Evernote będzie szukać partnera wśród polskich operatorów

Jednym z pomysłów operatorów na zwiększenie przychodów są umowy partnerskie z firmami z innych branż. Dzięki temu telekomy mogą zaoferować swym klientom nowe produkty, których wprowadzenie kosztuje je relatywnie niewiele. Na takim partnerstwie może zyskać też druga strona. I na to liczy wchodząca na rynek polski firma Evernote z Doliny Krzemowej. Najpierw chce rozwinąć polską wersję swojej aplikacji, potem pomyśli o partnerstwie – mówi Dimitry Stavisky, regionalny szef Evernote

Publikacja: 27.03.2013 08:32

Evernote będzie szukać partnera wśród polskich operatorów

Foto: ROL

Oferuje ona aplikację, która pozwala użytkownikom komputerów i urządzeń mobilnych archiwizować różnego typu pliki cyfrowe  (tekstowe, graficzne, audio itp.) w chmurze. Kilka dni temu Evernote ogłosiło, że w Niemczech zawarło umowę z Deutsche Telekom, na mocy której 59 mln klientów operatora przez rok zyska darmowy dostęp do wersji premium usługi oferowanej przez Evernote (w Polsce dla klientów sieci Play podobną usługę oferował właściciel serwisu Storino).

Większość z 50 mln użytkowników usługi Evernote korzysta bowiem z wersji darmowej, pozwalającej na przesłanie (upload) do chmury w sieci do 60 MB danych miesięcznie. Wersja premium zaś pozwala na nielimitowany transfer miesięczny i oferuje dodatkowe funkcje. Cena płatnej usługi, to 45 dolarów za roku lub 5 dolarów miesięczne.

– Nasze doświadczenie pokazują, że czym dłużej ktoś korzysta z wersji darmowej, tym chętniej decyduje się przejść na wersję płatną – mówi Dimitry Stavisky, który odpowiada w Evernote za działania na rynkach międzynarodową. Dlatego też jego firma liczy, że wielu abonentów Deutsche Telekom będzie chciało po roku korzystać z wersji płatnej. – Dziś blisko 5 proc. użytkowników naszej aplikacji korzysta w wersji premium – informuje Stavisky.

Podobne umowy, jak z Deutsche Telekom Evernote zawarła wcześniej z Orange we Francji, DoCoMo w Japonii, czy KT Telecom w Korei Południowej. Teraz priorytetem jest podobne partnerstwo w Stanach Zjednoczonych. Dimitry Stavisky nie ukrywa, że operatorzy telekomunikacyjni, to najważniejsza grupa partnerów firmy, pozwalająca dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych użytkowników. Evernote ma też np. umowę z Sony, które preinstaluje jej oprogramowanie w swoich laptopach, czy smartfonach.

Evernote, które weszło na rynek w 2008 r.,  na początku swoją działalności skupiało się głównie na krajach anglojęzycznych (Ameryka Płn., Australia, Nowa Zelandia). Do dziś ma tam 40 proc. użytkowników usługi.  Jednak od pewno czasu zaczyna wchodzić na inne rynki. Firmie szybko przybywa użytkowników np. w Azji.

Efektem strategii rozszerzania rynków jest pojawienie się polskojęzycznej wersji Evernote. Język polski jest 22. wersją językową, w której dostępna jest aplikacja. Została ona udostępniona na wszystkie najpopularniejsze platformy (iOS, Android, BlackBerry, Windows Phone, Windows, Mac).  Co ciekawe, spolszczenia dokonała społeczność użytkowników Evernote.

– W Polsce mamy dziś 250 tys. użytkowników naszej usługi i liczymy, że dzięki lokalizacji aplikacji zwiększymy tę liczbę w ciągu roku – mówi Stavisky.  Czy sposobem na to będzie zawarcie umowy partnerskiej, z którymś z działających w Polsce operatorów? Dimitry Stavisky zastrzega, że na razie firma nie podejmowała żadnych rozmów.

– Oczywiście planujemy to zrobić, ale naszym celem jest najpierw zadomowienie się tutaj. W pierwszej kolejności w Polsce chcemy pozyskać developerów, którzy będą rozwijać nasze aplikacje – mówi Stavisky. Dlatego też, jak twierdzi, Evernote nie zastanawiał się, czy w Polsce jest mu bliżej do Orange, z którym ma umowę we Francji, czy do T-Mobile, z którym ma partnerstwo w Niemczech. Niewykluczone też, że partnerem w Polsce będzie inny operator.  – O tym zaczniemy jednak myśleć najwcześniej za pół roku – mówi Stavisky.

Evernote nie ujawnia przychodów, jakie generuje spółka, ale Stavisky nie ukrywa, że przedsięwzięcie wciąż nie jest zyskowne. – Break even point powinniśmy niebawem osiągnąć – mówi Stavisky. Jednak szefowie zatrudniającej około 300 osób Evernote patrzą ze spokojem w przyszłość. W grudniu firma pozyskała 85 mln dol. dofinansowania z funduszy venture capital, a za rok chce debiutować na giełdzie.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10