Telewizorom pomógł streaming i gry. Co kupujemy?

Polscy klienci coraz chętniej wybierają produkty z wyższej półki. Zdecydowanie dominują telewizory z technologią QLED i o przekątnej co najmniej 55 cali.
Shutterstock

Choć sprzedaż telewizorów od lat wynosi 2–3 mln sztuk, to rynek jest wciąż daleki od nasycenia i nadal rośnie. W tym roku pomagają mu streaming i gry.

Według danych Euromonitor International udostępnionych „Rzeczpospolitej”, w 2020 r. spodziewany jest 10,4-proc. wzrost sprzedaży telewizorów, do 7,9 mld zł. To szybsze jego tempo niż w poprzednim roku, co oznacza przełamanie strat związanych z odwołaniem wielkich imprez sportowych, jak np. olimpiada. W ujęciu ilościowym spodziewany jest wzrost o 3,4 proc., nieco większy niż w ubiegłym roku.

Serwisy VOD nakręcają sprzedaż

– Po okresowym spadku sprzedaży telewizorów w marcu i kwietniu kolejne miesiące przyniosły wzrost zainteresowania, w tym także zakupów za pośrednictwem internetu. Na pewno majowe otwarcie sklepów fizycznych było impulsem, który zwiększył sprzedaż – mówi Grzegorz Stanisz, szef sprzedaży RTV Samsung Polska. – Zaobserwowaliśmy też dużo większe zainteresowanie ofertą filmową serwisów VOD. Pierwsza połowa roku przyniosła też jeszcze większe niż w podobnym okresie 2019 roku zainteresowanie telewizorami QLED. Polacy w tym czasie kupili ich dwa i pół razy więcej niż telewizorów z technologią OLED – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Telewizory będą tanieć. Co kupujemy?

Samsung, największy sprzedawca telewizorów w Polsce, podaje, że od 2018 roku sukcesywnie spada sprzedaż telewizorów o przekątnej ekranu 32 cale i mniejszych oraz 40, 46 czy 50 cali. Rośnie zaś zainteresowanie ekranami 55 i 60 cali. – Bardziej widoczny jest wzrost w segmencie 65 cali. Takie telewizory to już obecnie około 12 proc. rynku. Mniej spektakularna, ale widoczna jest też sprzedaż telewizorów 70 cali i większych. Obecnie to już prawe 3 proc. rynku, a przed trzema laty stanowiły niespełna 1 proc. – mówi Grzegorz Stanisz.

Inni producenci także są zadowoleni. – Sprzedaży telewizorów sprzyja też wzrost popularności serwisów streamingowych oraz rozwój branży gamingowej – nowe, coraz bardziej zaawansowane modele konsoli oraz gier zachęcają graczy do kupna telewizora wysokiej jakości – mówi Marcin Habzda, dyrektor generalny TP Vision w Polsce, oferującej telewizory marki Philips.

– Wzrost sprzedaży zawdzięczamy w dużej mierze serii telewizorów premium OLED+. Jej popularność w Polsce pokazuje, że klienci w naszym kraju coraz większą uwagę przykładają do jakości urządzenia i chętnie wybierają produkty z wyższej półki – dodaje.

W sklepach widać ruch

Niedługo na rynek trafi Philips OLED+935, z rozwiązaniem opartym na sztucznej inteligencji, wykorzystującym sieci neuronowe i uczenie maszynowe do analizy milionów klipów wideo, poprawia też pięć głównych elementów składających się na jakość obrazu. Samsung oczekuje, że wzrośnie o około 20 proc. sprzedaż telewizorów 65 cali i większych (do 60 tys. sztuk) pięciokrotnie sprzedaż telewizorów 8K do ok. 2 tys. sztuk.

CZYTAJ TAKŻE: Europejczycy wybierają coraz większe telewizory

– Notujemy szczególne wzrosty w segmencie urządzeń o przekątnej 65 cali i więcej, a to również przekłada się na średnią cenę, jaką Polacy wydają na telewizory. Klienci najchętniej wybierają sprzęt w technologii OLED, ale też coraz częściej pytają o modele 8K, co pozwala dość optymistycznie patrzeć na popyt na tego typu urządzenia – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert.

Styl życia, równoległe korzystanie z różnych rodzajów rozrywki, przełączanie się między grami, filmami, odtwarzaniem muzyki sprawiają, że telewizor zamiennie pełni różnorodne funkcje

– W ostatnich miesiącach na rynku telewizorów obserwujemy ożywienie. Poszukiwane są odbiorniki o większych przekątnych, szczególną popularnością cieszą się te 55-calowe – mówi Wojciech Serafin, szef działu handlowego RTV w sieci RTV Euro AGD. – Bardzo mocny jest trend do kupowania telewizorów z funkcją smart TV. Styl życia, równoległe korzystanie z różnych rodzajów rozrywki, przełączanie się między grami, filmami, odtwarzaniem muzyki sprawiają, że telewizor zamiennie pełni różnorodne funkcje. Odbiorniki wyposażone w system smart TV umożliwiają także korzystanie z szerokiej gamy aplikacji, m.in. platform streamingowych, pozwalających oglądać filmy i seriale lub grać – dodaje Wojciech Serafin.

Tego rodzaju aktywności są teraz coraz popularniejsze.

Idą kolejne nowości

Firmy stawiają na zupełnie nowe rozwiązania, w tym roku spodziewana jest handlowa premiera zwijanych telewizorów marki LG. Firma nie odpowiedziała na pytanie, czy faktycznie trafią do sklepów, także w Polsce. Branżowe serwisy podają, że 65-calowy model w USA ma kosztować ok. 60 tys. dol., podczas gdy model 4K z taką przekątną kosztuje 2,5 tys. dol. Analitycy podają, ze telewizor LG ma działać 68 lat, jeśli będzie zwijany raz dziennie, zaś składany non stop wytrzyma trzy lata.

CZYTAJ TAKŻE: Telewizory do wymiany. Czy producenci są gotowi?

Firmy walczą o klientów nie tylko coraz wyższymi parametrami obrazu, ale i dźwięku. – Głośniki naszych telewizorów rozwijamy we współpracy z Bowers & Wilkins. Doświadczenie brytyjskiego producenta audiofilskiego sprzętu sprawia, że nabywcy naszych telewizorów mogą cieszyć się dźwiękiem najwyższej jakości – mówi Marcin Habzda.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Dinozaury rocka i generacja apek

Awatary gwiazd w grach komputerowych, interakcje z fanami, coraz krótsze przeboje to przyszłość rynku ...

Przejmij kontrolę nad grą dzięki telewizorom QLED

Automatyczny Tryb Gry w telewizorach Samsung teraz stał się jeszcze bardziej wygodny. Dzięki innowacjom, ...

Włosi kupują polski serwis Szopi.pl

Supermercato24 kupuje polski serwis i ma go rozwijać nie tylko w innych miastach w ...

Powrót do przeszłości. Commodore 64 znów trafia na sklepowe półki

Kultowy komputer z lat osiemdziesiątych wraca do sklepów. Odświeżony, pojawi się w polskich sklepach ...

Biznes opanowała atmosfera strachu

Aż 75 proc. firm nie wierzy w skuteczność własnych zabezpieczeń IT. Co więcej, w ...

Uber tylko z licencją taxi i w oznakowanych autach

Tak od stycznia 2020 r. ma wyglądać rynek przewozu osób zamawianych przez aplikację. W ...