Cyfrowy Polsat.: poprawa w telefonii komórkowej

Nieco wyższy niż spodziewali się analitycy był zysk EBITDA Grupy Cyfrowy Polsat w III kw. 2015 roku. Polkomtel, operator sieci Plus lepiej radzi sobie na rynku telefonii komórkowej. Firmy Zygmunta Solorza-Żaka starają się uciekać konkurencji i rozbudowują zasięg sieci LTE w paśmie 800 MHz.

Publikacja: 12.11.2015 09:04

Na koniec września 2015 r. Grupa Cyfrowy Polsat świadczyła na podstawie umowy 3,495 mln usług telewizji płatnej (4,396 mln z usługą Multiroom), 6,505 mln usług telefonii mobilnej oraz 1,517 mln usług mobilnego Internetu.

Na koniec czerwca było to odpowiednio: 3,488 mln, 6,514 mln oraz 1,483 mln. Tym samym, przez kwartał Grupa kontrolowana przez Zygmunta Solorza-Żaka zanotowała wzrost liczby usług kontraktowych płatnej telewizji (o 7 tys.) oraz mobilnego Internetu (o 34 tys.), ale spadek abonentów telefonii komórkowej (o 9 tys.).

W sumie baza abonamentowych usług powiększyła się o 32 tys., z czego liczba usług mobilnych urosła w III kwartale o 20 tys. do 8,022 mln z 8,002 mln w czerwcu.

Dla porównania, Orange Polska wykazał 8,08 mln kart SIM w segmencie post-paid, a T-Mobile Polska – 6,64 mln (ten ostatni operator nie wlicza jako jedyny kart usług M2M).

Mimo przyrostu abonamentowych usług, liczba klientów grupy Cyfrowy Polsat (firm i osób z PESEL) grupy obniżyła się z 5,99 mln do 5,94 mln, co zarząd wyjaśnia konsekwentnie grupowaniem usług w ramach jednej umowy.

W ujęciu rocznym grupa straciła 43 tys. abonentów płatnej telewizji (z pominięciem usług Multiroom) i 112 tys. abonentów telefonii komórkowej, a przybyło jej około 250 tys. abonentów dostępu do Internetu (w sumie abonentów usług mobilnych przybyło 138 tys.).

Z usług przedpłaconych grupy korzystało zaś po trzecim kwartale br. według standardów stosowanych przez grupę: 60,47 tys. użytkowników płatnej telewizji (41,5 tys. w czerwcu), 3,685 mln użytkowników usług telefonii mobilnej (3,737 mln w czerwcu) oraz 231,2 tys. użytkowników mobilnego dostępu do Internetu (193 tys. w czerwcu).

Łącznie liczba usług (RGU) Grupy Cyfrowy Polsat wyniosła ostatniego dnia września 16,4 mln, z czego 10,2 mln przypadało na usługi telefoniczne, 4,5 mln na telewizję, a 1,7 mln na Internet.

W III kwartale br. Grupa Cyfrowy Polsat zanotowała 2,415 mld zł przychodów ze sprzedaży (spadek o 0,2 proc. rok do roku), 930,4 mln zł EBITDA (wzrost o 2,2 proc. rok do roku) oraz 502,5 mln zł zysku netto (dziesięciokrotnie więcej niż rok temu ze względu na jednorazowe przeszacowania związane z refinansowaniem zadłużenia).

Analitycy ankietowani przez „Parkiet” spodziewali się nieznacznie wyższych przychodów (2,42 mld zł), ale niższej o 20 mln zł EBITDA. Prognozowany przez nich zysk netto różni się od podanego przez firmę, ale specjaliści przeprowadzali swoje wyliczenia zanim grupa poinformowała o dodatkowym odpisie obniżającym kwartalny zysk.

Na przychody grupy negatywnie wpływa konkurencja na rynku usług głosowych, ale ubytek we wpływach z telefonii komórkowej wyrównywały wzrosty innych linii przychodowych. Jak czytamy w sprawozdaniu, spadek przychodów od klientów indywidualnych i biznesowych o 3,9 proc. do 1,643 mld zł wynikał „przede wszystkim z niższych przychodów z usług głosowych co spowodowane jest wysoką konkurencyjnością rynku oraz dalszym, nieznacznym spadkiem liczby RGU telefonii komórkowej. Spadek przychodów został częściowo skompensowany przez wyższe przychody z usługi dostępu do szerokopasmowego Internetu oraz wyższe przychody z opłat za płatną telewizję”.

W prezentacji dla inwestorów grupa podkreśla natomiast, że widzi „wyraźne wyhamowanie presji cenowej na rynku telefonii mobilnej”, dzięki czemu baza abonentów stabilizuje się.

Grupa podkreśla także, że w III kw. br. miała najlepszy od 6 lat wynik w przenoszeniu numerów: straciła na czysto tylko 23 tys. kart SIM.

Podano również, że obecnie w paśmie 800 MHz działa 3,1 tys. stacji bazowych grupy, a dziennie uruchamianych jest we współpracy z grupą Midas średnio 10 nowych nadajników. Pokrycie siecią LTE grupy wynosi ponad 92 proc. (zasięg w populacji).

We wrześniu liczba aktywnych użytkowników korzystających z sieci mobilnej transmisji danych wynosiła 5,1 mln.

Na koniec września 2015 r. Grupa Cyfrowy Polsat świadczyła na podstawie umowy 3,495 mln usług telewizji płatnej (4,396 mln z usługą Multiroom), 6,505 mln usług telefonii mobilnej oraz 1,517 mln usług mobilnego Internetu.

Na koniec czerwca było to odpowiednio: 3,488 mln, 6,514 mln oraz 1,483 mln. Tym samym, przez kwartał Grupa kontrolowana przez Zygmunta Solorza-Żaka zanotowała wzrost liczby usług kontraktowych płatnej telewizji (o 7 tys.) oraz mobilnego Internetu (o 34 tys.), ale spadek abonentów telefonii komórkowej (o 9 tys.).

Pozostało 87% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Rusza nowa aukcja 5G. Państwo chce od operatorów astronomiczną kwotę
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda