„Nie tracimy nadziei, że planowana transakcja z UPC Polska dojdzie do skutku, jednak musimy się liczyć z każdą ewentualnością. W związku z tym od początku 2018 r. koncentrujemy się na przygotowaniu strategii rozwoju naszego biznesu w kilku scenariuszach, również takim, który przewiduje odmowę zgody na koncentrację z UPC Polska” – napisał Andrzej Rogowski, prezes Multimedia Polska, w raporcie finansowym opublikowanym w weekend.
Multimedia i UPC czekają na decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów od 1,5 roku. Jeśli zablokuje on transakcję, nie będzie to koniec prób konsolidacji sektora – uważają nasi rozmówcy.
Dwie drogi Liberty
– Jeśli UOKiK nie zgodzi się na przejęcie Multimediów przez UPC, ta pierwsza firma będzie ponownie na sprzedaż, a UPC mogłoby poszukać większego partnera wśród operatorów komórkowych – uważa Paweł Puchalski, szef analityków w Domu Maklerskim BZ WBK.
Opinia analityka pasuje jak ulał do słów Mike’a Friesa, prezesa Liberty Global, amerykańskiej grupy, do której należy UPC. – Europa zmierza ku budowie krajowych czempionów: dwóch lub trzech na każdym z rynków. Będziemy takim czempionem lub pomożemy w jego stworzeniu – powiedział Fries na konferencji Deutsche Banku na początku marca. – To będzie ciekawe 12 miesięcy w Europie: nadchodzi konwergencja – mówił.
UPC w Polsce jest największą kablową telewizją i drugim po Orange Polska dostawcą przewodowego internetu, ale do czempiona firmie brakuje sporo. Samo przejęcie Multimediów nie wystarczyłoby do awansu na pierwsze miejsce, którego przed Cyfrowym Polsatem broni dziś Orange.