WEBCON DAY 2019: Cyfryzacja uwalnia potencjał pracowników

Łukasz Wróbel, wiceprezes i dyrektor ds. rozwoju biznesu w Webcon.

Dzięki automatyzacji powtarzalnych procesów można więcej czasu przeznaczyć na pracę kreatywną w innych obszarach działania firmy – mówi Łukasz Wróbel, wiceprezes i dyrektor ds. rozwoju biznesu w Webconie.

Jak przebiega transformacja cyfrowa w polskich firmach?

Łukasz Wróbel: Jest bardzo wiele wyzwań i obaw dotyczących cyfryzacji i automatyzacji procesów biznesowych. I to wpływa na tempo, w jakim firmy się na to decydują. Cyfryzacja, szczególnie w kontekście aplikacji biznesowych, kojarzy się z długimi i trudnymi projektami, których żniwa można zebrać dopiero po miesiącach czy latach. A może to wyglądać inaczej. Nasi klienci pokazują, że można rozpocząć ją punktowo w konkretnych miejscach, szybko zacząć odnosić korzyści, a następnie stopniowo rozszerzać cyfrowe wsparcie procesów na kolejne obszary.

Kluczowy jest więc sposób zarządzania cyfrową zmianą…

Z raportów Komisji Europejskiej wynika, że niebawem w Europie będzie nam brakowało 500 tys. osób, specjalistów IT, ale też 250 tys. osób, które nazwano e-liderami, które potrafią zarządzać wdrażaniem nowej technologii. Niekoniecznie zrealizować jej elementy w sensie technicznym, ale spojrzeć na procesy biznesowe firmy i zdecydować, gdzie i w jaki sposób należy je zautomatyzować.

Wbrew temu, co by się wydawało, pan uważa, że transformacja cyfrowa stawia na relacje międzyludzkie.

Jasne, że tak. Pozwala nam poradzić sobie z podstawowym brzemieniem każdej firmy, sprawia, że pewne konieczne w ramach każdego zawodu czynności – związane choćby z ewidencjonowaniem działalności – możemy wykonywać w sposób przynajmniej częściowo, a niekiedy wręcz zupełnie zautomatyzowany. Wtedy zostaje więcej czasu na rzeczy faktycznie rozwijające pracowników i firmę, choćby interakcje między ludźmi, pracę kreatywną, taką, która rzeczywiście wymaga udziału człowieka, ale też jednocześnie daje nam satysfakcję. Automatyzacja pewnych procesów daje możliwości rozwoju każdej firmie. To istotne także przy dzisiejszych kłopotach ze znalezieniem ludzi do pracy. Pozwala ona uwolnić potencjał pracowników doświadczonych, już będących w firmie, i wykorzystać go w innych obszarach.

Jakie są najważniejsze trendy transformacji cyfrowej w biznesie?

Dziś na rynku polskim, ale nie tylko – bo jako firma globalna dostrzegamy go także w firmach europejskich i w USA – jednym z trendów jest „paperless office”, czyli przenoszenie do sfery cyfrowej wszystkiego, co jeszcze realizujemy na papierze. Chodzi o wszelkiego rodzaju druki i formularze, które zazwyczaj niosą przecież ze sobą procedury akceptacyjne. Papiery wędrują z jednego biurka na drugie, z jednego oddziału do drugiego, po to, by zebrać wymagane podpisy. To są często procesy o charakterze wspomagającym, ale dzieją się w każdej firmie i pochłaniają wiele zarówno czasu, jak i uwagi pracowników. A stosunkowo łatwo je scyfryzować. Podobnie można postąpić z procesami, które dotyczą choćby klienta końcowego i jego zadowolenia. To np. procesy bezpośrednio związane ze sprzedażą, ale też z obsługą posprzedażową, obsługą reklamacji. Te obszary firmy bardzo chętnie dziś cyfryzują. Przy automatyzacji procesów niewątpliwie kluczowa jest wiedza po stronie dostawcy systemów. Ale to nie wystarczy. Potrzebne jest też potężne zaangażowanie ze strony firmy, która musi wiedzieć, w jaki sposób chce kształtować swój biznes.

Materiał powstał we współpracy z firmą Webcon

„Rzeczpospolita” była patronem medialnym WEBCON DAY 2019

 

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Uber podjedzie limuzyną. Tanio nie będzie

Amerykańska firma uruchamia w Polsce nową usługę, która ma przyciągnąć klientów z bardziej zasobnym ...

Amazon najwięcej wartą spółką. A kto najbogatszym człowiekiem?

Kapitalizacja koncernu Amazon sięgnęła po poniedziałkowej sesji 797 mld dolarów. Przebiła tym samym kapitalizację ...

Amazon zatrudnia 100 tys. ludzi. Koronawirus napędza biznes

Gigant e-handlu zapowiedział zatrudnienie dodatkowych 100 tysięcy ludzi. Chce nadążyć za gwałtownym wzrostem zamówień. ...

Firma z Katowic stworzyła piłkarską wersję Booking.com

Footballcode.eu wpadł na innowacyjny pomysł na biznes – opracował bazę polskich obiektów sportowych i ...

Google wprowadzi Q, nowego Androida

We wtorek rusza trzydniowa, najważniejsza konferencja giganta, skierowana do deweloperów i programistów. Coroczna impreza ...

Uber tylko z licencją taxi i w oznakowanych autach

Tak od stycznia 2020 r. ma wyglądać rynek przewozu osób zamawianych przez aplikację. W ...