Koronawirus nakręcił boom na e-zakupy. Bez kontaktu z klientem

Epidemia koronawirusa sprawiła, że mocno wzrósł w Chinach popyt na kupowanie w internecie podstawowych artykułów. Niektóre firmy wprowadziły opcję dostaw bez fizycznej interakcji z klientem.

Publikacja: 09.02.2020 16:20

Mieszkańcy robią zapasy w Hongkongu

Mieszkańcy robią zapasy w Hongkongu

Foto: Bloomberg

Dada-JD, popularny chiński internetowy sklep spożywczy, sprzedał w ciągu 10 dni okresu świątecznego (Nowego Roku Księżycowego) 15 tys. ton świeżych produktów. Sprzedaż była więc trzykrotnie wyższa niż w trakcie zeszłorocznych świąt. Epidemia koronawirusa sprawiła, że wielu mieszkańców Chin stara się unikać wychodzenia z domów. Częściej więc zamawiają różne produkty w internecie z dostawą do swoich mieszkań.

CZYTAJ TAKŻE: Chińska sztuczna inteligencja walczy z koronawirusem

– Święta nie są zwykle czasem szczytu dla e-handlu, gdyż wielu ludzi wówczas podróżuje. Jeśli jednak zostają w domach, to więcej czasu poświęcają patrząc w smartfony, grając w gry i robiąc zakupy internetowe – wskazuje Charlie Chen, dyrektor w firmie China Renaissance.

– Wcześniej, podczas typowego dnia, kurier ze sklepu internetowego JD.com dostarczał w Pekinie 140-150 paczek do jednego kompleksu mieszkalnego. Teraz dostarcza ich ponad 200 dziennie – stwierdził Lansong Sun, szef stacji dostawczej firmy JD.com w miejscowości Yizhuang, na przedmieściach Pekinu.

Władze miejskie w Pekinie podawały niedawno, że 20 tys. kurierów pracujących dla firm Meituan i Elema (sprzedających gotowe posiłki) dostarcza łącznie średnio 400 tys. zamówień dziennie. Z nieoficjalnych informacji wynika, że kurierzy nie nadążają z realizowaniem zamówień, co rodzi poważne opóźnienia.

CZYTAJ TAKŻE: Chińska sztuczna inteligencja walczy z koronawirusem

W czasie epidemii kurierów obowiązują również zaostrzone standardy bezpieczeństwa. Muszą nosić maski i co jakiś czas mają mierzoną temperaturę ciała. Firmy Meituan, Dada-JD i Hema (internetowy sklep spożywczy należący do Alibaba Group) wdrożyły specjalną aplikację pozwalającą na zrealizowanie dostawy bez fizycznego kontaktu z klientem. Kurier zostawia zamówienie w miejscu, które zostaje mu wskazane. Podobne opcje dostawy wprowadziły w Chinach KFC i Pizza Hut. W niektórych miastach, kurierzy nie mogą już dostarczać zamówień pod drzwi mieszkań. Muszą zadzwonić do klienta i poprosić go o odebranie towaru przy bramie do osiedla (choć czasem klientowi dojście do tej bramy zajmuje, ze względu na rozmiary osiedla, nawet kilkanaście minut).

""

Puste ulice Szanghaju. Mieszkańcy prawie nie opuszczają domówBloomberg

cyfrowa.rp.pl

Na razie firmy logistyczne działają dosyć normalnie w niemal wszystkich prowincjach Chin. Wyjątkiem jest prowincja Hubei, której stolicą jest miasto Wuhan i która została najmocniej dotknięta epidemią. Problemy pojawiają się za to u producentów, gdyż w zeszłym tygodniu wiele fabryk w Chinach wciąż było zamkniętych. To przyczynia się do opóźnień w dostawach. Problemem dla firm logistycznych jest również zamknięcie niektórych dróg. W zeszłym tygodniu kilka miast (m.in. Hangzhou, będące siedzibą koncernu Alibaba) wprowadziło częściową blokadę komunikacyjną. W niektórych miastach władze pozwalają wychodzić mieszkańcom z domów na zakupy jedynie raz na dwa dni.

CZYTAJ TAKŻE: Na koronawirusie żerują już oszuści. Giganci łączą siły

Chiny są największym na świecie rynkiem handlu internetowego, który wciąż dynamicznie się rozwija. Według szacunków firmy McKinsey mógł być on warty w 2019 r. 1,5 bln dolarów, gdy w USA 600 mld dolarów a w Japonii 115 mld dolarów. Chiński rynek handlu internetowego był wówczas prawdopodobnie większy niż łącznie dziesięć kolejnych rynków.

Dada-JD, popularny chiński internetowy sklep spożywczy, sprzedał w ciągu 10 dni okresu świątecznego (Nowego Roku Księżycowego) 15 tys. ton świeżych produktów. Sprzedaż była więc trzykrotnie wyższa niż w trakcie zeszłorocznych świąt. Epidemia koronawirusa sprawiła, że wielu mieszkańców Chin stara się unikać wychodzenia z domów. Częściej więc zamawiają różne produkty w internecie z dostawą do swoich mieszkań.

CZYTAJ TAKŻE: Chińska sztuczna inteligencja walczy z koronawirusem

Pozostało 85% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

E-Commerce
Klapa dostawczych robotów. Giganci wierzyli, że to przyszłość e-handlu
E-Commerce
Rewolucja w opakowaniach. Ekologiczne i same się naprawią
E-Commerce
Mimo inflacji na te produkty Polacy chcą zwiększyć wydatki
E-Commerce
Awatar i wirtualna przymierzalnia. Tym nas kusi e-commerce