[b]rpkom.pl – Jakiś czas temu Alcatel Lucent ogłosił strategię [i]application enablement[/i]. Na czym ona polega?[/b]
[b]Zbigniew Kuczerowski, technical sales director w Alcatel Lucent Polska: [/b]- To strategia tworzenia ułatwień technicznych, które pozwolą szerokiej grupie twórców aplikacji wykorzystać możliwości i zasoby sieci telekomunikacyjnych, między innymi takie jak lokalizacja, informacja o dostępności czy powiadomienia SMS. Dzięki tym mechanizmom można znacząco rozszerzyć funkcjonalność aplikacji internetowych w zakresie mobilności. Podam przykład jednego z rozwiązań. Jesteśmy usatysfakcjonowani posiłkiem w restauracji i chcemy ją zarekomendować znajomym z portalu społecznościowego. Wpisujemy odpowiedni komentarz przy pomocy telefonu komórkowego i każdy z listy znajomych, kto znajdzie się w pobliżu tej restauracji w okresie np. 2 miesięcy, dostanie SMS’a z naszą rekomendacją. Udostępnienie funkcjonalności sieci komórkowej (lokalizacja, obecność, powiadomienia SMS) twórcom internetowym umożliwia platforma Open API Service. Dzięki niej operatorzy mogą w bezpieczny sposób sprzedawać zasoby swojej sieci natomiast twórcy aplikacji rozbudowywać oprogramowanie o nowe funkcjonalności, działające w różnych sieciach, bez koncentrowania się na szczegółach technicznych czy zastanawiania się, do której sieci należy użytkownik. Oprócz wzbogacenia oferty usługowej dla abonentów, Application Enablement otwiera przed operatorami nowe źródła przychodu, związane z dostarczaniem spersonalizowanych treści reklamowych, pobieraniem opłat za wykorzystanie zasobów sieci oraz wpływami z nowych modeli biznesowych, polegających np. na współdzieleniu zysków ze sprzedaży i popularyzacji aplikacji z jej developerem..
[b]Jak wasi klienci reagują na tak wyrafinowane produkty? Jest zainteresowanie?[/b]
– Zainteresowanie aplikacjami jest duże, zwłaszcza tymi łatwymi do skomercjalizowania, jak usługa wyświetlania reklam skojarzonych z lokalizacją. Chodzi np. o ekrany umieszczone w autobusach czy taksówkach, które pokazują reklamy tematycznie związane z otoczeniem przemieszczającego się pojazdu.
[b]- Nowe trendy to jedno, ale jak wygląda np. sprzedaż sprzętu GSM? Odkładamy go już na półkę?[/b]