Rynek szuka nowych możliwości rozwoju

123RF

Nowości najlepiej nakręcają sprzedaż. Ten rok też będzie bogaty w debiuty.

Elektronika użytkowa to jeden z sektorów, w których popytem rządzą spektakularne debiuty. Dlatego kalendarz planowanych w danym roku debiutów, zwłaszcza tzw. flagowych produktów, determinuje prowadzenie akcji promocyjnej czy terminy składania zamówień.

Dodatkowo co roku rynek bywa zaskakiwany nagłym powodzeniem jakiejś kategorii, z którą nigdy nie wiązano specjalnych oczekiwań.

Nagły skok sprzedaży

Rynek szybko zareagował np. na problem smogu. – Specyficznym produktem, bo bardzo sezonowym, są oczyszczacze powietrza. Wraz ze wzrostem świadomości społecznej o smogu i jego skutkach ta kategoria rok do roku ma zwyżki trzycyfrowe – mówi Tomasz Siedlecki, dyrektor marketingu RTV Euro AGD.

– Rośnie świadomość ekologiczna konsumentów, na co reagują producenci sprzętów AGD, rozszerzając ofertę urządzeń energooszczędnych, przyjaznych środowisku oraz pomagających chronić się przed zanieczyszczeniem środowiska. Wpływa to na wybory zakupowe konsumentów, którzy chętniej wymieniają sprzęty na nowe – mówi Marcin Rosati, prezes MediaMarktSaturn. – Najbardziej dynamiczną kategorią są technologie mobilne, a wśród nich oczywiście smartfony. Polscy konsumenci zdecydowanie stawiają na renomowane marki i wysoką jakość urządzeń – dodaje.

– Dodatkowo przewidujemy zwiększenie zainteresowania produktami takimi jak drony czy kamery sportowe. Zwyżek, choć nie tak dynamicznych jak do tej pory, spodziewamy się również w kategorii sprzętu dla graczy – mówi Przemysław Ladra, dyrektor sprzedaży i marketingu X-kom.

Inne rynkowe hity to choćby szeroka kategoria wearables, czyli akcesoria dla sportowców. To ona rośnie najszybciej, ale w ujęciu wartościowym jej udział nie jest szczególnie duży. Stąd w ofercie powinna być, ale priorytetem dla handlu nie będzie.

Nadal TV

Producenci zapowiadają jednak wiele nowości z innych sektorów rynku. – Rok 2018 w branży RTV upłynie pod znakiem popularyzacji technologii OLED i HDR. W 2018 roku Sony wprowadzi na rynek nową serię telewizorów OLED 4K BRAVIA AF8, wyposażoną w procesor obrazu 4K HDR X1 Extreme gwarantujący jeszcze lepszą jakość obrazu – mówi Kamil Krzywański, rzecznik Sony.

– W nowym roku zaobserwujemy również rozwój asystentów głosowych. Już teraz za pomocą komend możemy sterować np. oświetleniem lub telewizorami. W tym roku możemy spodziewać się zastosowania takich technologii w kolejnych urządzeniach, które w połączeniu np. z inteligentnymi głośnikami będą ułatwiały nam życie – dodaje.

Z kolei Samsung spodziewa się dalszego upowszechniania technologii 4K.

– Obecnie ponad 70 proc. sprzedawanych telewizorów naszej firmy to telewizory Ultra High Definition (4K). Kolejny trend to rosnąca sprzedaż telewizorów o dużych przekątnych. O ile w 2013 r. telewizory 55 cali i większe stanowiły w Polsce ilościowo 3 proc. rynku, o tyle w 2017 r. już 15,4 proc. Ten trend cały czas ulega wzmocnieniu – mówi Maciej Konieczny, dyrektor dywizji Visual Display, Samsung Electronics Polska.

– Globalne i polskie dane rynkowe wskazują, że soundbary z powodzeniem zastępują kina domowe. W 2017 r. w naszym kraju nabywców znalazło ponad 100 tys. soundbarów, a wzrost wartościowy sprzedaży w okresie styczeń–październik w stosunku do 2016 r. wynosi 30 proc. – dodaje.

Soundbary wygrywają, oferując coraz lepszą jakość dźwięku, bezprzewodowość, łatwą współpracę z urządzeniami mobilnymi oraz design dopasowany do współczesnych trendów w projektowaniu wnętrz i urządzeń technologicznych.

Nadchodzą nowości

Z kolei Wojciech Zaskórski, dyrektor dywizji IT/Enterprise w Samsung Electronics Polska, podkreśla, iż w 2018 r. będą się rozwijać stosunkowo nowe segmenty rynku IT.

– Najważniejszym z nich będzie rynek urządzeń tworzonych z myślą o graczach. Jest to bardzo chłonny segment rynku. Zadebiutowaliśmy z szerokim portfolio monitorów gamingowych w 2017 r. i do jego końca udało się nam zdobyć ok. 15 proc. cały czas rosnącego rynku. Prognozujemy, że dynamiczny wzrost to trend, który utrzyma się w sektorze gamingowym także w 2018 r. – mówi.

I podkreśla, że to nie jest rynek wyłącznie ludzi młodych. – Z naszych obserwacji wynika, że najbardziej aktywną grupą konsumentów kupujących sprzęt dla graczy są osoby między 30. a 40. rokiem życia – dodaje.

Samsung w tym roku planuje też otworzyć zupełnie nowe segmenty na rynku IT. Podczas targów CES 2018 i ISE 2018 ważnym punktem stoisk firmy był zupełnie nowy produkt – Samsung Flip.

– Jest to cyfrowy flipchart, który zapewnia nowe możliwości współpracy w trakcie spotkań i szkoleń. Produkt dopiero trafia do oferty naszych partnerów biznesowych, lecz już teraz odnotowujemy spore zainteresowanie tym rozwiązaniem – mówi Wojciech Zaskórski.

– Będzie rosnąć zainteresowanie usługami chmurowymi, jak i rozwiązaniami z obszaru inteligentnego domu. Z wielu badań i prognoz wynika, że produkty smart home mają duży potencjał. W minionym roku tylko w Polsce miał on mieć wartość 120 mln zł, podczas gdy za zaledwie trzy lata jego prognozowana wartość to już 600 mln zł – mówi Zbigniew Mądry, członek zarządu ds. handlowych w spółce AB.

Mogą Ci się również spodobać

Showmax znika z Polski, partnerzy zaskoczeni

Po niemal dwóch latach obecności serwis postanowił wycofać się z naszego kraju. Choć decyzja ...

W ekskluzywnych grach rządzi Nintendo

Na liście 10 najlepiej sprzedających się ekskluzywnych gier na jedną platformę w USA znajdują ...

Amazon pójdzie w streaming gier

Amerykański gigant, działający w branży e-commerce, chce wejść w nowy, lukratywny segment: gaming. Według ...

Kłopoty Huawei uderzyły mocno w polskich producentów gier

WIG Games jest dziś niechlubnym liderem spadków wśród indeksów branżowych na GPW. Szczególnie mocno ...

Koniec z dyskryminacją internautów przy zagranicznych zakupach

Sklepy w UE nie mogą już odmawiać sprzedaży klientom z innych krajów, choć ceny ...

Wiceprezes Facebooka: Podatki zapłacimy w Warszawie

Nasza struktura się zmienia i przenosimy rozliczenia podatkowe na rynki lokalne – zapowiada David ...