Polacy kupują rocznie ok. 2 mln sztuk telewizorów, a rynek wart jest ponad 5 mld zł. 2022 r. dał sektorowi wiele powodów do zadowolenia. Z danych GfK Polonia, które opisujemy jako pierwsi, wynika, że ilościowo rynek spadł o 1,4 proc., ale w czwartym kwartale już o 19,8 proc. Wartościowo zaś skurczył się w całym roku o 3,1 proc., a w ostatnim kwartale o 21,5 proc. – Jeżeli spojrzymy na czwarty kwartał przez pryzmat wielkości odbiorników, to te o najpopularniejszych przekątnych zanotowały spadek sprzedaży, oprócz 39–40 cali ze wzrostem o 11,6 proc. oraz 85-cali ze wzrostem o 20,2 proc. – mówi Wiesław Peché, starszy analityk GfK. – Udziały tych wielkości w rynku w czwartym kwartale są niewielkie i wynoszą odpowiednio 5 i 1 proc. – dodaje.
Ceny nieco spadły
Najlepiej sprzedające się modele w grudniu to grupy 65, 43, 55 i 50 cali. – Wszystkie te telewizory cechowały się rozdzielczością 4k, zbudowane w technologii LCD, z wi-fi. Trzy modele były z 2021 roku, pozostałe z bieżącej oferty – mówi Wiesław Peché.
W 2022 r. średnie ceny telewizorów spadły o 1,7 proc., a w czwartym kwartale o 2,2 proc. Poza efektem wymian telewizorów Polacy ruszyli na zakupy w Black Friday – w tamtym tygodniu sprzedaż wcześniej najchętniej kupowanych modeli wzrosła aż o 76 proc.
Obecny rok zaczął się dla sektora słabo. – Pierwsze tygodnie to nieznaczny wzrost średniej ceny. Jednak jest zbyt wcześnie, by przesądzać o pojawiającym się trendzie czy odbiciu – podaje GfK.
Czytaj więcej
Sony ma już rozwiązanie pozwalające oglądającemu telewizję wyłączyć reklamę, jeśli tylko oglądają...