Twitterowi grozi wysoka kara. Co robił z danymi użytkowników?

Amerykańska Federalna Komisja Handlu (FTC) prowadzi dochodzenie przeciwko Twitterowi. Portal społecznościowy miał niewłaściwie użyć danych użytkowników do celów marketingowych. Twitterowi grozi kara w wysokości 250 mln dolarów.

Publikacja: 05.08.2020 12:02

Twitterowi grozi wysoka kara. Co robił z danymi użytkowników?

Foto: Szef Twitter Jack Dorsey, Bloomberg

Według dziennika „Financial Times” portal miał używać do zwiększania skuteczności targetowania reklam adresów e-mail oraz numerów telefonów osób korzystających z Twittera. Kara grzywny, którą może zakończyć się dochodzenie FTC, może wynieść nawet 250 mln dolarów – wynika z informacji dziennika.

CZYTAJ TAKŻE: Twitter zwalcza prawicową grupę od szalonych teorii spiskowych

Według FTC Twitter naruszył przyrzeczenie dane użytkownikom dotyczące bezpieczeństwa i prywatności ich danych, wprowadzając tym samym konsumentów w błąd. Twitter przyznał się do „nieumyślnego” wykorzystania danych osobowych, w tym numerów telefonów i adresów e-mail dostarczanych do serwisu przez jego użytkowników – według ich przekonania – „dla celów bezpieczeństwa”. Portal użył ich jednak w celach komercyjnych, po to, aby zwiększyć skuteczność targetowania reklam. Sytuacja miała miejsce w latach 2013 – 2019.

Twitter poinformował, że informacje te były wykorzystywane dołączenia użytkowników z konkretnymi listami marketingowymi dostarczanymi przez reklamodawców i pomagały na kierowanie reklam do wybranych grup odbiorców. Kierownictwo portalu przyznało, że był to błąd i zaprzestało tych działań w zeszłym roku.

CZYTAJ TAKŻE: Twitter: Hakerzy dostali się do 36 kont znanych osób, w tym polityka z Holandii

Według Komisji Twitter naruszył zasadę dobrowolności przekazywania danych dla celów marketingowych, której zobowiązał się przestrzegać w 2011 r. w wyniku ugody zawartej z Komisją. Chodziło o wcześniejsze oskarżenia o stwarzanie ryzyka dla prywatności użytkowników, które pojawiły się po wykorzystaniu przez hakerów wewnętrznych narzędzi kontrolnych serwisu celem dostępu do kont osób wykorzystujących tę usługę. Taka sytuacja miała miejsce dwa razy w 2009 roku.

Twitter zobowiązał się wtedy do niewprowadzania w błąd użytkowników na temat zakresu ochrony bezpieczeństwa, prywatności i poufności danych oraz stworzenia i utrzymania kompleksowego programu bezpieczeństwa informacji. Jak pokazał niedawny atak na prominentnych użytkowników Twittera oraz przejęcie ich kont przez hakerów, także warunek bezpieczeństwa nie został wypełniony.

CZYTAJ TAKŻE: Twitter walczy z rasizmem. Koniec z „panem”, „niewolnikiem”, „czarną listą”

FTC osiągnęła wcześniej ugodę z Facebookiem w wysokości 5 miliardów dolarów – największą karę w historii komisji – za niewłaściwe postępowanie z danymi użytkowników – informuje CNN.

Według dziennika „Financial Times” portal miał używać do zwiększania skuteczności targetowania reklam adresów e-mail oraz numerów telefonów osób korzystających z Twittera. Kara grzywny, którą może zakończyć się dochodzenie FTC, może wynieść nawet 250 mln dolarów – wynika z informacji dziennika.

CZYTAJ TAKŻE: Twitter zwalcza prawicową grupę od szalonych teorii spiskowych

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Ustawa antytiktokowa stała się ciałem. Chiński koncern wzywa Amerykanów
Globalne Interesy
Niemiecki robot ma być jak dobry chrześcijanin. Zaskakujące przepisy za Odrą
Globalne Interesy
Mark Zuckerberg rzuca wyzwanie ChatGPT. „Wstrząśnie światem sztucznej inteligencji”
Globalne Interesy
Amerykański koncern zwalnia pracowników. Protestowali przeciw kontraktowi z Izraelem
Globalne Interesy
Zagadkowa inwestycja Microsoftu w arabską sztuczną inteligencję. Porzucone Chiny