Załamanie sprzedaży telewizorów. Jakie modele kupują Polacy?

Polacy kupili mniej telewizorów mimo mundialu i boomu wywołanego zmianą standardu telewizji naziemnej. Ten rok może być dużo trudniejszy.

Publikacja: 30.01.2023 19:05

Wyraźnie rozwija się kategoria OLED i MiniLED, a także telewizorów o przekątnych 75 cali i większych

Wyraźnie rozwija się kategoria OLED i MiniLED, a także telewizorów o przekątnych 75 cali i większych

Foto: Bloomberg

Polacy kupują rocznie ok. 2 mln sztuk telewizorów, a rynek wart jest ponad 5 mld zł. 2022 r. dał sektorowi wiele powodów do zadowolenia. Z danych GfK Polonia, które opisujemy jako pierwsi, wynika, że ilościowo rynek spadł o 1,4 proc., ale w czwartym kwartale już o 19,8 proc. Wartościowo zaś skurczył się w całym roku o 3,1 proc., a w ostatnim kwartale o 21,5 proc. – Jeżeli spojrzymy na czwarty kwartał przez pryzmat wielkości odbiorników, to te o najpopularniejszych przekątnych zanotowały spadek sprzedaży, oprócz 39–40 cali ze wzrostem o 11,6 proc. oraz 85-cali ze wzrostem o 20,2 proc. – mówi Wiesław Peché, starszy analityk GfK. – Udziały tych wielkości w rynku w czwartym kwartale są niewielkie i wynoszą odpowiednio 5 i 1 proc. – dodaje.

Ceny nieco spadły

Najlepiej sprzedające się modele w grudniu to grupy 65, 43, 55 i 50 cali. – Wszystkie te telewizory cechowały się rozdzielczością 4k, zbudowane w technologii LCD, z wi-fi. Trzy modele były z 2021 roku, pozostałe z bieżącej oferty – mówi Wiesław Peché.

W 2022 r. średnie ceny telewizorów spadły o 1,7 proc., a w czwartym kwartale o 2,2 proc. Poza efektem wymian telewizorów Polacy ruszyli na zakupy w Black Friday – w tamtym tygodniu sprzedaż wcześniej najchętniej kupowanych modeli wzrosła aż o 76 proc.

Obecny rok zaczął się dla sektora słabo. – Pierwsze tygodnie to nieznaczny wzrost średniej ceny. Jednak jest zbyt wcześnie, by przesądzać o pojawiającym się trendzie czy odbiciu – podaje GfK.

Czytaj więcej

Aby uniknąć reklam, trzeba krzyczeć do telewizora. To może zadziałać

Producenci także widzą zmiany. – Wybuch wojny, przyspieszenie inflacji, duże zmiany kursu dolara, wprowadzenie DVB-T2, które rozczarowało w kontekście sprzedaży. Te zjawiska odcisnęły się mocno na rynku w pierwszej połowie 2022 r. – mówi Grzegorz Stanisz, szef sprzedaży i marketingu działu RTV Samsung Electronics Polska. – Druga połowa z naszej perspektywy była bardziej stabilna. Wprowadziliśmy do sprzedaży telewizory OLED z technologią QD OLED, telewizory z ekranami 65 cali i większe cieszyły się dużą popularnością, nabywcę znalazł też pierwszy w Polsce telewizor MicroLED o przekątnej 110 cali, za 675 tys. zł – dodaje.

Lider rynku spodziewa się, że po skoku sprzedaży w latach 2021–2022, kiedy to szybciej wymieniano telewizory na nowsze i większe, częściej też decydowano się na zakup kolejnego odbiornika, wrócimy do poziomu sprzedaży sprzed 2020 r. – Polacy będą kupować większe telewizory i bardziej zaawansowane – mówi Grzegorz Stanisz.

– Tylko w pierwszej połowie 2022 roku sprzedaż telewizorów OLED Ambilight Philips wzrosła o 48 proc. r./r. i była większa niż dynamika wzrostu rynku. W 2022 r. marka wprowadziła na rynek telewizor w rozmiarze aż 86 cali – z serii The One. Zainteresowanie nim pokazuje, że oczekiwania użytkowników ewoluują – mówi Tomasz Miśkiewicz, dyrektor marketingu w TP Vision Polska. – Telewizor zaczyna pełnić funkcję dekoracyjną, kiedy nie jest włączony – klienci coraz częściej nie chcą już mieć czarnego ekranu na ścianie. Stąd coraz większa popularność takich rozwiązań jak Ambilight Aurora – dodaje.

Czytaj więcej

Rzeź na rynku smartfonów. Te marki tracą najmocniej

– Kolejny rok odnotowaliśmy rosnące zainteresowanie konsumentów telewizorami z dużymi przekątnymi ekranu, czyli 65-calowymi i większymi. Co ciekawe, konsumenci dalej chętnie kupują telewizory 32-calowe. W ubiegłym roku cieszyły się one większą popularnością w porównaniu z rokiem 2021 – mówi Kamil Krzywański, rzecznik Sony w Polsce. – W 2023 r. trend rosnącego zainteresowania dużymi ekranami, czyli 65-cali i powyżej, będzie się utrzymywać – dodaje.

Inflacja szkodzi

Zmiany wprowadzają także sieci handlowe. – Sprzedaż online ilościowo spadła o ponad 9 proc., co oznacza, że dla klientów tej kategorii wizyta w sklepie oraz doradztwo ponownie zyskują na znaczeniu – mówi Andrzej Jackiewicz, prezes MediaMarktSaturn. – W 2023 nie spodziewamy się podobnego impulsu do zakupów telewizorów, jaki wygenerowała zmiana sygnału nadawania czy mundial w Katarze. Ponadto mierzymy się z trudną sytuacją ekonomiczną zarówno w skali lokalnej, jak i globalnej. Wysoka inflacja, rosnące koszty kredytów czy obniżenie zdolności kredytowej to czynniki hamujące optymizm konsumencki, co mocniej dotyka kategorię telewizorów – dodaje. Dlatego firma rozwija ofertę, uwzględniając również te potrzeby.

– Wyraźnie rozwija się kategoria OLED i MiniLED, a także telewizorów o przekątnych 75 cali i większych, w całościowej sprzedaży rośnie udział telewizorów 98-calowych. W 2023 r. spodziewamy się, że ilościowo rynek może zmniejszyć się o ok. 10–15 proc. – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert. – Sprzedaż będzie jednak napędzana dużymi przekątnymi oraz technologią OLED i MiniLED – dodaje.

Polacy kupują rocznie ok. 2 mln sztuk telewizorów, a rynek wart jest ponad 5 mld zł. 2022 r. dał sektorowi wiele powodów do zadowolenia. Z danych GfK Polonia, które opisujemy jako pierwsi, wynika, że ilościowo rynek spadł o 1,4 proc., ale w czwartym kwartale już o 19,8 proc. Wartościowo zaś skurczył się w całym roku o 3,1 proc., a w ostatnim kwartale o 21,5 proc. – Jeżeli spojrzymy na czwarty kwartał przez pryzmat wielkości odbiorników, to te o najpopularniejszych przekątnych zanotowały spadek sprzedaży, oprócz 39–40 cali ze wzrostem o 11,6 proc. oraz 85-cali ze wzrostem o 20,2 proc. – mówi Wiesław Peché, starszy analityk GfK. – Udziały tych wielkości w rynku w czwartym kwartale są niewielkie i wynoszą odpowiednio 5 i 1 proc. – dodaje.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gadżety
Dziś premiera iPhone'a 16. Czym zaskoczy Apple?
Gadżety
Padła data premiery iPhone'a 16. Jakie będzie nowe urządzenie Apple?
Gadżety
Smartfon ładowany w rekordowym czasie. To ma być przełom w bateriach
Gadżety
To miał być „zabójca smartfonów”. Spektakularna porażka niezwykłego projektu
Gadżety
Jak Quality of Service może zoptymalizować sieć domową
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.