Załamanie sprzedaży telewizorów. Jakie modele kupują Polacy?

Polacy kupili mniej telewizorów mimo mundialu i boomu wywołanego zmianą standardu telewizji naziemnej. Ten rok może być dużo trudniejszy.

Publikacja: 30.01.2023 19:05

Wyraźnie rozwija się kategoria OLED i MiniLED, a także telewizorów o przekątnych 75 cali i większych

Wyraźnie rozwija się kategoria OLED i MiniLED, a także telewizorów o przekątnych 75 cali i większych

Foto: Bloomberg

Polacy kupują rocznie ok. 2 mln sztuk telewizorów, a rynek wart jest ponad 5 mld zł. 2022 r. dał sektorowi wiele powodów do zadowolenia. Z danych GfK Polonia, które opisujemy jako pierwsi, wynika, że ilościowo rynek spadł o 1,4 proc., ale w czwartym kwartale już o 19,8 proc. Wartościowo zaś skurczył się w całym roku o 3,1 proc., a w ostatnim kwartale o 21,5 proc. – Jeżeli spojrzymy na czwarty kwartał przez pryzmat wielkości odbiorników, to te o najpopularniejszych przekątnych zanotowały spadek sprzedaży, oprócz 39–40 cali ze wzrostem o 11,6 proc. oraz 85-cali ze wzrostem o 20,2 proc. – mówi Wiesław Peché, starszy analityk GfK. – Udziały tych wielkości w rynku w czwartym kwartale są niewielkie i wynoszą odpowiednio 5 i 1 proc. – dodaje.

Ceny nieco spadły

Najlepiej sprzedające się modele w grudniu to grupy 65, 43, 55 i 50 cali. – Wszystkie te telewizory cechowały się rozdzielczością 4k, zbudowane w technologii LCD, z wi-fi. Trzy modele były z 2021 roku, pozostałe z bieżącej oferty – mówi Wiesław Peché.

W 2022 r. średnie ceny telewizorów spadły o 1,7 proc., a w czwartym kwartale o 2,2 proc. Poza efektem wymian telewizorów Polacy ruszyli na zakupy w Black Friday – w tamtym tygodniu sprzedaż wcześniej najchętniej kupowanych modeli wzrosła aż o 76 proc.

Obecny rok zaczął się dla sektora słabo. – Pierwsze tygodnie to nieznaczny wzrost średniej ceny. Jednak jest zbyt wcześnie, by przesądzać o pojawiającym się trendzie czy odbiciu – podaje GfK.

Czytaj więcej

Aby uniknąć reklam, trzeba krzyczeć do telewizora. To może zadziałać

Producenci także widzą zmiany. – Wybuch wojny, przyspieszenie inflacji, duże zmiany kursu dolara, wprowadzenie DVB-T2, które rozczarowało w kontekście sprzedaży. Te zjawiska odcisnęły się mocno na rynku w pierwszej połowie 2022 r. – mówi Grzegorz Stanisz, szef sprzedaży i marketingu działu RTV Samsung Electronics Polska. – Druga połowa z naszej perspektywy była bardziej stabilna. Wprowadziliśmy do sprzedaży telewizory OLED z technologią QD OLED, telewizory z ekranami 65 cali i większe cieszyły się dużą popularnością, nabywcę znalazł też pierwszy w Polsce telewizor MicroLED o przekątnej 110 cali, za 675 tys. zł – dodaje.

Lider rynku spodziewa się, że po skoku sprzedaży w latach 2021–2022, kiedy to szybciej wymieniano telewizory na nowsze i większe, częściej też decydowano się na zakup kolejnego odbiornika, wrócimy do poziomu sprzedaży sprzed 2020 r. – Polacy będą kupować większe telewizory i bardziej zaawansowane – mówi Grzegorz Stanisz.

– Tylko w pierwszej połowie 2022 roku sprzedaż telewizorów OLED Ambilight Philips wzrosła o 48 proc. r./r. i była większa niż dynamika wzrostu rynku. W 2022 r. marka wprowadziła na rynek telewizor w rozmiarze aż 86 cali – z serii The One. Zainteresowanie nim pokazuje, że oczekiwania użytkowników ewoluują – mówi Tomasz Miśkiewicz, dyrektor marketingu w TP Vision Polska. – Telewizor zaczyna pełnić funkcję dekoracyjną, kiedy nie jest włączony – klienci coraz częściej nie chcą już mieć czarnego ekranu na ścianie. Stąd coraz większa popularność takich rozwiązań jak Ambilight Aurora – dodaje.

Czytaj więcej

Rzeź na rynku smartfonów. Te marki tracą najmocniej

– Kolejny rok odnotowaliśmy rosnące zainteresowanie konsumentów telewizorami z dużymi przekątnymi ekranu, czyli 65-calowymi i większymi. Co ciekawe, konsumenci dalej chętnie kupują telewizory 32-calowe. W ubiegłym roku cieszyły się one większą popularnością w porównaniu z rokiem 2021 – mówi Kamil Krzywański, rzecznik Sony w Polsce. – W 2023 r. trend rosnącego zainteresowania dużymi ekranami, czyli 65-cali i powyżej, będzie się utrzymywać – dodaje.

Inflacja szkodzi

Zmiany wprowadzają także sieci handlowe. – Sprzedaż online ilościowo spadła o ponad 9 proc., co oznacza, że dla klientów tej kategorii wizyta w sklepie oraz doradztwo ponownie zyskują na znaczeniu – mówi Andrzej Jackiewicz, prezes MediaMarktSaturn. – W 2023 nie spodziewamy się podobnego impulsu do zakupów telewizorów, jaki wygenerowała zmiana sygnału nadawania czy mundial w Katarze. Ponadto mierzymy się z trudną sytuacją ekonomiczną zarówno w skali lokalnej, jak i globalnej. Wysoka inflacja, rosnące koszty kredytów czy obniżenie zdolności kredytowej to czynniki hamujące optymizm konsumencki, co mocniej dotyka kategorię telewizorów – dodaje. Dlatego firma rozwija ofertę, uwzględniając również te potrzeby.

– Wyraźnie rozwija się kategoria OLED i MiniLED, a także telewizorów o przekątnych 75 cali i większych, w całościowej sprzedaży rośnie udział telewizorów 98-calowych. W 2023 r. spodziewamy się, że ilościowo rynek może zmniejszyć się o ok. 10–15 proc. – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert. – Sprzedaż będzie jednak napędzana dużymi przekątnymi oraz technologią OLED i MiniLED – dodaje.

Polacy kupują rocznie ok. 2 mln sztuk telewizorów, a rynek wart jest ponad 5 mld zł. 2022 r. dał sektorowi wiele powodów do zadowolenia. Z danych GfK Polonia, które opisujemy jako pierwsi, wynika, że ilościowo rynek spadł o 1,4 proc., ale w czwartym kwartale już o 19,8 proc. Wartościowo zaś skurczył się w całym roku o 3,1 proc., a w ostatnim kwartale o 21,5 proc. – Jeżeli spojrzymy na czwarty kwartał przez pryzmat wielkości odbiorników, to te o najpopularniejszych przekątnych zanotowały spadek sprzedaży, oprócz 39–40 cali ze wzrostem o 11,6 proc. oraz 85-cali ze wzrostem o 20,2 proc. – mówi Wiesław Peché, starszy analityk GfK. – Udziały tych wielkości w rynku w czwartym kwartale są niewielkie i wynoszą odpowiednio 5 i 1 proc. – dodaje.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Gadżety
Najdziwniejszy pojazd świata jest sterowany myślami. Sposób na zatłoczone miasta?
Gadżety
Apple szykuje rewolucyjną zmianę. Nadciąga składany iPhone
Gadżety
Sprzedaż pecetów wystrzeli. A ceny? Pojawił się potężny bodziec
Gadżety
Oto nowinki technologiczne, które mają podbić świat. Rusza CES 2024
Gadżety
Zmieniają się przyciski w klawiaturach. „Przełomowy moment w historii Windows"