Według najnowszych danych w pierwszym kwartale 2018 r. ta liczba spadła już poniżej 70 mln sztuk, choć jest to też wynik obarczony wpływem sezonu. Początek roku to niespecjalnie intensywny okres dla sprzedawców – w trz
W trzecim kwartale 2017 r. dostawy zbliżyły się do poziomu 75 mln sztuk.
Prowadzą HP i Lenovo
Udziały rynkowe też są dość stabilne, ten sam raport donosi, iż w tym roku liderem globalnego rynku jest HP, które dostarczyło na rynek niemal 12,9 mln sztuk komputerów. Drugą pozycję zajmuje Lenovo z poziomem dostaw 12,35 mln. Dell zbliża się do poziomu 9,9 mln, a Apple – 4,3 mln. Dalsze pozycje zajmują takie firmy jak Acer i Asus, a niemal 15 mln trafiło od jeszcze mniejszych producentów.
Dane są zbliżone do udziałów za cały 2017 r. – HP zakończyło go z 21 proc. globalnego rynku, a Lenovo odstawało nieznacznie, kontrolując 20,8 proc. Do firmy Dell należało 15,2 proc., Apple kontrolował 7,4 proc., a Asus i Acer miały udziały z przedziału 6–7 proc. 22,3 proc., czyli niemal co czwarty sprzedawany na świecie komputer, należał do jeszcze innej marki.
Rynek niszowych produktów, które walczą o zainteresowanie konsumentów głównie ceną, jest bowiem całkiem spory. – W Polsce widać jego natężenie w szczególnie intensywnych okresach sprzedaży komputerów, jak początek roku szkolnego, komunie oraz czas kupowania prezentów gwiazdkowych – przyznaje nieoficjalnie jeden z detalistów. – Wtedy dla części klientów liczy się po prostu kupienie komputera, a jego marka czy parametry techniczne mają już drugorzędne znaczenie – dodaje.
Koniunktura jednak słabnie
Firma analityczna Gartner podała, że w czwartym kwartale 2017 r. na całym świecie dostawy komputerów wyniosły 71,6 mln sztuk, co oznacza zatem 2 proc. spadku w stosunku do tego samego okresu roku wcześniejszego. Z kolei skumulowany wynik, jeśli chodzi o 2017 r., wyniósł 262,5 mln sztuk, co oznacza spadek o 2,8 proc. Był to z kolei już 13. kwartał globalnych spadków, jeśli chodzi o poziom dostaw komputerów. Jednocześnie analitycy Gartnera zauważyli pewne powody do optymizmu.
„W czwartym kwartale 2017 r. widać wzrost liczby komputerów PC w regionie Azja/Pacyfik, Japonii i Ameryki Łacińskiej, w regionie EMEA odnotowano jedynie umiarkowany spadek liczby przesyłek” – wyjaśnia w komunikacie Mikako Kitagawa, główny analityk w firmie Gartner.
– Jednak rynek USA odnotował gwałtowny spadek, który niestety zrównoważył ogólnie pozytywne wyniki w innych regionach – dodał.
Nowe mody
Firma Gantner potwierdza negatywne prognozy dla sektora, wynikające z nowych zachowań zakupowych. – Wyniki czwartego kwartału ubiegłego roku potwierdziły, że komputery osobiste nie są już popularnymi gadżetami podarunkowymi, co nie oznacza, że komputery osobiste znikną z domów – dodaje Mikako Kitagawa.
Zwłaszcza młodsi nabywcy, choćby z pokolenia milenialsów, często komunikują się ze światem za pośrednictwem smartfona i komputer osobisty nie jest im do czegokolwiek specjalnie potrzebny.
Z drugiej strony ich wchodzenie na rynek pracy może te oczekiwania zweryfikować – skomplikowane zadania trudno jest wykonać na telefonie, zatem sprzedaż PC-ów może znów zacząć rosnąć.