Powrót do szkół nakręca sprzedaż elektroniki. Co jest na topie?

Nauka i praca zdalna oraz cyfryzacja firm zwiększyły sprzedaż komputerów, smartfonów czy usług chmurowych. Sprzedawcy zacierają ręce.

Publikacja: 25.08.2020 16:58

Powrót do szkół nakręca sprzedaż elektroniki. Co jest na topie?

Foto: Fotolia.com

Prawie 17 proc. przedsiębiorstw dokonało inwestycji w sprzęt lub usługi IT – wynika z badań przeprowadzonych w lipcu przez Polski Instytut Ekonomiczny. Na dodatkowy popyt, wywołany pracą zdalną, nałoży się jeszcze zwiększone zapotrzebowanie na nowe technologie w związku ze zbliżającym się nowym rokiem szkolnym.

Praca, nauka, rozrywka

Jak podaje Microsoft, aż 61 proc. badanych (reprezentujących nauczycieli i przedstawicieli instytucji edukacyjnych z całego świata) spodziewa się rozpoczęcia nowego roku szkolnego w modelu hybrydowym – łączącym naukę zdalną i stacjonarną. Z kolei 87 proc. zakłada, że po wznowieniu nauczania w klasach technologia będzie wykorzystywana częściej niż dotychczas.

Z kolei w przypadku firm najczęściej dokonywaną inwestycją IT był zakup laptopa oraz sprzętu do pracy zdalnej (w sumie taką odpowiedź wskazało ponad 56 proc. ankietowanych). Na drugim miejscu znalazł się sprzęt komputerowy wykorzystywany w siedzibie firmy (53,5 proc.) oraz szybsze łącza internetowe (prawie 24 proc.). Na rozwiązania chmurowe zdecydowało się niespełna 4 proc. wszystkich ankietowanych. Częściej w chmurę inwestowały mikrofirmy. To o tyle interesujące, że przed pandemią to duże przedsiębiorstwa znacznie częściej korzystały z chmury. Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego może to oznaczać, że ograniczenia związane z pandemią w pewnym stopniu przyczynią się do zamknięcia „luki” sprzętowej pomiędzy mniejszymi a największymi firmami.

CZYTAJ TAKŻE: W Polsce siadła sprzedaż komputerów. Zaskakujący hit

– Przejście na pracę zdalną, cyfryzacja działalności biznesowej, medycznej czy edukacyjnej – to wszystko napędza popyt zarówno na usługi integracyjno-wdrożeniowe, jak i na usługi w chmurze. Wygrywają podmioty posiadające gotowe półprodukty lub rozwiązania – komentuje Dmitrij Żatuchin, prezes firmy konsultingow-technologicznej DO OK. Dodaje, że widać też rosnącą popularność cyfrowej rozrywki. – To mocny trend wzrostowy, podobnie jak aplikacje prozdrowotne czy fitness – podkreśla. Powszechnie obawiano się, że popyt na dobra cyfrowe wygaśnie po okresie zamknięcia gospodarki. Ta hipoteza się nie sprawdziła.

– Wzrosty zachorowań na Covid-19 na całym świecie skłaniają mnie raczej do wiary w scenariusz podtrzymania wzmożonego popytu w branżach cyfrowych oraz kontynuację ogromnych kłopotów w branży turystycznej, marketingowej, biurowej i restauracyjnej – komentuje Paweł Sugalski, zarządzający Rockbridge FIZ Gier i Innowacji.

Bez problemów z podażą

Prognozy dla świata i Polski zakładają, że cały rynek IT w tym roku się skurczy. Spadki, i to znaczące, są prognozowane również w przypadku sprzętu. Jednak z drugiej strony na rynek napływają informacje o wydźwięku pozytywnym. Duży wzrost popytu na sprzęt widzi Asbis. Podał już świetne dane za pierwsze półrocze, a w lipcu jego sprzedaż urosła aż o 32 proc.

Największy wzrost zanotowały smartfony i procesory, gdzie zwyżki wyniosły odpowiednio 120 i 39 proc. wobec lipca 2019 r. Asbis podkreśla, że na rynku nie ma już problemów z podażą sprzętu (taka sytuacja była wiosną, gdy stanęła część fabryk w Azji).

Największym krajowym dystrybutorem sprzętu jest grupa AB. Ona również potwierdza, że popyt rośnie. Zbigniew Mądry, członek zarządu ds. handlowych, wskazuje, że już od drugiej połowy marca widać wzmożone zainteresowanie laptopami, kamerkami internetowymi, asortymentem sieciowym, rozwiązaniami wideokonferencyjnymi, cyberbezpieczeństwem czy oprogramowaniem do współpracy zdalnej.

– Generalnie rynek nowych technologii od dłuższego czasu rośnie i ma się dobrze. Jest to stały i stabilny trend, którego już nic nie zatrzyma – podsumowuje Michał Kierul, prezes SoftBlue.

Prawie 17 proc. przedsiębiorstw dokonało inwestycji w sprzęt lub usługi IT – wynika z badań przeprowadzonych w lipcu przez Polski Instytut Ekonomiczny. Na dodatkowy popyt, wywołany pracą zdalną, nałoży się jeszcze zwiększone zapotrzebowanie na nowe technologie w związku ze zbliżającym się nowym rokiem szkolnym.

Praca, nauka, rozrywka

Pozostało 91% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Gadżety
W tych miejscach używa się pagerów. Które jeszcze stare gadżety wracają do łask?
Gadżety
Japończycy znów atakują z Tamagotchi. Kultowy gadżet podbija Europę
Gadżety
Czym jest pager? To urządzenie posłużyło do ataku na członków Hezbollahu
Gadżety
Nowe iPhone’y w Polsce mocno potaniały. Jest ważny powód
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Gadżety
Apple pokazał iPhone'a 16. Czego dowiedzieliśmy się o nowym smartfonie