Oblężenie e-sklepów trwa w najlepsze. Co jest na topie?

Bloomberg

W marcu liczba transakcji wzrosła aż o 70 procent – wynika z danych Krajowej Izby Rozliczeniowej. Na fali jest m.in. Allegro. A kwiecień będzie jeszcze lepszy.

Zamknięcie większości stacjonarnych sklepów, poza spożywczymi czy drogeriami, spowodowało, że Polacy masowo ruszyli na e-zakupy. Już marzec dał doskonałe rezultaty, co pokazują dane systemu płatności Paybynet zarządzanego przez Krajową Izbę Rozliczeniową.

– Przyjemność chodzenia po centrach handlowych zastąpiliśmy zakupami online. W marcu w systemie Paybynet w stosunku do lutego odnotowaliśmy wzrost liczby transakcji o ponad 21 proc. – mówi Przemysław Soboń, dyrektor linii biznesowej płatności internetowe w KIR. – Liczba transakcji w lutym 2020 r. wobec analogicznego miesiąca w 2019 r. wzrosła o 39 proc., natomiast w marcu tego roku w stosunku do marca ub.r. była wyższa o 68 proc. W kwietniu spodziewamy się kolejnych zwyżek – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Pandemia paliwem dla e-sklepów. Kto zyskuje najbardziej?

Wyniki marca eksplodowały na dobre po zamknięciu większości sklepów w centrach handlowych w połowie miesiąca, zatem bieżący miesiąc na pewno przyniesie sporo wyższy wzrost sprzedaży.

Także Allegro, lider handlu internetowego w Polsce, widzi wysokie zwyżki. – Ogólnie ruch na platformie w marcu wzrósł o 20 proc., ale są kategorie, w których obroty sprzedawców w ciągu roku wzrosły aż o kilka tysięcy procent – mówi Damian Zapłata, członek zarządu Allegro. Rosły przede wszystkim produkty związane z obecną sytuacją, jak maski (o ponad 7 tys. procent) czy kosmetyki i środki czystości.

– Także kilkudziesięciokrotnie rosła żywność, jak kasze, makarony i przetwory, oraz akcesoria sportowe przydatne w domowym sporcie czy wyposażenie domowego biura. Spadły za to niektóre kategorie, choćby związane z podróżowaniem, motoryzacją czy aktywnym uprawianiem sportu poza domem – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus nakręcił boom na e-zakupy. Bez kontaktu z klientem

Allegro zauważa też napływ nowych sprzedawców – wielu to firmy, które dotąd nie sprzedawały online, ale ponieważ teraz to jedyna opcja w wielu sektorach, to zmieniają strategię. – W ciągu ostatnich czterech tygodni na platformie zarejestrowało się dwukrotnie więcej nowych firm niż przed pandemią – mówi Damian Zapłata.

Ogromne zainteresowanie konsumentów e-zakupami powoduje też zmiany w strategiach firm od dawna obecnych w tym kanale.

CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus napompował gigantów e-commerce. Niebywałe wyceny

– Widząc 60-proc. wzrost w kategorii zabawki w ostatnich tygodniach, podjęliśmy decyzję o wprowadzeniu ich do sklepu nieprzeczytane.pl i już po kilku dniach widzimy, że to była dobra decyzja – mówi Anna Prymakowska, prezes Merlin Group. – Rozwijamy asortyment gier planszowych i puzzli, których wzrost sprzedaży sięga 80 proc. w porównaniu z ostatnimi miesiącami i nie zamierzamy na tym poprzestać – dodaje.

Firma na podstawie raportów sprzedaży w internecie zauważyła, że kategoria uroda osiąga spektakularny wzrost sprzedaży, co można powiązać z sezonem i zamkniętymi salonami usługowymi. – Wychodząc naprzeciw temu trendowi, rozszerzyliśmy asortyment w tej kategorii, który z kilku procent udziału w całkowitej sprzedaży w ciągu ostatnich dwóch tygodni urósł do kilkunastu procent – mówi Prymakowska.

CZYTAJ TAKŻE: Bufet dla psów w czasach zarazy. Nie trzeba iść do sklepu po karmę

Szturm klientów oznacza też wielkie wyzwania po stronie logistycznej. – Dwie trzecie ankietowanych europejskich firm twierdzi, że ograniczenie funkcjonowania tradycyjnych sklepów skłoniło je do zaoferowania klientom alternatywnych możliwości dostarczania produktów. W 78 proc. przypadków chodziło o rozpoczęcie sprzedaży online – mówi Edwin Osiecki, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu DHL Express Poland. – Rosnąca popularność międzynarodowego handlu online w połączeniu z utrudnieniami w transporcie międzynarodowym może wiązać się z problemami w utrzymaniu ciągłości dostaw. Z tego względu zobaczymy zmianę nie tylko w potrzebach, ale również oczekiwaniach klientów – dodaje.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Unia: trzecie uderzenie w Google’a

Google zapłaci 1,49 mld euro za nadużywanie dominującej pozycji na rynku pośrednictwa w reklamach ...

Właściciel Volvo i Lotusa tworzy sieć satelitów

Geely, chiński gigant motoryzacyjny, koncern, który jest m.in. producentem samochodów marki Volvo, wykłada 326 ...

Nowe technologie pomogą znaleźć dach nad głową

Rezerwacje mieszkania online jak wakacji w Airbnb, zaawansowane algorytmy kojarzące klientów, system rekomendacji, rozmowa ...

Rosja wzięła się za koparki kryptowalut

Federalna Służba Celna Rosji wszczęła dochodzenie przeciwko firmie DTPK. Zarzucono jej unikanie opłat celnych ...

Bezpieczeństwo IT jeszcze ważniejsze w dobie pracy zdalnej

Z uwagi na dynamicznie rozwijającą się sytuację związaną z rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19 w ...

Dwie polskie firmy na prestiżowej liście ze SpaceX i Uberem

Innowacyjne spółki znad Wisły znalazły się na liście Lufthansa Innovation Hub. Ten think-thank, który ...