Reklama
Rozwiń

Umacniamy pozycję numer 1 w AGD

Z polskich fabryk w 2019 r. wyjechało 23,5 mln sztuk sprzętu. Ten rok dla sektora zapowiada się dobrze, choć wyzwaniem jest wzrost płacy minimalnej.

Publikacja: 15.01.2020 19:34

Umacniamy pozycję numer 1 w AGD

Foto: Bloomberg

Polska jest od kilku lat największym producentem AGD w Europie i dzięki kolejnym inwestycjom umacnia się na tej pozycji. Zarówno dzięki nowym fabrykom, jak i liniom produkcyjnym z taśm zjeżdża coraz więcej sztuk sprzętu, takiego jak pralki, lodówki czy kuchnie.

CZYTAJ TAKŻE: Anita Błaszczak: Cień nad boomem w branży AGD

Jak podaje „Rzeczpospolitej” branżowa organizacja APPLiA Polska, krajowa produkcja dużego sprzętu AGD wzrosła o 4 proc., do 23,5 mln sztuk, co oznacza, iż z taśm zjechało równo 1 mln sztuk więcej.

Dobry rok sektora

– W 2019 r. otworzyliśmy Centrum R&D, w którym będziemy pracować nad innowacyjnymi rozwiązaniami, testować je, a następnie wdrażać. W największej w Europie fabryce zmywarek (otwarcie w 2019 r.) będziemy produkować urządzenia z technologią Home Connect, która pozwala na zdalne zarządzanie sprzętem z poziomu telefonu – mówi Krzysztof Nagodziński, członek zarządu BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego.

CZYTAJ TAKŻE: Gdzie kupujemy sprzęt RTV i AGD? Zaskakujące wyniki badań

– Widząc rosnące zainteresowanie suszarkami do ubrań, już w kwietniu 2019 r. zmodernizowaliśmy naszą łódzką fabrykę i tym samym zwiększyliśmy jej moce produkcyjne o ponad 40 proc. – dodaje. BSH podkreśla, że w nowej fabryce zmywarek planuje zwiększać moce produkcyjne, aby osiągnąć poziom 3 mln urządzeń rocznie.

""

Foto: cyfrowa.rp.pl

W branży AGD pośrednio i bezpośrednio pracuje już ponad 100 tys. osób, a wartość produkcji to ponad 21 mld zł. Koniunktura w kraju także firmom sprzyja, wartość wydatków na AGD w Polsce to w sumie ok. 10 mld zł, z czego 80 proc. to duży sprzęt.

– 2019 r. przyniósł kilkuprocentowy wzrost rynku dużego AGD. Segment do zabudowy rozwijał się szybciej niż cały rynek – mówi Krzysztof Kudlek, dyrektor generalny Electrolux Polska. – To sygnał, że konsumenci nie kierują się wyłącznie ceną, lecz w coraz większym stopniu poszukują innowacyjnych i intuicyjnych produktów, które z jednej strony ułatwiają im życie na co dzień, z drugiej zużywają niewiele energii i wody – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Sprzęt AGD to hit internetu. Co kupujemy? Najnowsze dane

W fazie rozruchu jest już także pierwszy zakład koncernu Miele w Polsce, oficjalne otwarcie ma nastąpić wiosną 2020 r., a to niejedyne inwestycje.

– 2019 był dla nas ważny ze względu na dalszy rozwój fabryki suszarek w Łodzi oraz rozpoczęcie prac nad nową platformą produkcyjną kuchenek wolnostojących – również w Łodzi – mówi Zygmunt Łopalewski, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Whirlpool Polska. – To będą dla nas również najważniejsze tematy w 2020 r. Liczymy, że dzięki temu nasze produkty będą jeszcze bardziej konkurencyjne nie tylko na ciągle rozwijającym się rynku polskim, lecz przede wszystkich w większości krajów europejskich, do których nasze urządzenia wytwarzane w Polsce trafiają – dodaje.

Idą nowości

Rozwija się także polska Amica, w sumie do 2023 r. Amica chce zainwestować 500 mln zł, w ostatnich pięciu latach wydała na rozwój 400 mln zł. Inwestycje w rozwijanie mocy produkcyjnych to jeden z priorytetów obok nakładów na automatyzację produkcji.

CZYTAJ TAKŻE: W AGD hitem suszarka do ubrań i ekspres do kawy

– W Chinach takie procesy są już wdrażane na szeroką skalę, ponieważ brakuje siły roboczej. W Polsce za jakiś czas ten problem także się nasili, dlatego trzeba się szykować na alternatywy – mówi Jacek Rutkowski, prezes Grupy Amica. Celem strategicznym spółki jest rozwój w Europie Zachodniej oraz własnego portfela marek zwłaszcza niedawno przejętej licencji do używania szyldu Fagor. Dzięki temu Amica chce rozwinąć skrzydła głównie w Hiszpanii i Portugalii, ale marka ta znana jest też w innych krajach. Docelowo za pięć lat największy polski producent AGD chce wejść do grona trzech największych wytwórców sprzętu grzejnego w Europie.

W branży AGD pośrednio i bezpośrednio pracuje już ponad 100 tys. osób, a wartość produkcji to ponad 21 mld zł

Wpływ na produkcję mają oczywiście rynki eksportowe, powstający w Polsce sprzęt trafia głównie na rynki państw UE, ale pomaga też sytuacja w kraju. Według danych APPLiA Polska w 2019 r. na rynek krajowy od producentów trafiło 6,4 mln sztuk sprzętu, co oznacza wzrost o 6 proc. w ujęciu rocznym. Faktyczny wzrost sprzedaży jest jeszcze większy, ponieważ na polski rynek trafia też sprzęt z importu, głównie z Chin. Według danych GfK w roku do końca września 2019 r. sprzedaż dużego AGD w Polsce była 9,3 proc. wyższa niż w takim samym okresie rok wcześniej.

Detaliści widzą też na rynku nowe trendy. – Od ok. dwóch lat jedną z najdynamiczniej rozwijających się kategorii sprzętu AGD są suszarki i pralko-suszarki. Decyduje o tym nie tylko rosnąca zamożność Polaków, lecz także specyfika polskich mieszkań – małe metraże przypadające na jednego członka rodziny – mówi Sebastian Karwacki, kierownik działu handlowego, RTV Euro AGD. – Według przeprowadzonego przez nas badania blisko 30 proc. respondentów decydowało się na zakup suszarki lub pralko-suszarki ze względu na brak miejsca do suszenia prania, a jako jeden z istotniejszych parametrów wskazywało rozmiary urządzenia – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Większość Polaków uważa, że elektronika i AGD są bardziej awaryjne niż 10 lat temu

Sieć widzi też rosnącą popularność szaf parowych. – To urządzenia rozmiaru szafki kuchennej, które podczas jednej sesji mogą odświeżyć, uprać parowo i uprasować ubranie – mówi Sebastian Karwacki. Takie urządzenia dotychczas zamawiały głównie biura i hotele.

– Polscy konsumenci są bardzo otwarci na nowe technologie i chętnie sięgają po urządzenia łatwe w obsłudze, ale zaawansowane technologicznie, które usprawnią codzienne czynności – mówi Alpay Güner, prezes MediaMarktSaturn Polska. – W związku z tym w 2019 r. mocną pozycją na liście najpopularniejszych sprzętów AGD były odkurzacze pionowe i inteligentne roboty odkurzające. Ta kategoria poszerzyła się o produkty wielu nowych marek – dodaje.

OPINIA

Wojciech Konecki, dyrektor generalny APPLiA Polska

Branża AGD nadal się rozwija, wciąż powstają nowe fabryki, rozbudowywane są te istniejące, powstają też centra badań i rozwoju. Nie znaczy to, że nie musimy obawiać się konkurencji ze strony innych ośrodków, takich jak Rumunia, Serbia, Ukraina czy Turcja. Decyzje o uruchomieniu nowych fabryk zapadają w horyzoncie co najmniej kilku lat, a nie sprzyja im np. podnoszenie płacy minimalnej i zapowiedzi jej wzrostu do 3–4 tys. zł. Dla sektora byłby to wzrost nie do udźwignięcia.

Zelmer ma szansę zostać na rynku

Choć właściciel kultowej marki zapowiedział jej likwidację, to dzięki jej przejęciu uda się ją zachować. Dotychczasowy właściciel – niemiecki koncern BSH Group, znany z produkcji marek Bosch i Siemens, kupił Zelmera w 2013 r. W maju 2019 ogłosił zmianę strategii i zapowiedział, że wraz z końcem roku zakończy produkcję urządzeń AGD polskiej marki, choć jej zakład pod Rzeszowem zatrzymuje. Wzbudziło to ogromne obawy, że firma chce zlikwidować tak mocną i doskonale znaną markę. Zainteresowanie nią wyraził hiszpański producent i dystrybutor drobnego sprzętu AGD – firma B&B Trends, która od 1 stycznia tego roku jest jej właścicielem. Z kolei polski partner Eurogama zapewni Zelmerowi dystrybucję na polskim rynku.

Gadżety
Wielki sukces inteligentnych pierścieni. Tę technologię pokochały gwiazdy
Gadżety
Pielucha dla heavymetalowców wyprzedała się w 24 godziny. Idealna na koncert
Gadżety
Ekran na całą ścianę. Jak telewizory XXL podbijają polskie domy
Gadżety
Gdzie na zakupy w Cyber Monday? Polacy ruszyli po gadżety czy wyjazdy turystyczne
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Gadżety
Polacy ruszyli na Black Friday. Gdzie i na jakie promocje można liczyć? Na co uważać?
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku