WEBCON DAY 2019: Cyfryzacja uwalnia potencjał pracowników

Dzięki automatyzacji powtarzalnych procesów można więcej czasu przeznaczyć na pracę kreatywną w innych obszarach działania firmy – mówi Łukasz Wróbel, wiceprezes i dyrektor ds. rozwoju biznesu w Webconie.

Publikacja: 29.10.2019 10:22

WEBCON DAY 2019: Cyfryzacja uwalnia potencjał pracowników

Foto: Łukasz Wróbel, wiceprezes i dyrektor ds. rozwoju biznesu w Webcon.

Jak przebiega transformacja cyfrowa w polskich firmach?

Łukasz Wróbel: Jest bardzo wiele wyzwań i obaw dotyczących cyfryzacji i automatyzacji procesów biznesowych. I to wpływa na tempo, w jakim firmy się na to decydują. Cyfryzacja, szczególnie w kontekście aplikacji biznesowych, kojarzy się z długimi i trudnymi projektami, których żniwa można zebrać dopiero po miesiącach czy latach. A może to wyglądać inaczej. Nasi klienci pokazują, że można rozpocząć ją punktowo w konkretnych miejscach, szybko zacząć odnosić korzyści, a następnie stopniowo rozszerzać cyfrowe wsparcie procesów na kolejne obszary.

Kluczowy jest więc sposób zarządzania cyfrową zmianą…

Z raportów Komisji Europejskiej wynika, że niebawem w Europie będzie nam brakowało 500 tys. osób, specjalistów IT, ale też 250 tys. osób, które nazwano e-liderami, które potrafią zarządzać wdrażaniem nowej technologii. Niekoniecznie zrealizować jej elementy w sensie technicznym, ale spojrzeć na procesy biznesowe firmy i zdecydować, gdzie i w jaki sposób należy je zautomatyzować.

Wbrew temu, co by się wydawało, pan uważa, że transformacja cyfrowa stawia na relacje międzyludzkie.

Jasne, że tak. Pozwala nam poradzić sobie z podstawowym brzemieniem każdej firmy, sprawia, że pewne konieczne w ramach każdego zawodu czynności – związane choćby z ewidencjonowaniem działalności – możemy wykonywać w sposób przynajmniej częściowo, a niekiedy wręcz zupełnie zautomatyzowany. Wtedy zostaje więcej czasu na rzeczy faktycznie rozwijające pracowników i firmę, choćby interakcje między ludźmi, pracę kreatywną, taką, która rzeczywiście wymaga udziału człowieka, ale też jednocześnie daje nam satysfakcję. Automatyzacja pewnych procesów daje możliwości rozwoju każdej firmie. To istotne także przy dzisiejszych kłopotach ze znalezieniem ludzi do pracy. Pozwala ona uwolnić potencjał pracowników doświadczonych, już będących w firmie, i wykorzystać go w innych obszarach.

Jakie są najważniejsze trendy transformacji cyfrowej w biznesie?

Dziś na rynku polskim, ale nie tylko – bo jako firma globalna dostrzegamy go także w firmach europejskich i w USA – jednym z trendów jest „paperless office”, czyli przenoszenie do sfery cyfrowej wszystkiego, co jeszcze realizujemy na papierze. Chodzi o wszelkiego rodzaju druki i formularze, które zazwyczaj niosą przecież ze sobą procedury akceptacyjne. Papiery wędrują z jednego biurka na drugie, z jednego oddziału do drugiego, po to, by zebrać wymagane podpisy. To są często procesy o charakterze wspomagającym, ale dzieją się w każdej firmie i pochłaniają wiele zarówno czasu, jak i uwagi pracowników. A stosunkowo łatwo je scyfryzować. Podobnie można postąpić z procesami, które dotyczą choćby klienta końcowego i jego zadowolenia. To np. procesy bezpośrednio związane ze sprzedażą, ale też z obsługą posprzedażową, obsługą reklamacji. Te obszary firmy bardzo chętnie dziś cyfryzują. Przy automatyzacji procesów niewątpliwie kluczowa jest wiedza po stronie dostawcy systemów. Ale to nie wystarczy. Potrzebne jest też potężne zaangażowanie ze strony firmy, która musi wiedzieć, w jaki sposób chce kształtować swój biznes.

Materiał powstał we współpracy z firmą Webcon

„Rzeczpospolita” była patronem medialnym WEBCON DAY 2019

IT

Jak przebiega transformacja cyfrowa w polskich firmach?

Łukasz Wróbel: Jest bardzo wiele wyzwań i obaw dotyczących cyfryzacji i automatyzacji procesów biznesowych. I to wpływa na tempo, w jakim firmy się na to decydują. Cyfryzacja, szczególnie w kontekście aplikacji biznesowych, kojarzy się z długimi i trudnymi projektami, których żniwa można zebrać dopiero po miesiącach czy latach. A może to wyglądać inaczej. Nasi klienci pokazują, że można rozpocząć ją punktowo w konkretnych miejscach, szybko zacząć odnosić korzyści, a następnie stopniowo rozszerzać cyfrowe wsparcie procesów na kolejne obszary.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
IT
Nowi królowie IT. Już nie programiści czy developerzy zarabiają najwięcej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
IT
Lawinowo przybywa programistów na swoim. Mają bardzo niepewną przyszłość
IT
Szybki wzrost długów w firmach IT. Topią je... klienci
IT
Koniec eldorado w polskim IT. Niższe płace i zwolnienia pracowników
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
IT
Polska ruszyła w technologiczną pogoń za europejskimi liderami. Wielki potencjał IT