Prognoza WI: Europa migruje pre-paid dzięki ofertom SIM-Only

Publikacja: 29.05.2013 17:55

Podział baz klientów sieci komórkowych między użytkowników usług pre-paid i kontraktowych w ciągu kolejnych pięciu lat nie zmieni się w ujęciu globalnym, ale regionalnie może dojść do znaczących przetasowań – uważa firma analityczna Wireless Intelligence.

Obecnie, zdaniem WI, globalny podział wynosi 77:23 proc. na rzecz użytkowników usług pre-paid (dane na koniec I kw. 2013 r.). Według najnowszej prognozy, w IV kw. 2017 r. proporcja ta zmieni się nieznacznie na korzyść klientów z umowami (76:24), przy czym zdaniem analityków odmienny trend będzie widoczny w Stanach Zjednoczonych, gdzie baza użytkowników pre-paid systematycznie rośnie.

Wprawdzie klienci pre-paid Verizon Wireless stanowią tylko 5 proc. bazy użytkowników tego operatora, to w AT&T, T-Mobile i Sprincie jest to ponad 30 proc. Wzrosty bazy użytkowników usług na kartę notowali w ostatnim czasie nie oferujący usług w innym modelu MetroPCS i Cricket, przy czym ten ostatni w ostatnim czasie próbował migrować klientów usług na kartę do oferty 4G-LTE. Usługi pre-paid w technologią LTE oferuje także Sprint: pod markami Virgin I Boost.

Co ciekawe, w USA wysokość wskaźnika ARPU z usług pre-paid jest relatywnie wysoki w porównaniu z innymi rynkami rozwiniętymi – podaje WI. Średnie ARPU w IV kw. ub.r. .w tym segmencie  wynosiło 19,44 dol., odpowiadając  za około 1/3 ARPU kontraktowego. Jak mówił Rene Obermann, prezes Deutsche Telekom, w przejmowanym przez grupę MetroPCS było to dużo więcej bo około 40 dol.

Dla porównania we Francji I Hiszpanii proporcja ta wynosi 26 proc., w Wielkiej Brytanii 21 proc., a w Niemczech – 18 proc.

W przeciwieństwie do rynku amerykańskiego, rynki północnej i zachodniej Europy notują wzrost liczby klientów kontraktowych kosztem baz pre-paid odpowiednio o 2,6 pkt. proc. I 2,9 pkt proc. w I kw. br.

„Operatorzy w tych regionach koncentrują się na migracji użytkowników z taryf pre-paid do taryf kontraktowych, z powodu nasycenia wielu rynków” – podaje WI.

W Wielkiej Brytanii w I kw. liczba kart SIM w segmencie pre-paid spadła o 5,7 proc., we Francji o 7,2 proc., a w Holandii I Belgii odpowiednio o 8,6 proc. I 9,8 proc.

Według WI, nowym sposobem operatorów na migrowanie użytkowników z segmentów pre-paid do post-paidu są plany obejmujące taryfy SIM-Only (pod markami Free, Sosh, Red), umowy o krótkim terminie wypowiedzenia i poszerzone program lojalnościowe. Wzrost w segmencie kontraktowym napędza także pakietowanie usług.

WI oczekuje, że w Europie udział kart SIM pre-paid w strukturze użytkowników spadnie o 3,4 pkt proc. w ciągu następnych 5 lat do 57 proc. Będzie to wówczas drugi najniższy odsetek po Oceanii (52 proc.). Rynki obu Ameryk zajmą wtedy 3. miejsce z 62-proc. udziałem pre-paidów.

Podział baz klientów sieci komórkowych między użytkowników usług pre-paid i kontraktowych w ciągu kolejnych pięciu lat nie zmieni się w ujęciu globalnym, ale regionalnie może dojść do znaczących przetasowań – uważa firma analityczna Wireless Intelligence.

Obecnie, zdaniem WI, globalny podział wynosi 77:23 proc. na rzecz użytkowników usług pre-paid (dane na koniec I kw. 2013 r.). Według najnowszej prognozy, w IV kw. 2017 r. proporcja ta zmieni się nieznacznie na korzyść klientów z umowami (76:24), przy czym zdaniem analityków odmienny trend będzie widoczny w Stanach Zjednoczonych, gdzie baza użytkowników pre-paid systematycznie rośnie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
Duża awaria sieci komórkowych w Polsce. Problemy z połączeniami
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Ile Polacy płacą za usługi telekomunikacyjne i jak z nich korzystają. Raport UKE
Telekomunikacja
Bezprzewodowy internet rozkwitnie dzięki 5G. Najnowsze prognozy Ericssona
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Telekomunikacja
Aukcja częstotliwości dla sieci 5G rusza 22 czerwca. Kto weźmie udział?
Telekomunikacja
Amazon wprowadza darmowy abonament telefoniczny. Cios w operatorów komórek