Cyfrowe kolosy trafione daniną
Resort finansów jeszcze czeka na wytyczne z Brukseli dotyczące nowego podatku. Ale jeśli tam prace będą się przeciągały wprowadzimy go wcześniej sami. Nad tym jak opodatkować takich gigantów jak Facebook, Google, czy Amazon politycy myślą od lat. Teraz w Komisji Europejskiej kształtów nabiera nareszcie pomysł nowej daniny cyfrowej. Prace na forum unijnym mogą jednak jeszcze potrwać, a polski fiskus nie chce długo czekać. I szykuje własne rozwiązanie tymczasowe. – Pracujemy nad naszym projektem, ale zanim go upublicznimy chcemy zapoznać się z kierunkiem proponowanym przez Brukselę. Jeżeli tempo prac nad projektem w UE będzie niezadowalające wprowadzimy rozwiązanie krajowe przed unijnym – potwierdza Filip Majdowski, wicedyrektor departamentu systemu podatkowego w Ministerstwie Finansów. KE publikuje wytyczne 21 marca. Można się jednak spodziewać, że prace nad rekomendacjami będą trwały latami.
S. A1, A2
Jak zmierzyć drugie życie telewizji
Coraz więcej widzów programów telewizyjnych wymyka się pomiarom, bo oglądają audycje poza tradycyjną ramówką. Nadawcy telewizyjni chcą wiedzieć, ile osób ogląda ich programy niezależnie od tego, z jakich urządzeń i z jakiego źródła sygnału korzystają. Firma Nielsen Audience Measurement, badająca w Polsce oglądalność, jest do takich pomiarów gotowa. Pytanie tylko, czy i kiedy obie strony dogadają się do co ceny i zasad nowych badań.
S. A6
Usługi IT i bonusy nie są wyłączone z kosztów
Odliczanie wydatków na doradztwo w zakresie IT jest od 2017 r. limitowane. Nie ma za to ograniczeń dla bieżącego wsparcia informatycznego, a także bonusów przekazywanych spółkom powiązanym – potwierdził dyrektor Krajowej Izby Skarbowej.
S. B3
Zalew wyskakujących okienek
Czy wszystkie strony internetowe używające cookies muszą do 25 maja poprosić użytkowników na wyrażenie na to zgody? Tak uważa część ekspertów, a serwisy już ruszyły z akcją pozyskiwania zgód. Wchodząc na strony dużych serwisów informacyjnych można się ostatni spotkać z prośbami o wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych i profilowanie. To ostatnie ma być związane z chęcią dostosowywania wyświetlanych reklam do zainteresowań użytkownika. Takie informacje pojawiły się na stronach Wirtualnej Polski, czy TVP Info. Podobne okienka wyskakują także przy próbach odwiedzania części serwisów z innych krajów UE.
S. B4
Kamery w szpitalach niezgodne z RODO
Prowadzą bowiem do ujawnienia danych wrażliwych. Kolidują także z Konstytucją. PKW apeluje o nowelizację kodeksu wyborczego.
S. C1, C3