. Ze względu na duże znaczenie obsługi technologicznej, w obszarze zarządzania siecią najłatwiej osiągnąć oszczędności dzięki outsourcingowi.

* Dostawca usług dla różnych segmentów klientów – serce biznesu telekomunikacyjnego, chociaż na przestrzeni ostatnich lat potrzeby, gusty i oczekiwania klientów diametralnie się zmieniały. Obecnie jednym z najważniejszych trendów na rynku jest powstawanie wielu marek, adresowanych do różnych grup klientów. Przykładowo, w odpowiedzi na ofertę Free Mobile France Telecom-Orange wprowadziło tanią markę Sosh, a Bouygues Telecom – markę B&You. Dostosowanie oferty do specyficznego segmentu klientów – definiowanego poprzez cenę, jakość usług czy wiek – pozwala telekomom zwiększyć udział w rynku i jednocześnie poprawić marże. Z naszych analiz wynika, że skuteczne wprowadzenie taniej marki może zwiększyć przychody operatora o 10-15 proc.

* Centrum usług cyfrowych – Facebook, Skype czy Amazon Cloud Services przechwytują coraz większą część przychodów z komunikacji w ramach ekosystemu telekomunikacyjnego. Wyzwaniem dla telekomów jest powstrzymanie i odwrócenie tego niekorzystnego trendu, co wymaga zaproponowania klientom konkurencyjnych i innowacyjnych usług. Część operatorów już tworzy takie  jednostki biznesowe – przykładowo, jesienią ubiegłego roku norweski Telenor uruchomił własne centrum usług cyfrowych.

W ocenie BCG efektem decentralizacji oraz wdrożenia strategii adaptacji będzie:

* Skrócenie cyklu tworzenia produktu – obecnie w firmach telekomunikacyjnych czas wdrażania nowych usług waha się od 9 do 18 miesięcy, a wprowadzanie zmian cennikowych trwa ok. 3 miesięcy. Operatorom, którzy wdrożyli nowe modele, udało się skrócić ten czas do 3 miesięcy przy wdrażaniu usług i a przy zmianach cennikowych – do 3 tygodni.

* Lepsze zarządzanie inwestycjami w infrastrukturę – w najbliższych latach firmy telekomunikacyjne będą musiały zainwestować setki miliardów dolarów w rozwój sieci nowej generacji. Dzięki specjalizacji i dogłębnej znajomości uwarunkowań lokalnych efektywność inwestycji może wzrosnąć nawet o 20 proc.

* Obniżenie kosztów – nowy model pozwoli telekomom obniżyć koszty operacyjne o 30-40 proc., głównie dzięki uproszczeniu produktów oraz korzyściom skali z działalności międzynarodowej.

BCG przyznaje, że rynki wschodzące, w tym afrykańskie, zaczynają brać pod uwagę nowe modele działania operacyjnego. „Czy telekomy Zachodu mają wolę, aby do nich dołączyć?” – pytają analitycy.

Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu