Wpadli na to jeszcze przed Facebookiem. Polacy rozkręcają wirtualną rewolucję

Start-up Connected Realities chce, by metaverse wyszedł z niszy. Firma kierowana przez Andrzeja Horocha zawarła sojusz z Orange i rozwija technologię, która ma otworzyć firmom zupełnie nowe możliwości.

Publikacja: 03.06.2024 07:37

Biznes już zaczął doceniać potencjał metaverse. Nad rozkręceniem boomu na zastosowania VR/AR w handl

Biznes już zaczął doceniać potencjał metaverse. Nad rozkręceniem boomu na zastosowania VR/AR w handlu, marketingu, edukacji czy szkoleniach mocno pracuje polski start-up Connected Realities

Foto: Natnan Srisuwan

Tworzyli metawersum, zanim to stało się modne – tak, bez wątpliwości, można powiedzieć o zespole Connected Realities. Start-up, choć oficjalnie został zarejestrowany cztery lata temu, faktyczne doświadczenie w branży wirtualnej, rozszerzonej i mieszanej rzeczywistości ma znacznie dłuższe. Ludzie, związani ze spółką mającą centralę w Warszawie, nad takimi technologiami pracują już od dekady, a więc znacznie dłużej niż Mark Zuckerberg, twórca Facebooka, który rozwija swój kolejny sztandarowy projekt – cyfrowy świat metaverse.

Onboarding i wellbeing z goglami na głowie

Connected Realities – dzięki goglom – przenosi klientów biznesowych do cyfrowego wymiaru, zapewniając całkowicie nowe doświadczenia. Korporacyjne spotkania w świecie VR czy zaawansowane specjalistyczne szkolenia, pozwalające na symulowanie różnych nadzwyczajnych okoliczności bez konieczności organizowania takich ćwiczeń w rzeczywistości (np. szkolenie w zakresie z ewakuacji z biurowca czy z pracy na danej linii produkcyjnej), to tylko część zalet technologii, którą serwuje start-up prowadzony przez Andrzeja Horocha. Możliwości i zastosowań jest bowiem znacznie więcej, od marketingu po handel.

Czytaj więcej

Ta technologia ma w końcu wyjść z niszy. Premiera i ambitny plan Apple

– Wykorzystujemy te technologie do realizacji m.in. szkoleń specjalistycznych, szkoleń miękkich, narzędzi sprzedażowych czy ostatnio coraz bardziej popularnych rozwiązań wellbeing – mówi Horoch, współtwórca Connected Realities.

Spółka tworzy wirtualne światy również choćby w celach edukacyjnych, a także dla działów HR, by te mogły je wykorzystywać podczas tzw. onboardingu nowych pracowników. Oferuje także lepsze poznanie ofert biznesowych niż tylko za pośrednictwem zwykłej prezentacji. Start-up potrafi m.in. „przenieś” do smart city (inteligentnego miasta) w metawersum, by pokazać, w jaki sposób mogą funkcjonować jego poszczególne elementy. W analogiczny sposób zaprezentuje również funkcjonowanie inteligentnej fabryki. To na tyle perspektywiczny sektor, że partnerem firmy został Orange Polska. Jak podkreśla operator – nasz kraj jest pierwszym rynkiem, gdzie koncern testuje w praktyce takie rozwiązania metaverse. To właśnie dzięki współpracy z Connected Realities powstał Orange Business Metaverse – projekt, który ma skrócić m.in. proces sprzedaży i mocniej zaangażować klientów zainteresowanych ofertą 5G dla smart city i smart factory. Jak zapewnia Andrzej Urbańczyk z Metaverse Competence Center w Orange Polska, to niezwykle atrakcyjna, ale i angażująca, a przez to skuteczna forma promocji zaawansowanych rozwiązań oferowanych przez Orange. – Już myślimy o kolejnych funkcjonalnościach – dodaje.

Jednym z kierunków rozwoju metawersum ma być tworzenie wirtualnych asystentów-awatarów, a także cyfrowych światów z tzw. promptów głosowych. Polski start-up już pochyla się nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji. W efekcie polecenia wydawane przez użytkownika miałyby pozwolić generować obrazy 3D w sposób, w jaki dziś korzystamy z ChatGPT, by wygenerował tekst.

Orange nie jest jedynym dużym graczem, z którym współpracuje Connected Realities. Andrzej Horoch wskazuje, iż po rozwiązania XR (z ang. extended reality – tak określa się obecnie VR i AR) od start-upu sięgają także m.in. Orlen, PGNiG, PZU czy firmy farmaceutyczne.

Klucz do VR to miks obrazów

Andrzej Horoch zaczynał z technologią VR, wdrażając takie rozwiązania dla firm z sektora real estate. Chodziło o możliwość prezentowania nieruchomości potencjalnym najemcom czy kupcom w momencie, gdy obiekt nie był jeszcze wybudowany. Dziś ta technologia przerodziła się w coś znacznie większego, chodzi właśnie o metaverse.

– Wielu wciąż postrzega ją przez pryzmat śmiesznych awatarów czy kolorowej przestrzeni dla graczy, ale odpowiada ona na coraz więcej potrzeb biznesowych – tłumaczy współtwórca Connected Realities.

Jego zdaniem dla rozwoju XR potrzebne są tańsze okulary, coraz lepsza jakość, a przede wszystkim skuteczne „miksowanie” obrazu rzeczywistego z cyfrowym. – Tego nie było jeszcze dwa lata temu. Czynnik miksowanej rzeczywistości właśnie się rozpędza, bo technologia dogoniła nasze ambicje w tym zakresie – zaznacza Andrzej Horoch.

Jak wylicza Związek Cyfrowa Polska (ZCP), wartość rynku metawersum nad Wisłą w 2035 r. ma sięgać od 5 do 10 mld euro, a jego wzrost w tym czasie sięgnie nawet 40 proc. rocznie. Horoch, który został przewodniczącym komitetu ds. metawersum w ZCP, twierdzi, że nasz kraj potrzebuje nie tylko rządowej strategii dla sztucznej inteligencji, ale również właśnie dla technologii XR. Jego zdaniem przeznaczenie pieniędzy ministerialnych na granty akademickie z dziedziny metawersum i rozwoju technologii immersyjnej, gdzie prace doktorskie nawiązywałaby do wybranych celów wypracowanej strategii, umożliwi przyspieszenie rozwoju gospodarczego Polski i zintensyfikuje proces jej digitalizacji.

Biznes Ludzie Startupy
Ten polski 18-latek stworzył system AI dla firm zbrojeniowych w USA
Biznes Ludzie Startupy
Polskie algorytmy wykryją choroby. Medyczny start-up podbija świat
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma wprowadza nowatorski benefit dla pracowników. Specjalne karty
Biznes Ludzie Startupy
Polski latający skuter zamierza podbić świat. Ma być „dla każdego"
Biznes Ludzie Startupy
Polska akwizycja w Finlandii. Start-up z miliarderem na pokładzie zaczyna ekspansję
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10