Alcatel-Lucent: Operator w świecie cyfrowych mediów

Sieci CDN (Content Delivery Networks) powstały, aby umożliwić przechowywanie najbardziej popularnych w internecie zasobów w centrach danych, umiejscowionych bliżej użytkowników. Dzięki temu unika się wielokrotnego pobierania z odległych serwerów, co ma bezpośrednie przełożenie na „przyspieszenie”, czyli poprawę percepcji jakości usługi internetowej u jej odbiorcy oraz na obniżenie kosztów ponoszonych przez operatorów na dalekosiężny tranzyt ruchu.

Publikacja: 18.10.2010 19:00

Piotr Gajowniczek, Architekt Rozwiązań Sieciowych Alcatel-Lucent Polska

Piotr Gajowniczek, Architekt Rozwiązań Sieciowych Alcatel-Lucent Polska

Foto: Alcatel-Lucent

W obliczu lawinowo rosnącej popularności multimediów w internecie, rozwiązania [b]CDN[/b] rozbudowały się w złożone i skalowalne struktury, obsługujące nie tylko transfer plików, ale także różne standardy [i]streamingu[/i]. Wspomagają dystrybucję popularnych treści wideo, na przykład pochodzących z aplikacji społecznościowych, takich jak YouTube. Popularność wideo w internecie nie umknęła też uwadze profesjonalnych dostawców treści – firm medialnych, producentów i dystrybutorów programów TV i filmów. Wyrazem tego jest dostępność wielu programów z ramówek popularnych stacji telewizyjnych, w tym nawet premierowych odcinków popularnych seriali, w dystrybucji sieciowej. Internet stał się bowiem jedynym w swoim rodzaju medium, umożliwiającym transmisję wideo o zasięgu globalnym.

Inteligentne, dynamiczne zarządzanie dystrybucją plików i treści między węzłami sieci [b]CDN[/b] oraz ich odpowiednia lokalizacja jest kluczem do skuteczności tego rodzaju rozwiązań. W ostatnich latach powstały więc wyspecjalizowane firmy o regionalnym i globalnym zasięgu, oferujące dostawcom wspomaganie dystrybucji treści w postaci usługi. Między dostawcą treści a użytkownikiem jest jednak jeszcze operator sieci, który nie ma z tego tytułu specjalnych profitów. Co więcej – fakt, że cyfrowe media stają się największym źródłem ruchu sieciowego i drastycznie wpływają na obciążenie sieci sprawia, że nakłady, jakie trzeba ponieść na rozbudowę infrastruktury przewyższają przychody z transmisji ruchu, szczególnie w obliczu nieustającej presji cenowej ze strony użytkowników i konkurencji.

Jedyną drogą do biznesowego wykorzystania multimedialnego [i]boomu[/i] w internecie jest dla operatora wejście w obszar dostarczania treści. Jako dostawca usługi i infrastruktury szerokopasmowego dostępu do internetu ma on w ręku klucz do zapewnienia odpowiedniej jakości [i]streamingu[/i] wideo. Rozwiązaniem problemu dystrybucji cyfrowych mediów w sposób, który z jednej strony umożliwia konkurowanie z aplikacjami internetowymi jakością usług a z drugiej pozwala (dzieki tym samym zaletom) przyciągnąć profesjonalnych dostawców treści, jest dla operatora wdrożenie własnej sieci [b]CDN[/b].

Dzięki rozwiązaniom [b]CDN[/b] dla operatorów, takim jak platforma [b][i]Velocix Digital Media Delivery[/i][/b], oferowana przez [b]Alcatela-Lucenta[/b], operator może stać się zaufanym kanałem dystrybucji dla dostawców profesjonalnych cyfrowych mediów audio i wideo, oferować pakiety dostępu szerokopasmowego z dodatkowymi usługami dostarczania treści z gwarantowaną jakością oraz optymalizować wykorzystanie sieci przez automatyczne, inteligentne rozmieszczanie plików w serwerach pamięci podręcznej ([i]caching[/i]), co umożliwia np. pozyskiwanie klientów z obszaru handlu elektronicznego (wymagających szybkiego ładowania stron internetowych), sieci społecznościowych, portali internetowych, dystrybutorów gier i profesjonalnego oprogramowania (często dostarczających wielomegabajtowe uaktualnienia i poprawki). Trzeba też pamiętać, że operator wdrażając własną platformę [b]CDN[/b] może zwykle rozmieścić serwery znacznie „głębiej” w sieci, co przekłada się na optymalizację wykorzystania jej zasobów oraz lepszą jakość usług.

[b]Velocix[/b] jest firmą założoną w 2003 r w Cambridge w Wielkiej Brytanii, a od 2009 r. integralną częścią [b]Alcatela-Lucenta[/b], która specjalizuje się w rozwiązaniach CDN dla operatorów telekomunikacyjnych i ma za sobą długą historię innowacji technicznych w tej dziedzinie, szczególnie w zakresie wspomagania cyfrowej dystrybucji bardzo dużych plików. Platforma [b][i]Velocix Digital Media Delivery[/i][/b] składa się z oprogramowania instalowanego na dedykowanych serwerach w odpowiednio dobranych lokalizacjach w sieci operatora. Obsługuje wszystkie najważniejsze standardy transmisji multimedialnych w czasie rzeczywistym: Microsoft Windows Media, Microsoft Silverlight, Apple Live Streaming i Adobe Flash. Jej cechą szczególną jest wykorzystanie rozwiązań spotykanych w sieciach [i]peer-to-peer[/i], opierających się na podziale transmitowanych obiektów na fragmenty, które mogą być pobierane jednocześnie z wielu węzłów struktury CDN. Podejście to zwiększa efektywność i niezawodność transmisji, szczególnie dla dużych plików cyfrowych mediów i jest bardzo dobrze dopasowane do takich formatów streamingu, jak Microsoft Silverlight.

Platforma [b]Velocix[/b] jest rozwiązaniem uniwersalnym i zapewnia bardzo szeroki zakres usług: od wspomagania pobierania popularnych plików i zawartości stron www po streaming multimediów „na żądanie” i w trybie „na żywo” do dowolnych urządzeń wyposażonych w szerokopasmowy dostęp do sieci: komputerów stacjonarnych, przenośnych, domowych systemów multimedialnych, urządzeń typu [i]set-top-box[/i], przenośnych odtwarzaczy multimedialnych, konsol do gier itp. Rozwój możliwości tych urządzeń, w połączeniu z rozpowszechnieniem się w internecie treści wideo o wysokiej rozdzielczości (a następnie być może także 3D) sprawi, że w niedługim czasie wdrożenie platform takich, jak [b][i]Velocix Digital Media Delivery[/i][/b] stanie się dla operatorów wchodzących w obszar dystrybucji cyfrowych mediów jednym z priorytetowych zagadnień.

Absolwent Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej, w 2001 r uzyskał tytuł doktorski w dziedzinie telekomunikacji na tej samej uczelni. Obecnie jest architektem rozwiązań sieciowych w dziale Techniki i Rozwoju Biznesu w firmie Alcatel-Lucent oraz adiunktem w Instytucie Telekomunikacji Politechniki Warszawskiej.[/ramka]

[i]Nota: tekst i inne materiały dostarczył Alcatel-Lucent, partner cyklu Innowacje[/i]

W obliczu lawinowo rosnącej popularności multimediów w internecie, rozwiązania [b]CDN[/b] rozbudowały się w złożone i skalowalne struktury, obsługujące nie tylko transfer plików, ale także różne standardy [i]streamingu[/i]. Wspomagają dystrybucję popularnych treści wideo, na przykład pochodzących z aplikacji społecznościowych, takich jak YouTube. Popularność wideo w internecie nie umknęła też uwadze profesjonalnych dostawców treści – firm medialnych, producentów i dystrybutorów programów TV i filmów. Wyrazem tego jest dostępność wielu programów z ramówek popularnych stacji telewizyjnych, w tym nawet premierowych odcinków popularnych seriali, w dystrybucji sieciowej. Internet stał się bowiem jedynym w swoim rodzaju medium, umożliwiającym transmisję wideo o zasięgu globalnym.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy