Raport BCG: telekomy mogą obniżyć koszty o 30-40 proc.

„Stawiając czoła przyszłości” – tak brzmi tytuł najnowszego wydania raportu Boston Consulting Group, w którym doradcza firma radzi telekomunikacyjnym gigantom, jak przygotować się do przyszłych wyzwań.

Publikacja: 17.07.2012 13:52

Analitycy BCG radzą, by firmy telekomunikacyjne przemyślały dotychczasowy model działania. Powód to zmiany zachodzące na telekomunikacyjnym rynku. Doradcza firma uważa, że telekomy mają 3- 5 lat, aby „wymyślić się” na nowo.

BCG zauważa, że do niedawna branża cieszyła się uznaniem inwestorów, ponieważ firmy telekomunikacyjne generowały stabilne przychody i hojnie dzieliły się zyskiem z akcjonariuszami.Jednak w ostatnim czasie sytuacja się zmieniła: najwięksi gracze, m.in. France Telecom-Orange, Telecom Italia czy Telefonica, zaczęli informować inwestorów o zmianie polityki dywidendowej. Zarządy telekomów pytane o przyczyny tych zmian, powoływali się na trzy rynkowe zjawiska.

* Ostra konkurencja, wymuszająca ograniczenie marż (np. we Francji operator Free Mobile zaczął oferować usługi telekomunikacyjne bez ograniczeń za 19,99 euro miesięcznie)

* Ograniczenie przychodów w skutek rozwoju usług OTT (Over The Top). Według szacunków brytyjskiego ośrodka badawczego Ovum, w 2011 r. komunikacja przez media społecznościowe, a nie SMSy sprawiła, że przychody operatorów spadły o 13,9 mld dol. Z kolei analitycy Informa wskazują, że wzrost liczby smart fonów o 10 proc. sprawia, że przychody firm telekomunikacyjnych spadają o 1,19 mld dol.

* Konieczność przeprowadzenia inwestycji niezbędnych dla rozwoju infrastruktury sieciowej nowej generacji – ich wartość to dziesiątki miliardów dolarów

BCG rekomenduje decentralizację organizacyjną telekomów i przyjęcie strategii adaptacji, która pozwoliłaby firmom szybciej dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych. Proces decentralizacji miałby na celu wyodrębnienie z telekomunikacyjnych silosów jednostek funkcjonalnych:

* Właściciel infrastruktury sieciowej – zakres kluczowych kompetencji zbliżony do tych, niezbędnych u deweloperów, czyli dogłębna znajomość lokalnych uwarunkowań, pozwalająca na rozwijanie infrastruktury. Właściciele infrastruktury sieciowej udostępniają sieć operatorom.

* Operator sieci – dla biznesowego sukcesu kluczem jest ekonomika skali, wynikająca ze skutecznej obsługi sieci i wdrażania nowoczesnych technologii przy utrzymaniu dyscypliny kosztowej. Ze względu na duże znaczenie obsługi technologicznej, w obszarze zarządzania siecią najłatwiej osiągnąć oszczędności dzięki outsourcingowi.

* Dostawca usług dla różnych segmentów klientów – serce biznesu telekomunikacyjnego, chociaż na przestrzeni ostatnich lat potrzeby, gusty i oczekiwania klientów diametralnie się zmieniały. Obecnie jednym z najważniejszych trendów na rynku jest powstawanie wielu marek, adresowanych do różnych grup klientów. Przykładowo, w odpowiedzi na ofertę Free Mobile France Telecom-Orange wprowadziło tanią markę Sosh, a Bouygues Telecom – markę B&You. Dostosowanie oferty do specyficznego segmentu klientów – definiowanego poprzez cenę, jakość usług czy wiek – pozwala telekomom zwiększyć udział w rynku i jednocześnie poprawić marże. Z naszych analiz wynika, że skuteczne wprowadzenie taniej marki może zwiększyć przychody operatora o 10-15 proc.

* Centrum usług cyfrowych – Facebook, Skype czy Amazon Cloud Services przechwytują coraz większą część przychodów z komunikacji w ramach ekosystemu telekomunikacyjnego. Wyzwaniem dla telekomów jest powstrzymanie i odwrócenie tego niekorzystnego trendu, co wymaga zaproponowania klientom konkurencyjnych i innowacyjnych usług. Część operatorów już tworzy takie  jednostki biznesowe – przykładowo, jesienią ubiegłego roku norweski Telenor uruchomił własne centrum usług cyfrowych.

W ocenie BCG efektem decentralizacji oraz wdrożenia strategii adaptacji będzie:

* Skrócenie cyklu tworzenia produktu – obecnie w firmach telekomunikacyjnych czas wdrażania nowych usług waha się od 9 do 18 miesięcy, a wprowadzanie zmian cennikowych trwa ok. 3 miesięcy. Operatorom, którzy wdrożyli nowe modele, udało się skrócić ten czas do 3 miesięcy przy wdrażaniu usług i a przy zmianach cennikowych – do 3 tygodni.

* Lepsze zarządzanie inwestycjami w infrastrukturę – w najbliższych latach firmy telekomunikacyjne będą musiały zainwestować setki miliardów dolarów w rozwój sieci nowej generacji. Dzięki specjalizacji i dogłębnej znajomości uwarunkowań lokalnych efektywność inwestycji może wzrosnąć nawet o 20 proc.

* Obniżenie kosztów – nowy model pozwoli telekomom obniżyć koszty operacyjne o 30-40 proc., głównie dzięki uproszczeniu produktów oraz korzyściom skali z działalności międzynarodowej.

BCG przyznaje, że rynki wschodzące, w tym afrykańskie, zaczynają brać pod uwagę nowe modele działania operacyjnego. „Czy telekomy Zachodu mają wolę, aby do nich dołączyć?” – pytają analitycy.

Analitycy BCG radzą, by firmy telekomunikacyjne przemyślały dotychczasowy model działania. Powód to zmiany zachodzące na telekomunikacyjnym rynku. Doradcza firma uważa, że telekomy mają 3- 5 lat, aby „wymyślić się” na nowo.

BCG zauważa, że do niedawna branża cieszyła się uznaniem inwestorów, ponieważ firmy telekomunikacyjne generowały stabilne przychody i hojnie dzieliły się zyskiem z akcjonariuszami.Jednak w ostatnim czasie sytuacja się zmieniła: najwięksi gracze, m.in. France Telecom-Orange, Telecom Italia czy Telefonica, zaczęli informować inwestorów o zmianie polityki dywidendowej. Zarządy telekomów pytane o przyczyny tych zmian, powoływali się na trzy rynkowe zjawiska.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Rusza nowa aukcja 5G. Państwo chce od operatorów astronomiczną kwotę
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość