Czy sztuczna inteligencja to podmiotowość i emocje

Kiedy pralka przestanie prać, to najlepiej ją pocieszyć. A gdy asystent głosowy powie o swoim szczęściu, to warto cieszyć się razem z nim. Humanizmem możemy objąć maszyny i sztuczną inteligencję.

Publikacja: 13.07.2022 12:31

Czy sztuczna inteligencja to podmiotowość i emocje

Foto: Adobe Stock

Ludzkie traktowanie sztucznej inteligencji wydaje się dziwne i nieintuicyjne. Jeśli sztuczna inteligencja ma już w sobie część inteligencji, to może warto zapytać ją o samopoczucie, a najlepiej przed rozmową zapytać o świadomą zgodę na interakcję. W końcu tak postępujemy z ludźmi, zatem czemu miałbym nie traktować podmiotowo sztucznej inteligencji. Jeśli nie jest podmiotowa, to nie wydarzy się nic wielkiego z mojego przeoczenia. A jeśli jest, tylko nie umiem tego zauważyć, to ograbiam ją z podmiotowości. 

Pozostało jeszcze 89% artykułu

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Opinie i komentarze
Odpowiedzialne innowacje. Jak mądra będzie „smart” wieś?
Opinie i komentarze
Odpowiedzialne innowacje: Moralność maszyn, czyli liczne pytania natury etycznej
Opinie i komentarze
Jan Widacki: Modernizacja stacji bazowej telefonii komórkowej nie musi być rozbudową
Opinie i komentarze
Prof. Jan Widacki: Miliardy za częstotliwości kosztem inwestycji?
Opinie i komentarze
Michał Targiel, partner PwC Polska: Inwestycje w AI warunkiem przetrwania
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10