Rodzimy start-up zajmujący się analizą i wykrywaniem tzw. sztucznego ruchu na stronach internetowych, idzie na wojnę z botami – programami komputerowymi, które wykorzystywane są do „wyklikiwania” kampanii reklamowych, wykradania danych ze strony czy szerzenia dezinformacji. Technologia tej firmy jest w stanie zidentyfikować, kiedy ma do czynienia z ludźmi, a kiedy właśnie z algorytmem, redukując w ten sposób skalę strat. System ma też chronić e-biznes przed nadużyciami, takimi jak obciążenie serwerów, a także niszczenie SEO oraz reputacji strony, czy zaburzenie analityki. Realizowany projekt jest odpowiedzią na palącą potrzebę rynku związaną z rosnącą skalą nadużyć. Projekt już przykuł uwagę inwestorów. W ub.r. Travatar.ai pozyskał finansowanie w ramach programu BRIdge Alfa.
Fałszywe profile i sztuczny ruch w sieci
Problem tzw. kiepskiego ruchu dotyczy każdej strony internetowej. Eksperci twierdzą, że niedawno średnio 30 proc. ruchu, który widzimy w narzędziach analitycznych, był ruchem sztucznym, wygenerowanym przez boty. Ten udział jednak szybko rośnie. Fachowcy zauważają, iż w konsekwencji istnieje duże ryzyko podejmowania strategicznych decyzji bazując na fałszywych danych.
Czytaj więcej
Ogólna sztuczna inteligencja budzi poważne obawy dotyczące możliwych konsekwencji przyznania jej tak dużej władzy. Może choćby łatwo rozprzestrzeniać szkodliwą dezinformację i propagandę.
Według raportów Statista w 2023 r. firmy mogą stracić nawet 100 mld dol. przez oszustwa reklamowe (tzw. ad fraud), spowodowane przez szkodliwe boty. To poważny problem, bo tylko tylko w ub.r. przedsiębiorstwa straciły z tego tytułu 81 mld dol., a więc o ponad 25 proc. więcej niż jeszcze rok wcześniej. Problem przybrał na sile podczas pandemii. Badania JAMA Internal Medicine, przeprowadzone przez naukowców z University of California w San Diego, George Washington University oraz John Hopkins University pokazały, że fałszywe informacje w mediach społecznościowych rozpowszechniają właśnie głównie boty.
– Pomysł na nasze rozwiązanie powstał z realnej potrzeby. Szacuje się, iż obecnie już nawet 42 proc. ruchu na stronach internetowych to ruch sztuczny. A to dopiero początek, gdyż tworzenie fałszywych profili i botów wykorzystujących AI na bardzo dużą skalę dopiero się zaczyna – mówi Jakub Kisiel, współzałożyciel i prezes Travatar.