Alcatel-Lucent: Operator w świecie cyfrowych mediów

Sieci CDN (Content Delivery Networks) powstały, aby umożliwić przechowywanie najbardziej popularnych w internecie zasobów w centrach danych, umiejscowionych bliżej użytkowników. Dzięki temu unika się wielokrotnego pobierania z odległych serwerów, co ma bezpośrednie przełożenie na „przyspieszenie”, czyli poprawę percepcji jakości usługi internetowej u jej odbiorcy oraz na obniżenie kosztów ponoszonych przez operatorów na dalekosiężny tranzyt ruchu.

Publikacja: 18.10.2010 19:00

Piotr Gajowniczek, Architekt Rozwiązań Sieciowych Alcatel-Lucent Polska

Piotr Gajowniczek, Architekt Rozwiązań Sieciowych Alcatel-Lucent Polska

Foto: Alcatel-Lucent

W obliczu lawinowo rosnącej popularności multimediów w internecie, rozwiązania [b]CDN[/b] rozbudowały się w złożone i skalowalne struktury, obsługujące nie tylko transfer plików, ale także różne standardy [i]streamingu[/i]. Wspomagają dystrybucję popularnych treści wideo, na przykład pochodzących z aplikacji społecznościowych, takich jak YouTube. Popularność wideo w internecie nie umknęła też uwadze profesjonalnych dostawców treści – firm medialnych, producentów i dystrybutorów programów TV i filmów. Wyrazem tego jest dostępność wielu programów z ramówek popularnych stacji telewizyjnych, w tym nawet premierowych odcinków popularnych seriali, w dystrybucji sieciowej. Internet stał się bowiem jedynym w swoim rodzaju medium, umożliwiającym transmisję wideo o zasięgu globalnym.

Inteligentne, dynamiczne zarządzanie dystrybucją plików i treści między węzłami sieci [b]CDN[/b] oraz ich odpowiednia lokalizacja jest kluczem do skuteczności tego rodzaju rozwiązań. W ostatnich latach powstały więc wyspecjalizowane firmy o regionalnym i globalnym zasięgu, oferujące dostawcom wspomaganie dystrybucji treści w postaci usługi. Między dostawcą treści a użytkownikiem jest jednak jeszcze operator sieci, który nie ma z tego tytułu specjalnych profitów. Co więcej – fakt, że cyfrowe media stają się największym źródłem ruchu sieciowego i drastycznie wpływają na obciążenie sieci sprawia, że nakłady, jakie trzeba ponieść na rozbudowę infrastruktury przewyższają przychody z transmisji ruchu, szczególnie w obliczu nieustającej presji cenowej ze strony użytkowników i konkurencji.

Jedyną drogą do biznesowego wykorzystania multimedialnego [i]boomu[/i] w internecie jest dla operatora wejście w obszar dostarczania treści. Jako dostawca usługi i infrastruktury szerokopasmowego dostępu do internetu ma on w ręku klucz do zapewnienia odpowiedniej jakości [i]streamingu[/i] wideo. Rozwiązaniem problemu dystrybucji cyfrowych mediów w sposób, który z jednej strony umożliwia konkurowanie z aplikacjami internetowymi jakością usług a z drugiej pozwala (dzieki tym samym zaletom) przyciągnąć profesjonalnych dostawców treści, jest dla operatora wdrożenie własnej sieci [b]CDN[/b].

Dzięki rozwiązaniom [b]CDN[/b] dla operatorów, takim jak platforma [b][i]Velocix Digital Media Delivery[/i][/b], oferowana przez [b]Alcatela-Lucenta[/b], operator może stać się zaufanym kanałem dystrybucji dla dostawców profesjonalnych cyfrowych mediów audio i wideo, oferować pakiety dostępu szerokopasmowego z dodatkowymi usługami dostarczania treści z gwarantowaną jakością oraz optymalizować wykorzystanie sieci przez automatyczne, inteligentne rozmieszczanie plików w serwerach pamięci podręcznej ([i]caching[/i]), co umożliwia np. pozyskiwanie klientów z obszaru handlu elektronicznego (wymagających szybkiego ładowania stron internetowych), sieci społecznościowych, portali internetowych, dystrybutorów gier i profesjonalnego oprogramowania (często dostarczających wielomegabajtowe uaktualnienia i poprawki). Trzeba też pamiętać, że operator wdrażając własną platformę [b]CDN[/b] może zwykle rozmieścić serwery znacznie „głębiej” w sieci, co przekłada się na optymalizację wykorzystania jej zasobów oraz lepszą jakość usług.

[b]Velocix[/b] jest firmą założoną w 2003 r w Cambridge w Wielkiej Brytanii, a od 2009 r. integralną częścią [b]Alcatela-Lucenta[/b], która specjalizuje się w rozwiązaniach CDN dla operatorów telekomunikacyjnych i ma za sobą długą historię innowacji technicznych w tej dziedzinie, szczególnie w zakresie wspomagania cyfrowej dystrybucji bardzo dużych plików. Platforma [b][i]Velocix Digital Media Delivery[/i][/b] składa się z oprogramowania instalowanego na dedykowanych serwerach w odpowiednio dobranych lokalizacjach w sieci operatora. Obsługuje wszystkie najważniejsze standardy transmisji multimedialnych w czasie rzeczywistym: Microsoft Windows Media, Microsoft Silverlight, Apple Live Streaming i Adobe Flash. Jej cechą szczególną jest wykorzystanie rozwiązań spotykanych w sieciach [i]peer-to-peer[/i], opierających się na podziale transmitowanych obiektów na fragmenty, które mogą być pobierane jednocześnie z wielu węzłów struktury CDN. Podejście to zwiększa efektywność i niezawodność transmisji, szczególnie dla dużych plików cyfrowych mediów i jest bardzo dobrze dopasowane do takich formatów streamingu, jak Microsoft Silverlight.

Platforma [b]Velocix[/b] jest rozwiązaniem uniwersalnym i zapewnia bardzo szeroki zakres usług: od wspomagania pobierania popularnych plików i zawartości stron www po streaming multimediów „na żądanie” i w trybie „na żywo” do dowolnych urządzeń wyposażonych w szerokopasmowy dostęp do sieci: komputerów stacjonarnych, przenośnych, domowych systemów multimedialnych, urządzeń typu [i]set-top-box[/i], przenośnych odtwarzaczy multimedialnych, konsol do gier itp. Rozwój możliwości tych urządzeń, w połączeniu z rozpowszechnieniem się w internecie treści wideo o wysokiej rozdzielczości (a następnie być może także 3D) sprawi, że w niedługim czasie wdrożenie platform takich, jak [b][i]Velocix Digital Media Delivery[/i][/b] stanie się dla operatorów wchodzących w obszar dystrybucji cyfrowych mediów jednym z priorytetowych zagadnień.

Absolwent Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej, w 2001 r uzyskał tytuł doktorski w dziedzinie telekomunikacji na tej samej uczelni. Obecnie jest architektem rozwiązań sieciowych w dziale Techniki i Rozwoju Biznesu w firmie Alcatel-Lucent oraz adiunktem w Instytucie Telekomunikacji Politechniki Warszawskiej.[/ramka]

[i]Nota: tekst i inne materiały dostarczył Alcatel-Lucent, partner cyklu Innowacje[/i]

W obliczu lawinowo rosnącej popularności multimediów w internecie, rozwiązania [b]CDN[/b] rozbudowały się w złożone i skalowalne struktury, obsługujące nie tylko transfer plików, ale także różne standardy [i]streamingu[/i]. Wspomagają dystrybucję popularnych treści wideo, na przykład pochodzących z aplikacji społecznościowych, takich jak YouTube. Popularność wideo w internecie nie umknęła też uwadze profesjonalnych dostawców treści – firm medialnych, producentów i dystrybutorów programów TV i filmów. Wyrazem tego jest dostępność wielu programów z ramówek popularnych stacji telewizyjnych, w tym nawet premierowych odcinków popularnych seriali, w dystrybucji sieciowej. Internet stał się bowiem jedynym w swoim rodzaju medium, umożliwiającym transmisję wideo o zasięgu globalnym.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
Rusza przedświąteczna bitwa telekomów. Światłowód czy LTE? Jakie są ceny?
Telekomunikacja
Do kogo uciekają użytkownicy sieci komórkowych. Ten operator wygrywa
Telekomunikacja
Duża awaria sieci komórkowych w Polsce. Problemy z połączeniami
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Ile Polacy płacą za usługi telekomunikacyjne i jak z nich korzystają. Raport UKE
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?