Pierwszy smartfon od firmy Yandex działa jednak na systemie operacyjnym głównego rywala, czyli na google’owskim Androidzie. Sprzęt wyposażony będzie w ekran 55,65 cala Full HD+ o rozdzielczości 2160×1080, dwa tylnie aparaty (12 i 5 megapixeli) i jeden do selfie (5 megapixeli), a także własne aplikacje Yandex służące do zamawiania taksówek oraz dostaw posiłków. Preinstalowane będą również własne apki rosyjskiej firmy służące do ściągania ulubionej muzyki, płatności, czy nawigacji. Znajdzie się w nim również inteligentny asystent, wzorowany na systemie Alexa od Amazonu. To Alisa. Smartfon napędzany będzie procesorem Qualcomm Snapdragon 630.

Yandex.Phone adresowany jest głównie do Rosjan, choć koncern liczy również na zainteresowanie rynków dawnego ZSRR. Telefon ma kosztować około 270 dol. Dostępny ma być od czwartku w firmowym sklepie Yandex Store w moskiewskiej centrali grupy, partnerskich sieciach ze sprzętem elektronicznym oraz w sprzedaży internetowej. Yandex sugeruje, że tym urządzeniem otwiera nowy rozdział w działalności firmy i rzuca wyzwanie takim gigantom, jak Apple, Samsung, czy Huawei (te dwie ostatnie marki mają 50 proc. rosyjskiego rynku telefonów, a Apple zajmuje ostatnie miejsce na podium).

""

W 2014 roku Rosjanie pokładali wielkie nadzieje w swoim Yotaphone (na zdjęciu) Simon Dawson/Bloomberg

Foto: cyfrowa.rp.pl

Yandex.Phone nie jest pierwszym telefonem komórkowym skonstruowanym w Rosji. Wcześniej, w 2013 r., zaprojektowano tam YotaPhone. Innowacyjny na tamte czasy sprzęt, produkowany w Chinach, oferował oryginalne rozwiązanie w postaci ekranów po obu stronach słuchawki. YotaPhone nie odniósł wielkiego sukcesu. Dumny był z niego za to prezydent Władimir Putin, który podarował go nawet (w wersji YotaPhone2) prezydentowi Chin Xi Jinpingowi.

Wejście internetowego potentata w branżę smartfonów nie jest niczym zaskakującym. Osiem lat temu podobny ruch szykował Facebook. Ostatecznie oparty na Adroidzie tzw. FacebookPhone nigdy nie trafił do sprzedaży. Specjalnych sukcesów nie odnosi również Pixel – marka stworzona przez Google’a. Na rynku dostępna jest już trzecia generacja komórek amerykańskiej wyszukiwarki internetowej. Podchody pod smartrfony robiły również chińskie koncerny – Tencent i Baidu.