Telewizory OLED szybko tanieją

Co 15 sekund w Polsce kupowany jest telewizor. Rośnie popularność 4K.

Publikacja: 18.02.2019 18:04

Telewizory OLED szybko tanieją

Foto: Bloomberg

Światowy rynek telewizorów korzysta z popytu na urządzenia najwyższej jakości. W 2018 r. sprzedano odbiorników ponad 100 mld euro, co oznaczało wzrost o ponad 5 proc. Jednocześnie było to około trzech czwartych globalnych obrotów w całym segmencie elektroniki konsumenckiej.

W Polsce w minionym roku nowy telewizor kupowano średnio co 15 sekund.

""

Foto: cyfrowa.rp.pl

Liczy się rozdzielczość

Odnotowany wzrost opierał się w dużej części na urządzeniach najwyższej jakości, o przekątnej ekranu co najmniej 50 cali. Według danych GfK w zeszłym roku segment ten odpowiadał za ponad połowę światowych przychodów ze sprzedaży telewizorów.

OLED to wiodąca technologia wyświetlania stosowana w segmencie premium. Wskaźniki wzrostu dla tej technologii przekraczają 100 proc.

Coraz popularniejsze stają się nowoczesne wyświetlacze wyposażone w tzw. diody organiczne. Eksperci podkreślają, że OLED to wiodąca technologia wyświetlania stosowana w segmencie premium. Wskaźniki wzrostu dla tej technologii przekraczają 100 proc. – podaje GfK.

Udział urządzeń wyposażonych w technologię OLED w całkowitych przychodach ze sprzedaży telewizorów wynosi 5–10 proc. Szybko jednak rośnie, bo na rynek wchodzi coraz większa liczba producentów. To z kolei sprzyja spadkowi cen. Przykładem może być rynek Europy Zachodniej (wiodący region w zakresie OLED), gdzie średnia cena spadła w ciągu ub.r. o ok. 300 euro, do niecałych 2100 euro. Ale popularne modele są dostępne już za około 1500 euro. Analitycy GfK zauważają, że – jeżeli chodzi o rozdzielczość ekranu – wciąż rośnie popularność standardu 4K. A na rynku pojawiają się pierwsze modele w standardzie 8K. Firma IHS prognozuje, że w br. sprzeda się 50–60 tys. takich nowoczesnych odbiorników.

CZYTAJ TAKŻE: Kupujemy coraz więcej elektroniki premium

Z kolei eksperci z Samsunga podkreślają, że rosnące wymagania widzów względem wielkości i jakości obrazu, dostępu do treści i łatwości obsługi sprawiają, iż producenci telewizorów cały czas wprowadzają innowacje. Wśród najnowszych wymienić można wspomnianą rozdzielczość 8K czy też wbudowaną sztuczną inteligencję.

Internet zamiast telewizora

Jak wynika z danych GlobalWebIndex, aż 92 proc. użytkowników internetu na świecie ogląda filmy online co najmniej raz w miesiącu za pośrednictwem różnych urządzeń. 58 proc. wykorzystuje telewizor do oglądania wideo.

– Funkcja telewizora zmienia się. Coraz częściej traktujemy go jako ekran do oglądania materiałów online, a nie programów telewizyjnych dostarczanych z kabla. Zmienił się sposób, w jaki konsumujemy media – tłumaczy Henryk Chorążewski z firmy Samsung.

CZYTAJ TAKŻE: Telewizory wielkie i wciąż nienasycone

W dużym stopniu przyczyniły się do tego rosnąca szybkość internetu, popularyzacja telewizorów smart TV (w ubiegłym roku ponad 80 proc. nowych telewizorów Samsung smart TV zostało podłączonych do sieci) i rosnąca liczba serwisów VOD, jak np. Netflix czy HBO Go.

Eksperci wskazują, że dziś największy w domu ekran odgrywa wiele różnych ról w zależności od potrzeb – zastępuje salę kinową podczas rodzinnego seansu, pozwala przenieść się do świata gry, ale może także być centrum sterowania nowoczesnym domem.

Z danych Samsunga wynika, że wśród kupowanych w Polsce telewizorów dominują te o przekątnej 55 cali – to więcej, niż wynosi globalna średnia (40–43 cale).

Sprzedaż telewizorów w Europie sięga 38 mln sztuk (na rynku brytyjskim, który jest liderem, to 5,5 mln sztuk). Szacuje się, że w Polsce w br. kupimy 2,2 mln takich urządzeń

Gadżety
Wielki sukces inteligentnych pierścieni. Tę technologię pokochały gwiazdy
Gadżety
Pielucha dla heavymetalowców wyprzedała się w 24 godziny. Idealna na koncert
Gadżety
Ekran na całą ścianę. Jak telewizory XXL podbijają polskie domy
Gadżety
Gdzie na zakupy w Cyber Monday? Polacy ruszyli po gadżety czy wyjazdy turystyczne
Gadżety
Polacy ruszyli na Black Friday. Gdzie i na jakie promocje można liczyć? Na co uważać?
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10