Wyniki UPC Polska w II kw. 2019 roku: inwestycje przekładają się na przychody [nowe]

Publikacja: 08.08.2019 10:42

O 5,3 tys. do 1468,1 tys. urosła liczba abonentów UPC Polska w ciągu II kwartału 2019 r. – wynika z danych zaprezentowanych przez Liberty Global, właściciela największej w kraju telewizji kablowej.

Wzrost ten miał miejsce w czasie, gdy zasięg sieci kablówki powiększył się o ponad 20 tys. gospodarstw domowych, do 3,5 mln domostw.

Na nasyconym rynku płatnej telewizji standardem jest już, że operatorzy sprzedają kolejne usługi abonentom, których już mają skuteczniej niż pozyskują nowych klientów.

W II kw. br. liczba usług (tzw. RGU) świadczonych przez kablówkę urosła o 25,9 tys. do 3117,9 tys. Największa część tego przyrostu dotyczy usług stacjonarnego dostępu do Internetu: 11,1 tys. do 1203 tys..

Warto przy tym zauważyć, że niemal taki sam (11 tys. do 679 tys.) był kwartalny przyrost usług telefonii stacjonarnej, co sugeruje, że sprzedawcy kablówki koncentrowali się na sprzedaży pakietu usług, w którym jedna jest szczególnie atrakcyjna cenowo.

Liczba usług wideo zakupionych w UPC wyniosła w końcu czerwca 1235,5 tys. i była o 3,8 tys. wyższa niż w marcu.

Liberty Global poinformował, że przychody dwóch ostatnich rynków w regionie Europy Środkowowschodniej na których działa (po finalizacji transakcji z Vodafone są to Polska i Słowacja) urosły w walutach lokalnych o około 2,9 proc. do równowartości 119 mln dol., za sprawą segmentu usług hurtowych oraz dzięki inwestycjom w geograficzny zasięg sieci.

W opublikowanym z pewnym opóźnieniem sprawozdaniem na giełdzie w Nowym Jorku, Liberty podało też dodatkowo, że przychody w Polsce wyniosły w II kw. br. 106,7 mln dol., podczas gdy rok wcześniej nieco ponad 110 ml dol..

W przeliczeniu na złote po średnim kursie dolara, przychody UPC Polska w II kw. br. wyniosły 406,44 mln zł (wzrost o 2,9 proc. rok do roku z 394,8 mln zł).

W I półroczu br. było to 213,4 mln dol., podczas gdy rok wcześniej 226,4 mln dol.. W złotych przychody UPC w I półroczu br. to 810 mln zł, o 2,7 proc. więcej niż przed rokiem.

Wyprzedaż aktywów, którą prowadzi Liberty nie jest bez wpływu na sytuację UPC Polska. W raporcie giełdowym przekazanym przez amerykańską grupę do Komisji Papierów Wartościowych (SEC) pod koniec lipca podano, że po sprzedaży biznesu w Szwajcarii (finalizacja spodziewana jest pod koniec roku) biznesy w Polsce i Słowacji wchodzące obecnie w skład grupy kredytowej UPC Holding będą całkowicie oddłużone.

Co zamierza zrobić z nimi Liberty – dokładnie nie wiadomo. Grupa podała, że „nieprzerwanie prowadzi oceny struktury kapitałowej” i jest możliwe, że w przyszłości może zadłużyć segment w Europie Środkowowschodniej.

„W przeszłości staraliśmy się, aby nasze biznesy zależne utrzymywały zadłużenie na poziomie 4-5-krotności skonsolidowanej skorygowanej OIBDA” – wskazuje Liberty.

W jednym z przypisów do pozycji finansowych Liberty, można znaleźć także informację, że segment, do którego należy UPC Polska w I kw. br. wypracował 57,2 mln dol. skorygowanej OIBDA.

OIBDA w nomenklaturze Liberty jest tym samym co OCF (operacyjne przepływy pieniężne). Aby obliczyć OCF grupy trzeba od zysku operacyjnego odjąć trzy pozycje: koszty programu motywacyjnego opartego o akcje Liberty, amortyzację oraz odpisy wartości wynikające z restrukturyzacji i inne jednorazowe elementy.

O 5,3 tys. do 1468,1 tys. urosła liczba abonentów UPC Polska w ciągu II kwartału 2019 r. – wynika z danych zaprezentowanych przez Liberty Global, właściciela największej w kraju telewizji kablowej.

Wzrost ten miał miejsce w czasie, gdy zasięg sieci kablówki powiększył się o ponad 20 tys. gospodarstw domowych, do 3,5 mln domostw.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów