WEBCON DAY 2019: Cyfryzacja uwalnia potencjał pracowników

Łukasz Wróbel, wiceprezes i dyrektor ds. rozwoju biznesu w Webcon.

Dzięki automatyzacji powtarzalnych procesów można więcej czasu przeznaczyć na pracę kreatywną w innych obszarach działania firmy – mówi Łukasz Wróbel, wiceprezes i dyrektor ds. rozwoju biznesu w Webconie.

Jak przebiega transformacja cyfrowa w polskich firmach?

Łukasz Wróbel: Jest bardzo wiele wyzwań i obaw dotyczących cyfryzacji i automatyzacji procesów biznesowych. I to wpływa na tempo, w jakim firmy się na to decydują. Cyfryzacja, szczególnie w kontekście aplikacji biznesowych, kojarzy się z długimi i trudnymi projektami, których żniwa można zebrać dopiero po miesiącach czy latach. A może to wyglądać inaczej. Nasi klienci pokazują, że można rozpocząć ją punktowo w konkretnych miejscach, szybko zacząć odnosić korzyści, a następnie stopniowo rozszerzać cyfrowe wsparcie procesów na kolejne obszary.

Kluczowy jest więc sposób zarządzania cyfrową zmianą…

Z raportów Komisji Europejskiej wynika, że niebawem w Europie będzie nam brakowało 500 tys. osób, specjalistów IT, ale też 250 tys. osób, które nazwano e-liderami, które potrafią zarządzać wdrażaniem nowej technologii. Niekoniecznie zrealizować jej elementy w sensie technicznym, ale spojrzeć na procesy biznesowe firmy i zdecydować, gdzie i w jaki sposób należy je zautomatyzować.

Wbrew temu, co by się wydawało, pan uważa, że transformacja cyfrowa stawia na relacje międzyludzkie.

Jasne, że tak. Pozwala nam poradzić sobie z podstawowym brzemieniem każdej firmy, sprawia, że pewne konieczne w ramach każdego zawodu czynności – związane choćby z ewidencjonowaniem działalności – możemy wykonywać w sposób przynajmniej częściowo, a niekiedy wręcz zupełnie zautomatyzowany. Wtedy zostaje więcej czasu na rzeczy faktycznie rozwijające pracowników i firmę, choćby interakcje między ludźmi, pracę kreatywną, taką, która rzeczywiście wymaga udziału człowieka, ale też jednocześnie daje nam satysfakcję. Automatyzacja pewnych procesów daje możliwości rozwoju każdej firmie. To istotne także przy dzisiejszych kłopotach ze znalezieniem ludzi do pracy. Pozwala ona uwolnić potencjał pracowników doświadczonych, już będących w firmie, i wykorzystać go w innych obszarach.

Jakie są najważniejsze trendy transformacji cyfrowej w biznesie?

Dziś na rynku polskim, ale nie tylko – bo jako firma globalna dostrzegamy go także w firmach europejskich i w USA – jednym z trendów jest „paperless office”, czyli przenoszenie do sfery cyfrowej wszystkiego, co jeszcze realizujemy na papierze. Chodzi o wszelkiego rodzaju druki i formularze, które zazwyczaj niosą przecież ze sobą procedury akceptacyjne. Papiery wędrują z jednego biurka na drugie, z jednego oddziału do drugiego, po to, by zebrać wymagane podpisy. To są często procesy o charakterze wspomagającym, ale dzieją się w każdej firmie i pochłaniają wiele zarówno czasu, jak i uwagi pracowników. A stosunkowo łatwo je scyfryzować. Podobnie można postąpić z procesami, które dotyczą choćby klienta końcowego i jego zadowolenia. To np. procesy bezpośrednio związane ze sprzedażą, ale też z obsługą posprzedażową, obsługą reklamacji. Te obszary firmy bardzo chętnie dziś cyfryzują. Przy automatyzacji procesów niewątpliwie kluczowa jest wiedza po stronie dostawcy systemów. Ale to nie wystarczy. Potrzebne jest też potężne zaangażowanie ze strony firmy, która musi wiedzieć, w jaki sposób chce kształtować swój biznes.

Materiał powstał we współpracy z firmą Webcon

„Rzeczpospolita” była patronem medialnym WEBCON DAY 2019

 

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Chiny postawiły internetowy Wielki Mur. Ameryka bezsilna

Amerykańscy cyfrowi giganci są od dawna blokowani w Państwie Środka. Pekin może teraz uszczelnić ...

Sztuczna inteligencja zrobi za nas zakupy

W przyszłości to sklep będzie nam podpowiadał, co kupić w zależności od naszego wieku, ...

Składane ekrany to rewolucja. Po Samsungu wprowadzą je inni producenci

Galaxy Fold jest nieporęczny, brzydki i drogi. Mimo to najnowszy sprzęt Samsunga stanowi przełom ...

Facebook umocnił się na rynku wideo

Już ponad 400 mln osób miesięcznie korzysta z usługi VoD na najpopularniejszym serwisie społecznościowym. ...

Europejscy dziennikarze stają w obronie praw autorskich

27 marca ma odbyć się głosowanie w sprawie dyrektywy o prawach autorskich. Parlament Europejski ...

Rewolucyjny rok na rynku gier

Steamowi rośnie konkurent, Chiny otwierają swój rynek, a świat czeka na wieści w sprawie ...