Pandemia spowodowała w wielu przypadkach wymuszony zwrot w stronę handlu internetowego, niemniej nawet obecnie bez ograniczeń w pracy stacjonarnych placówek widać wielkie zainteresowanie firm taką formą zakupów.
Z danych zebranych specjalnie dla „Rzeczpospolitej” wynika, że na 120 tys. nowych firm, które dopisały sobie sprzedaż online do prowadzonej działalności, ponad 3,8 tys. stanowią sklepy spożywcze. Pandemia dokonała ogromnego otwarcia tego sektora na internet, co wcześniej szło dość opornie.
Jedzenie z internetu
Obecnie już co trzecie gospodarstwo domowe ma na koncie takie zakupy i choć po zdjęciu pandemicznych restrykcji wiele wróciło do kupowania głównie stacjonarnie, to jednocześnie e-sklepy zyskały masę nowych klientów, rozwijają ofertę i zasięg geograficzny. – Coraz więcej podmiotów oferuje możliwość zamówienia produktów spożywczych online, odpowiadając na zmienione nawyki konsumenckie. Jeszcze w 2019 Polacy niechętnie podchodzili do zamawiania artykułów FMCG przez internet, obecnie coraz częściej korzystamy z tej możliwości, zgodnie z trendem convenience – mówi Rafał Gadomski, prezes Advox Studio, firmy, która zrealizowała ponad 200 projektów sklepów internetowych.
Opcję zakupów internetowych ma już wiele dużych sieci, jak Auchan i Carrefour, jednak najwięksi dyskonterzy wciąż swoich sklepów nie mają. Co nie znaczy, że online nie można w nich kupować, opcją jest skorzystanie z pośredników w rodzaju Glovo czy Erli. Także w Biedronce czy Lidlu można kupować internetowo.
– Rynek e-grocery rósł dynamicznie i rozwinął się także lokalnie. Warto zwrócić uwagę, że dotąd sprzedaż artykułów spożywczych przez internet funkcjonowała tylko w Warszawie oraz kilku dużych miastach. Tylko dzięki rozwiązaniom typu Glovo rozwój ten branży jest widoczny w całym kraju – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. – W ostatnim czasie uaktywniła się także nowa grupa klientów – seniorzy, osoby po 60. roku życia, na których pandemia niejako wymusiła zakupy w sieci, a teraz czerpią przyjemność i korzyści z tej formy zakupów – dodaje.