Nie będzie przejęcia TikToka. Amerykanie idą na ustępstwa

Prezydent USA Donald Trump na zdjęciu z prezydentem Chin Yi Xinpingiem w czasach sprzed wojny handlowej.
AFP

Jeszcze dziś rano wydawało się, że po odpadnięciu z gry Microsoftu serwis z krótkimi filmikami muzycznymi przejmie Oracle. Jednak Pekin nie zgodził się na sprzedaż, a Waszyngton poszedł na ustępstwa. W efekcie Oracle stanie tylko partnerem biznesowym TikToka w USA.

W tym tygodniu mijał termin ultimatum, jakie prezydent Donald Trump dał chińskiej firmie ByteDance. Ta – o ile dalej chciała, by jej aplikacja TikTok dalej działała w USA – miała sprzedaż serwis amerykańskiej firmie. Faworytem do akwizycji był Microsoft, ale niespodziewanie do gry włączył się Oracle i to ten koncern IT wygrał wyścig. Choć nie do końca. Akwizycji bowiem nie będzie. Pekin nie zgodził się na sprzedaż, a Waszyngton poszedł na ustępstwa. W efekcie Oracle stanie partnerem biznesowym TikToka w USA. Co to oznacza w praktyce? Strony nie wyjaśniły.

CZYTAJ TAKŻE: Szef TikToka rezygnuje. Serwis może przejąć… handlowy gigant

Gigant branży IT, wyceniany na 175 mld dol., stosunkowo późno włączył się do walki o TikToka, i był faworytem do akwizycji (a właściwie jedynym, który chce dokonać takiej transakcji), po tym jak ByteDance oficjalnie odrzuciło ofertę Microsoftu. Koncern Billa Gatesa wydał oświadczenie, w którym przekonuje, iż jego propozycja byłaby dobra dla użytkowników TikToka, a jednocześnie chroniłaby interesy bezpieczeństwa narodowego Stanów Zjednoczonych. Firma podała, że chciała zapewnić chińskiej usłudze na rynku USA „najwyższe standardy w zakresie bezpieczeństwa, prywatności i zwalczania dezinformacji”.

Już rano Serwis Engadget informował, że Oracle ma zostać jedynie „zaufanym partnerem technologicznym TikToka” w Stanach Zjednoczonych, a transakcja nie będzie miała charakteru „bezpośredniej sprzedaży”.

Wcześniej szacowano, że transakcja może kosztować amerykańską firmę 20-30 mld dol.

CZYTAJ TAKŻE: Szef TikToka rezygnuje. Serwis może przejąć… handlowy gigant

Oracle nie ma problemu z pieniędzmi. Gigant zanotował ostatnio świetne wyniki finansowe. Zysk netto za I kwartał zakończony 31 sierpnia wyniósł aż 2,3 mld dol. i – mimo pandemii – był o 5 proc. wyższy niż przed rokiem. Przychody wzrosły o 2 proc., a zyska na akcję – o 16 proc.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Chiny domagają się uwolnienia wiceprezes Huawei i grożą konsekwencjami

Meng Wanzhou pozostanie w areszcie do poniedziałku, kiedy kanadyjski sąd zdecyduje, czy wypuścić ją ...

Boom na inteligentne głośniki. Czas na Polskę

Asystent głosowy ukryty w obudowie przypominającej głośnik to jeden z najszybciej rosnących segmentów elektroniki ...

Czas inteligentnych pistoletów. W Ameryce to rewolucja

Były wiceprezydent Stanów Zjednoczonych Joe Biden przedstawił pomysł na wykorzystanie danych biometrycznych przy sprzedaży ...

John Reiners, Oxford Economics: Błędem jest myślenie wyłącznie o technologii

Ważne są zmiany w organizacji firmy, reforma tego, co nazywamy kulturą pracy. W świecie ...

Google: Tych informacji Polacy szukali w sieci w 2019 roku

Najpopularniejszym hasłem wyszukiwanym przez internautów z Polski był „strajk nauczycieli” – wynika z danych ...

Koronawirus napompował gigantów e-commerce. Niebywałe wyceny

Ceny akcji firm specjalizujących się w e-zakupach jak Amazon czy Shopify odnotowują w ostatnich ...