– Widać boom na tablety z 9 proc. w 2012 roku ich użytkowanie wzrosło do 17 proc. w 2013 – podaje MEC w swoim cyklicznym raporcie. W ciągu ostatnich dwóch lat upowszechniły się też smartfony.  – W 2011 tylko 14 proc.  Internautów miało smartfona, w ciągu roku grupa ta wzrosła do 52 proc. i na tym poziomie się utrzymuje –wynika z badania. Z ostatniego badania NetTrack wynika, że w okresie marzec-maj 2013 internautów mieliśmy w Polsce prawie 18 mln. To oznacza, że smartfona ma ok. 9,4 mln ludzi, a tablet: niecałe 1,3 mln ludzi.

Najczęściej mamy w Polsce smartfony Samsunga (32 proc. wszystkich), wśród wszystkich modeli telefonów najpopularniejszą marką jest za to Nokia (telefony tej firmy ma 38 proc. Polaków korzystających z Internetu). – Zmienia się  sposób wykorzystywania Internetu w telefonie. Spada użytkowanie poczty prywatnej a wzrasta Facebooka – niewykluczone, że Facebook oferujący także dostęp do poczty, odbiera klientów serwisom oferującym pocztę – podają analitycy MEC.  Ppołowa respondentów korzysta ze smartfonów w domu. Nie wydajemy na telefoniczne abonamenty dużo. Tylko 16 proc. płaci rachunki wyższe niż 100 zł miesięcznie, a tylko 15 proc.  respondentów byłoby skłonnych płacić za aplikacje wyłącznie po to, by nie mieć w nich reklam.

Jeśli chodzi o to, jak najczęściej korzystamy ze smartfonów w sieci, większość Polaków ma zainstalowanych maksymalnie dziesięć aplikacji. Najpopularniejsze są te aplikacje bezpłatne, ale 22proc. zapłaciło za aplikacje. – Te osoby wydają średnio nie więcej niż 10 złotych miesięcznie na ten cel – podaje firma.

9 proc. ma w telefonie rozwiązania umożliwiające płacenie przez telefon (przy czym płacą tylko 3 proc.). Aplikacje wykorzystujące augmented reality (technologię rozszerzonej rzeczywistości umożliwiającą nakładania na rzeczywisty obraz z kamerki lub zdjęcie elementów wirtualnych) ma w telefonie (i korzysta z nich) tylko 2 proc. internautów.- Bardziej popularne stały się QR kody – aplikację do ich odczytywania ma jedna trzecia respondentów, a korzystało z niej 26 proc. polskich internautów –podaje MEC.

Badanie przeprowadzono przeprowadzone na 2,3 tys. internautów powyżej 14 roku życia metodą CAWI.