Polacy kupują rocznie ok. 2 mln sztuk telewizorów, a rynek wart jest ponad 5 mld zł. 2022 r. dał sektorowi wiele powodów do zadowolenia. Z danych GfK Polonia, które opisujemy jako pierwsi, wynika, że ilościowo rynek spadł o 1,4 proc., ale w czwartym kwartale już o 19,8 proc. Wartościowo zaś skurczył się w całym roku o 3,1 proc., a w ostatnim kwartale o 21,5 proc. – Jeżeli spojrzymy na czwarty kwartał przez pryzmat wielkości odbiorników, to te o najpopularniejszych przekątnych zanotowały spadek sprzedaży, oprócz 39–40 cali ze wzrostem o 11,6 proc. oraz 85-cali ze wzrostem o 20,2 proc. – mówi Wiesław Peché, starszy analityk GfK. – Udziały tych wielkości w rynku w czwartym kwartale są niewielkie i wynoszą odpowiednio 5 i 1 proc. – dodaje.
Ceny nieco spadły
Najlepiej sprzedające się modele w grudniu to grupy 65, 43, 55 i 50 cali. – Wszystkie te telewizory cechowały się rozdzielczością 4k, zbudowane w technologii LCD, z wi-fi. Trzy modele były z 2021 roku, pozostałe z bieżącej oferty – mówi Wiesław Peché.
W 2022 r. średnie ceny telewizorów spadły o 1,7 proc., a w czwartym kwartale o 2,2 proc. Poza efektem wymian telewizorów Polacy ruszyli na zakupy w Black Friday – w tamtym tygodniu sprzedaż wcześniej najchętniej kupowanych modeli wzrosła aż o 76 proc.
Obecny rok zaczął się dla sektora słabo. – Pierwsze tygodnie to nieznaczny wzrost średniej ceny. Jednak jest zbyt wcześnie, by przesądzać o pojawiającym się trendzie czy odbiciu – podaje GfK.
Czytaj więcej
Sony ma już rozwiązanie pozwalające oglądającemu telewizję wyłączyć reklamę, jeśli tylko oglądający odpowiednio głośno krzyknie… nazwę promowanej marki. Można też będzie przez telewizor zamówić właśnie reklamowany produkt.
Producenci także widzą zmiany. – Wybuch wojny, przyspieszenie inflacji, duże zmiany kursu dolara, wprowadzenie DVB-T2, które rozczarowało w kontekście sprzedaży. Te zjawiska odcisnęły się mocno na rynku w pierwszej połowie 2022 r. – mówi Grzegorz Stanisz, szef sprzedaży i marketingu działu RTV Samsung Electronics Polska. – Druga połowa z naszej perspektywy była bardziej stabilna. Wprowadziliśmy do sprzedaży telewizory OLED z technologią QD OLED, telewizory z ekranami 65 cali i większe cieszyły się dużą popularnością, nabywcę znalazł też pierwszy w Polsce telewizor MicroLED o przekątnej 110 cali, za 675 tys. zł – dodaje.
Lider rynku spodziewa się, że po skoku sprzedaży w latach 2021–2022, kiedy to szybciej wymieniano telewizory na nowsze i większe, częściej też decydowano się na zakup kolejnego odbiornika, wrócimy do poziomu sprzedaży sprzed 2020 r. – Polacy będą kupować większe telewizory i bardziej zaawansowane – mówi Grzegorz Stanisz.
– Tylko w pierwszej połowie 2022 roku sprzedaż telewizorów OLED Ambilight Philips wzrosła o 48 proc. r./r. i była większa niż dynamika wzrostu rynku. W 2022 r. marka wprowadziła na rynek telewizor w rozmiarze aż 86 cali – z serii The One. Zainteresowanie nim pokazuje, że oczekiwania użytkowników ewoluują – mówi Tomasz Miśkiewicz, dyrektor marketingu w TP Vision Polska. – Telewizor zaczyna pełnić funkcję dekoracyjną, kiedy nie jest włączony – klienci coraz częściej nie chcą już mieć czarnego ekranu na ścianie. Stąd coraz większa popularność takich rozwiązań jak Ambilight Aurora – dodaje.
Czytaj więcej
Sprzedaż telefonów komórkowych na świecie raptownie spada. Z danych firmy Canalys wynika, że w IV kwartale dostawy urządzeń na rynek skurczyły się o 17 proc. Wielkimi przegranymi są chińscy producenci.
– Kolejny rok odnotowaliśmy rosnące zainteresowanie konsumentów telewizorami z dużymi przekątnymi ekranu, czyli 65-calowymi i większymi. Co ciekawe, konsumenci dalej chętnie kupują telewizory 32-calowe. W ubiegłym roku cieszyły się one większą popularnością w porównaniu z rokiem 2021 – mówi Kamil Krzywański, rzecznik Sony w Polsce. – W 2023 r. trend rosnącego zainteresowania dużymi ekranami, czyli 65-cali i powyżej, będzie się utrzymywać – dodaje.
Inflacja szkodzi
Zmiany wprowadzają także sieci handlowe. – Sprzedaż online ilościowo spadła o ponad 9 proc., co oznacza, że dla klientów tej kategorii wizyta w sklepie oraz doradztwo ponownie zyskują na znaczeniu – mówi Andrzej Jackiewicz, prezes MediaMarktSaturn. – W 2023 nie spodziewamy się podobnego impulsu do zakupów telewizorów, jaki wygenerowała zmiana sygnału nadawania czy mundial w Katarze. Ponadto mierzymy się z trudną sytuacją ekonomiczną zarówno w skali lokalnej, jak i globalnej. Wysoka inflacja, rosnące koszty kredytów czy obniżenie zdolności kredytowej to czynniki hamujące optymizm konsumencki, co mocniej dotyka kategorię telewizorów – dodaje. Dlatego firma rozwija ofertę, uwzględniając również te potrzeby.
– Wyraźnie rozwija się kategoria OLED i MiniLED, a także telewizorów o przekątnych 75 cali i większych, w całościowej sprzedaży rośnie udział telewizorów 98-calowych. W 2023 r. spodziewamy się, że ilościowo rynek może zmniejszyć się o ok. 10–15 proc. – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert. – Sprzedaż będzie jednak napędzana dużymi przekątnymi oraz technologią OLED i MiniLED – dodaje.