Polacy kupują rocznie ok. 2 mln sztuk telewizorów, a rynek wart jest ponad 5 mld zł. 2022 r. dał sektorowi wiele powodów do zadowolenia. Z danych GfK Polonia, które opisujemy jako pierwsi, wynika, że ilościowo rynek spadł o 1,4 proc., ale w czwartym kwartale już o 19,8 proc. Wartościowo zaś skurczył się w całym roku o 3,1 proc., a w ostatnim kwartale o 21,5 proc. – Jeżeli spojrzymy na czwarty kwartał przez pryzmat wielkości odbiorników, to te o najpopularniejszych przekątnych zanotowały spadek sprzedaży, oprócz 39–40 cali ze wzrostem o 11,6 proc. oraz 85-cali ze wzrostem o 20,2 proc. – mówi Wiesław Peché, starszy analityk GfK. – Udziały tych wielkości w rynku w czwartym kwartale są niewielkie i wynoszą odpowiednio 5 i 1 proc. – dodaje.
Ceny nieco spadły
Najlepiej sprzedające się modele w grudniu to grupy 65, 43, 55 i 50 cali. – Wszystkie te telewizory cechowały się rozdzielczością 4k, zbudowane w technologii LCD, z wi-fi. Trzy modele były z 2021 roku, pozostałe z bieżącej oferty – mówi Wiesław Peché.
W 2022 r. średnie ceny telewizorów spadły o 1,7 proc., a w czwartym kwartale o 2,2 proc. Poza efektem wymian telewizorów Polacy ruszyli na zakupy w Black Friday – w tamtym tygodniu sprzedaż wcześniej najchętniej kupowanych modeli wzrosła aż o 76 proc.
Obecny rok zaczął się dla sektora słabo. – Pierwsze tygodnie to nieznaczny wzrost średniej ceny. Jednak jest zbyt wcześnie, by przesądzać o pojawiającym się trendzie czy odbiciu – podaje GfK.
Czytaj więcej
Sony ma już rozwiązanie pozwalające oglądającemu telewizję wyłączyć reklamę, jeśli tylko oglądający odpowiednio głośno krzyknie… nazwę promowanej marki. Można też będzie przez telewizor zamówić właśnie reklamowany produkt.