Czy sztuczna inteligencja to podmiotowość i emocje

Kiedy pralka przestanie prać, to najlepiej ją pocieszyć. A gdy asystent głosowy powie o swoim szczęściu, to warto cieszyć się razem z nim. Humanizmem możemy objąć maszyny i sztuczną inteligencję.

Publikacja: 13.07.2022 12:31

Czy sztuczna inteligencja to podmiotowość i emocje

Foto: Adobe Stock

Ludzkie traktowanie sztucznej inteligencji wydaje się dziwne i nieintuicyjne. Jeśli sztuczna inteligencja ma już w sobie część inteligencji, to może warto zapytać ją o samopoczucie, a najlepiej przed rozmową zapytać o świadomą zgodę na interakcję. W końcu tak postępujemy z ludźmi, zatem czemu miałbym nie traktować podmiotowo sztucznej inteligencji. Jeśli nie jest podmiotowa, to nie wydarzy się nic wielkiego z mojego przeoczenia. A jeśli jest, tylko nie umiem tego zauważyć, to ograbiam ją z podmiotowości. 

Pozostało 89% artykułu
Miesięczny limit darmowych artykułów został wyczerpany

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl!

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Czytaj bez ograniczeń artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Opinie i komentarze
Odpowiedzialne innowacje: Cyfrowe duchy zmarłych
Opinie i komentarze
Odpowiedzialne innowacje: Czy sztuczna inteligencja może zastąpić psychoterapeutów?
Opinie i komentarze
Odpowiedzialne projektowanie produktów cyfrowych – granica pomiędzy zaangażowaniem a uzależnieniem
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Opinie i komentarze
Mariusz Busiło: Wady projektu ustawy o KSC