Baty na szkodliwe boty. Polski start-up ma sposób na dezinformację i oszustwa

Wykorzystując nowoczesną technologię rodzimy system Travatar jest w stanie odróżnić w sieci człowieka od algorytmów.

Publikacja: 03.04.2023 01:28

Firmy tracą duże pieniądze przez boty generujące fałszywy ruch w sieci. Spółka z Puław stworzyła roz

Firmy tracą duże pieniądze przez boty generujące fałszywy ruch w sieci. Spółka z Puław stworzyła rozwiązanie, które potrafi wykryć tego typu nadużycia.

Foto: shutterstock

Rodzimy start-up zajmujący się analizą i wykrywaniem tzw. sztucznego ruchu na stronach internetowych, idzie na wojnę z botami – programami komputerowymi, które wykorzystywane są do „wyklikiwania” kampanii reklamowych, wykradania danych ze strony czy szerzenia dezinformacji. Technologia tej firmy jest w stanie zidentyfikować, kiedy ma do czynienia z ludźmi, a kiedy właśnie z algorytmem, redukując w ten sposób skalę strat. System ma też chronić e-biznes przed nadużyciami, takimi jak obciążenie serwerów, a także niszczenie SEO oraz reputacji strony, czy zaburzenie analityki. Realizowany projekt jest odpowiedzią na palącą potrzebę rynku związaną z rosnącą skalą nadużyć. Projekt już przykuł uwagę inwestorów. W ub.r. Travatar.ai pozyskał finansowanie w ramach programu BRIdge Alfa.

Fałszywe profile i sztuczny ruch w sieci

Problem tzw. kiepskiego ruchu dotyczy każdej strony internetowej. Eksperci twierdzą, że niedawno średnio 30 proc. ruchu, który widzimy w narzędziach analitycznych, był ruchem sztucznym, wygenerowanym przez boty. Ten udział jednak szybko rośnie. Fachowcy zauważają, iż w konsekwencji istnieje duże ryzyko podejmowania strategicznych decyzji bazując na fałszywych danych.

Czytaj więcej

ChatGPT-5 spodziewany jest w tym roku. Będzie nie do odróżnienia od człowieka

Według raportów Statista w 2023 r. firmy mogą stracić nawet 100 mld dol. przez oszustwa reklamowe (tzw. ad fraud), spowodowane przez szkodliwe boty. To poważny problem, bo tylko tylko w ub.r. przedsiębiorstwa straciły z tego tytułu 81 mld dol., a więc o ponad 25 proc. więcej niż jeszcze rok wcześniej. Problem przybrał na sile podczas pandemii. Badania JAMA Internal Medicine, przeprowadzone przez naukowców z University of California w San Diego, George Washington University oraz John Hopkins University pokazały, że fałszywe informacje w mediach społecznościowych rozpowszechniają właśnie głównie boty.

– Pomysł na nasze rozwiązanie powstał z realnej potrzeby. Szacuje się, iż obecnie już nawet 42 proc. ruchu na stronach internetowych to ruch sztuczny. A to dopiero początek, gdyż tworzenie fałszywych profili i botów wykorzystujących AI na bardzo dużą skalę dopiero się zaczyna – mówi Jakub Kisiel, współzałożyciel i prezes Travatar.

Jak podkreśla, boty są o wiele bardziej zaawansowane i lepiej imitują zachowanie człowieka niż jeszcze kilka lat temu. Postęp w tym sektorze jest gigantyczny, co zresztą można zaobserwować, analizując dynamiczny rozwój konwersacyjnej AI (przykład ChatGPT). – Oznacza to, że firmy będą ponosiły coraz większe straty, nawet o tym nie wiedząc – przekonuje Kisiel.

Boty dziś nie tylko „wyklikują” budżety reklamowe, ale również wykradają cenny kontent ze stron, instalują wirusy i obciążają serwery. Wykradane treści mogą być ponadto wykorzystywane do generowania nielegalnych raportów, sprzedaży treści, a także śledzenia konkurencji, czy też automatycznego reagowania na zmiany cen.

Ale Travatar.ai nie ogranicza się tylko do walki z botami. Drugim obszarem jest dostarczenie rzetelnych danych analitycznych, czyli tych po wykluczeniu danych generowanych właśnie przez boty.

Czytaj więcej

ChatGPT potrafi już wymyślić świetny biznes i pomnożyć pieniądze

– Dziś większość narzędzi analitycznych dostarcza dane zmieszane, czyli wygenerowane przez człowieka i przez boty, jako ten sam rodzaj ruchu. Travatar to zmienia. Firmy zazwyczaj nie zdają sobie sprawy, że segmentacja ich użytkowników może być błędnie tworzona i realnie nie wiedzą jak tak naprawdę zachowują się ich prawdziwi klienci – dodaje Jakub Kisiel.

Ekspansja na horyzoncie

Travatar.ai wywodzi się z Puławskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Spółka, której zespół liczy 10 osób, w tym ekspertów z sektora AI i cyberbezpieczeństwa, zakończyła już testy i pilotażowe wdrożenia swojego rozwiązania (oferuje rozwiązanie głównie firmom z sektora e-commerce i agencjom marketingowym). Teraz z kolei rozmawia z pierwszymi partnerami o pełnym wdrożeniu ich rozwiązania.

Puławski start-up szykuje się do ekspansji. Zapowiada, że jeszcze w tym roku zamierza dotrzeć ze swoim projektem do firm ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, przy czym nie zamierza też zaniedbać rodzimego rynku. – Zakładamy, że największe zainteresowanie znajdziemy wśród klientów z branż marketingu oraz sklepów online – tłumaczy Kisiel.

Travatar.ai został założony na początku pandemii. Spółka w tym czasie zdążyła wziąć udział w kilku międzynarodowych programach akceleracyjnych i inkubacyjnych, takich jak Startup Wise Guys, a także F10.Global, Scale-up Champions oraz New Nordic Leads. W ub.r. pozyskała z kolei finansowanie w ramach rundy pre-seed (przedzalążkowej). To inwestycja wsparta pieniędzmi z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, w ramach programu BRIdge Alfa.

– W 2023 r. chcemy przeprowadzić rundę seed (z ang. zalążkową – red.) – zaznacza założyciel start-upu.

Na tym etapie firma z Puław będzie chciała otrzymać 5,5 mln zł finansowania.

Rodzimy start-up zajmujący się analizą i wykrywaniem tzw. sztucznego ruchu na stronach internetowych, idzie na wojnę z botami – programami komputerowymi, które wykorzystywane są do „wyklikiwania” kampanii reklamowych, wykradania danych ze strony czy szerzenia dezinformacji. Technologia tej firmy jest w stanie zidentyfikować, kiedy ma do czynienia z ludźmi, a kiedy właśnie z algorytmem, redukując w ten sposób skalę strat. System ma też chronić e-biznes przed nadużyciami, takimi jak obciążenie serwerów, a także niszczenie SEO oraz reputacji strony, czy zaburzenie analityki. Realizowany projekt jest odpowiedzią na palącą potrzebę rynku związaną z rosnącą skalą nadużyć. Projekt już przykuł uwagę inwestorów. W ub.r. Travatar.ai pozyskał finansowanie w ramach programu BRIdge Alfa.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja walczy z depresją. Jak poprawić nastrój?
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Biznes Ludzie Startupy
Jak zbadać zadowolenie pracowników?
Biznes Ludzie Startupy
Prąd popłynie z latawca. Polska firma rzuca wyzwanie wiatrakom i panelom solarnym
Biznes Ludzie Startupy
Smartfony już rządzą. Co Polacy kupują przez aplikacje mobilne?
Biznes Ludzie Startupy
Ratunek dla rolników i ziemii. Polscy naukowcy zdecydowanie zredukują zużycie nawozów