Telewizory OLED szybko tanieją

Telewizory OLED szybko przyjęły się w Azji
Bloomberg

Co 15 sekund w Polsce kupowany jest telewizor. Rośnie popularność 4K.

Światowy rynek telewizorów korzysta z popytu na urządzenia najwyższej jakości. W 2018 r. sprzedano odbiorników ponad 100 mld euro, co oznaczało wzrost o ponad 5 proc. Jednocześnie było to około trzech czwartych globalnych obrotów w całym segmencie elektroniki konsumenckiej.

W Polsce w minionym roku nowy telewizor kupowano średnio co 15 sekund.

Liczy się rozdzielczość

Odnotowany wzrost opierał się w dużej części na urządzeniach najwyższej jakości, o przekątnej ekranu co najmniej 50 cali. Według danych GfK w zeszłym roku segment ten odpowiadał za ponad połowę światowych przychodów ze sprzedaży telewizorów.

OLED to wiodąca technologia wyświetlania stosowana w segmencie premium. Wskaźniki wzrostu dla tej technologii przekraczają 100 proc.

Coraz popularniejsze stają się nowoczesne wyświetlacze wyposażone w tzw. diody organiczne. Eksperci podkreślają, że OLED to wiodąca technologia wyświetlania stosowana w segmencie premium. Wskaźniki wzrostu dla tej technologii przekraczają 100 proc. – podaje GfK.

Udział urządzeń wyposażonych w technologię OLED w całkowitych przychodach ze sprzedaży telewizorów wynosi 5–10 proc. Szybko jednak rośnie, bo na rynek wchodzi coraz większa liczba producentów. To z kolei sprzyja spadkowi cen. Przykładem może być rynek Europy Zachodniej (wiodący region w zakresie OLED), gdzie średnia cena spadła w ciągu ub.r. o ok. 300 euro, do niecałych 2100 euro. Ale popularne modele są dostępne już za około 1500 euro. Analitycy GfK zauważają, że – jeżeli chodzi o rozdzielczość ekranu – wciąż rośnie popularność standardu 4K. A na rynku pojawiają się pierwsze modele w standardzie 8K. Firma IHS prognozuje, że w br. sprzeda się 50–60 tys. takich nowoczesnych odbiorników.

CZYTAJ TAKŻE: Kupujemy coraz więcej elektroniki premium

Z kolei eksperci z Samsunga podkreślają, że rosnące wymagania widzów względem wielkości i jakości obrazu, dostępu do treści i łatwości obsługi sprawiają, iż producenci telewizorów cały czas wprowadzają innowacje. Wśród najnowszych wymienić można wspomnianą rozdzielczość 8K czy też wbudowaną sztuczną inteligencję.

Internet zamiast telewizora

Jak wynika z danych GlobalWebIndex, aż 92 proc. użytkowników internetu na świecie ogląda filmy online co najmniej raz w miesiącu za pośrednictwem różnych urządzeń. 58 proc. wykorzystuje telewizor do oglądania wideo.

– Funkcja telewizora zmienia się. Coraz częściej traktujemy go jako ekran do oglądania materiałów online, a nie programów telewizyjnych dostarczanych z kabla. Zmienił się sposób, w jaki konsumujemy media – tłumaczy Henryk Chorążewski z firmy Samsung.

CZYTAJ TAKŻE: Telewizory wielkie i wciąż nienasycone

W dużym stopniu przyczyniły się do tego rosnąca szybkość internetu, popularyzacja telewizorów smart TV (w ubiegłym roku ponad 80 proc. nowych telewizorów Samsung smart TV zostało podłączonych do sieci) i rosnąca liczba serwisów VOD, jak np. Netflix czy HBO Go.

Eksperci wskazują, że dziś największy w domu ekran odgrywa wiele różnych ról w zależności od potrzeb – zastępuje salę kinową podczas rodzinnego seansu, pozwala przenieść się do świata gry, ale może także być centrum sterowania nowoczesnym domem.

Z danych Samsunga wynika, że wśród kupowanych w Polsce telewizorów dominują te o przekątnej 55 cali – to więcej, niż wynosi globalna średnia (40–43 cale).

Sprzedaż telewizorów w Europie sięga 38 mln sztuk (na rynku brytyjskim, który jest liderem, to 5,5 mln sztuk). Szacuje się, że w Polsce w br. kupimy 2,2 mln takich urządzeń

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Hakerzy zdobyli 2 mld dolarów dla Kim Dzong Una

Północnokoreańscy hakerzy zdobyli dla reżimu w Pjongjangu ok. 2 mld dolarów. Pieniądze te są ...

Australijska „farma” polskich drukarek

Limelite, australijski producent oświetlenia, sięga po drukarki 3D marki Zortrax. Sprzęt olsztyńskiej firmy wykorzystuje ...

Huawei pokazał smartfon ze składanym ekranem i z 5G

Po Samsungu kolejne firmy prezentują telefony ze składanymi ekranami, które mają się stać hitem ...

Polskie firmy sypną grami jeszcze wiosną

Do blisko 2,2 mld zł urośnie w tym roku polski rynek gier. Ich twórcy ...

Genetyka przepowie naszą przyszłość. Rewolucja w medycynie

Testy genetyczne to przyszłość medycyny – tak uważają naukowcy z formy Decode Genetics z ...

Spryt rekina kontra algorytmy

Naukowcom badającym dno wód Australii z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja. System AI w ciągu ...