Starship Elona Muska ma konkurencję. Startuje megarakieta innego multimiliardera

Firma Blue Origin dostała zgodę władz lotniczych na pierwszy start prawie 100-metrowej rakiety kosmicznej New Glenn, przetestowała jej silniki i wysyła na orbitę. Założyciel Amazona Jeff Bezos rzuca wyzwanie Muskowi.

Publikacja: 29.12.2024 17:31

Konkurent Starshipa rusza w pierwszą misję. To również wyzwanie wobec SpaceX i Elona Muska

Konkurent Starshipa rusza w pierwszą misję. To również wyzwanie wobec SpaceX i Elona Muska

Foto: Blue Origin, X

New Glenn to rakieta o ogromnym udźwigu, częściowo nadająca się do ponownego użycia (pierwszy stopień), która ma wykonać swój pierwszy lot ciągu najbliższych dni. Jego dokładna data może być podana w każdej chwili. Twórcą rakiety jest firma Blue Origin Jeffa Bezosa, która wcześniej stworzyła suborbitalny pojazd turystyczny New Shepard.

Blue Origin nazywa swoje rakiety imionami astronautów z USA. Nowa rakieta nosi imię Johna Glenna, który odbył pierwszy amerykański lot orbitalny w 1962 r. i powrócił w kosmos w 1998 r. w wieku 78 lat, aby wziąć udział w misji wahadłowca kosmicznego. Z kolei nazwa New Shepard pochodzi od Alana Sheparda, innego pioniera astronautyki i uczestnika misji księżycowej w 1971 roku.

Czytaj więcej

Ta spółka osiągnęła porażającą wartość i rynkową pozycję. Elon Musk zaciera ręce

Jeff Bezos założył Blue Origin w 2000 roku, rok przed założeniem SpaceX przez Elona Muska i pracował nad New Glenn od ponad dziesięciu lat. Początkowo firma nazywała nową rakietę „Very Big Brother”.

Jak powstawała rakieta New Glenn firmy Blue Origin?

Blue Origin notuje spore opóźnienie wobec swojego rywala. Początkowy plan przewidywał debiut New Glenn już w 2020 r. Pierwszy stopień rakiety zaprojektowano tak, aby nadawał się do wielokrotnego użytku, jak Falcon 9 i Falcon Heavy SpaceX i można go było wystrzelić nawet 100 razy. To zdecydowanie redukuje koszty i przyczyniło się do sukcesu Muska, który zdominował rynek rakiet kosmicznych (ma ponad połowę udziału w startach). Projekt Bezosa i data premiery New Glenn podlegały modyfikacjom. Porzucono wariant trzystopniowej rakiety, a Blue Origin ograniczyło plan ponownego wykorzystania boostera do co najmniej 25 lotów. Jeszcze kilka dni temu podawano, że start odbędzie się jeszcze w końcu 2024 roku, pod warunkiem uzyskania odpowiedniej licencji Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA). Ta została wydana w piątek. Po udanym teście silników kilka godzin później nic już nie stoi na przeszkodzie, by rakieta wystartowała.

„To monumentalny kamień milowy i rzut oka na to, co czeka nas tuż za rogiem” – oświadczył Jarrett Jones, starszy wiceprezes Blue Origin ds. New Glenn. „Ten sukces dowodzi, że nasze rygorystyczne podejście do testowania — w połączeniu z naszymi niesamowitymi narzędziami i inżynierią projektową — działa zgodnie z oczekiwaniami”.

„Cóż, jedyne, co nam pozostało, to połączyć nasz zamknięty ładunek… i WYSTARTOWAĆ!” – napisał w piątek w mediach społecznościowych X Dave Limp, dyrektor generalny Blue Origin. Założyciel miliardera Blue Origin, Jeff Bezos, zgodził się z tym w poście na X.

Czytaj więcej

Pracownicy biją w kosmiczną firmę Jeffa Bezosa

New Glenn miał zabrać debiutancką podróż kilka sond kosmicznych NASA na Mars, ale ponieważ nie zdążono przygotować rakiety przed końcem października, zmieniono ładunek na wojskowy – to sonda, demonstrator technologii - Blue Ring Pathfinder.

Elon Musk i Jeff Bezos w walce o prymat w kosmosie

Blue Origin podpisało już umowy na dalsze starty, np. z Eutelsatem, Telesatem czy Amazonem, który wykorzysta New Glenn do budowy konstelacji szerokopasmowego internetu. Projektu Kuiper ma być konkurencja dla działającego już na cały świecie Stalinka Elona Muska (ten umieścił już 6800 satelitów).

Czytaj więcej

Słynny miliarder i podróżnik poleci w rekordowy lot balonem. A po nim bogaci turyści

Pierwszy stopień nowej dużej rakiety będzie nadawał się do ponownego użycia, podobnie jak Falcon 9 i Falcon Heavy firmy Spacex. Booster New Glenn powróci na Ziemię, lądując jednak nie na platformie lądowej, ale morskiej. Początkowo wszystkie te starty będą odbywać się z bazy sił kosmicznych Cape Canaveral na Florydzie, chociaż Blue Origin chce też wykorzystywać bazy sił kosmicznych Vandenberg w Kalifornii.

Czytaj więcej

Kiedy Amerykanie znów wylądują na Księżycu? Chiny mają podobny plan i się śpieszą

New Glenn jest znacznie wyższy od Falcona Heavy SpaceX, który zadebiutował w lutym 2018 roku i obecnie ma na swoim koncie 11 misji. Falcon Heavy, podobnie jak Falcon 9, ma 70 m wysokości. Jednak Falcon Heavy ma większy udźwig niż New Glenn. Nowa megarakieta Bezosa będzie się też musiała zmierzyć z jeszcze groźniejszym rywalem. Chodzi o Starship, który jest wciąż w fazie testów (czeka na siódmą próbę). Mierzy aż 122 metry wysokości (z tego 70 m przypada na booster Super Heavy) i może zabierać jednorazowo 100 ton metrycznych, dwa razy więcej niż New Glenn (na niską orbitę LEO). Jest też bardziej wszechstronny, bo może nie tylko zabierać satelity na orbity, ale i przeprowadzić loty załogowe na Księżyc i Marsa. Obie rakiety są ogromne, ale Starship jest jest o około 25 proc. wyższy i o 30 proc. szerszy niż New Glenn. I co może być istotne przy pozyskiwaniu kontraktów, Elon Musk ma zdecydowanie lepsze kontakty z prezydentem-elektem Donaldem Trumpem.

Globalne Interesy
Uszkodzenia sprzętu domowego i pożary. AI staje się koszmarem dla odbiorców prądu
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Globalne Interesy
Szef Google ostrzega pracowników: To będzie krytyczny rok, a stawka jest wysoka
Globalne Interesy
Chińska rakieta eksplodowała po starcie. Kosmiczna porażka zaszkodzi pogoni za USA?
Globalne Interesy
Ta spółka osiągnęła porażającą wartość i rynkową pozycję. Elon Musk zaciera ręce
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Globalne Interesy
Dziś rusza nowa odsłona hitu wszech czasów Netfliksa. Czy znów rozbije bank?
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay