Takie są wyniki badania zleconego przez AXA Partners. Problemy z żywotnością urządzeń elektronicznych to coraz powszechniejsze zjawisko. W blisko co trzecim gospodarstwie domowym (32,2%) w ciągu ostatniego roku awarii lub uszkodzeniu uległo jedno takie urządzenie, a w blisko co drugim (43,1%) nawet dwa lub trzy.

Co ciekawe, najczęściej psują się one już w pierwszym roku po zakończeniu gwarancji – tak uważa aż 51,9 proc. badanych. – Dziś tylko z nostalgią możemy wspominać niezwodne urządzenia sprzed lat, które służyły w domu przez długi czas. Obecnie produkcja ma charakter masowy z naciskiem na efektywność kosztową, co nie zawsze pozytywnie wpływa na ich jakość i żywotność – komentuje Paweł Zieliński, menedżer ds. elektroniki konsumenckiej w AXA Partners.

Jego zdaniem zamiast godzić się z wydatkami związanymi z naprawą lub wymianą sprzętu AGD, RTV czy komputerowego w przypadku awarii po wygaśnięciu gwarancji, można się ubezpieczyć.

W ofercie ubezpieczycieli można znaleźć specjalne polisy pokrywające koszty naprawy lub wymiany urządzeń po wygaśnięciu gwarancji producenta, zarówno gdy sprzęt po prostu się zepsuje, jak i w wyniku przypadkowych uszkodzeń mechanicznych czy przepięć w sieci elektrycznej.

Takie polisy cieszą się sporym zainteresowaniem ze strony użytkowników. Potwierdzają to wyniki badania AXA Partners. Zdecydowana większość ankietowanych (59,9 proc.) udzieliła pozytywnej odpowiedzi na pytanie o chęć skorzystania z odpłatnego przedłużenia gwarancji na elektronikę w momencie zakupu urządzenia.

Najchętniej „przedłużoną gwarancją” Polacy objęliby: sprzęt AGD – 56 proc. wskazań; komputer i laptop – 54,4 proc.; sprzęt RTV – 43,8 proc.; oraz smartfony – 33,4 proc.

Nie są to jednak usługi tanie. Koszt rocznego ubezpieczenia od ryzyka awarii wynosi ok. 10 proc. ceny urządzenia.