Pojęcie neuroróżnorodności powstało w latach 90. za sprawą australijskiej socjolożki Judy Singer. Koncepcja wyrosła z terminu "bioróżnorodność", który promuje ochronę zróżnicowania gatunków, uznając ją za czynnik niezbędny dla zdrowego ekosystemu. Neuroróżnorodność adaptuje tę zasadę, kładąc nacisk na docenianie indywidualnych różnic w budowie i funkcjonowaniu układu nerwowego. Dzięki temu, osoby o różnych sposobach przetwarzania informacji i poznawaniu świata mogą znaleźć akceptację i zrozumienie w społeczeństwie.
Osoby neurotypowe charakteryzuje rozwój neurologiczny, który przebiega w sposób uznawany za "typowy". Natomiast osoby, u których ten rozwój odstaje od normy, to osoby neuroAtypowe, określane także jako neuroróżnorodne. Szacuje się, że osoby neuroróżnorodne stanowią 15-20 % populacji. Do tej grupy zalicza się osoby w spektrum autyzmu (ang. autism spectrum disorder; ASD), osoby z diagnozą zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ang. attention deficit hyperactivity disorder, ADHD), czy osoby z zaburzeniami przetwarzania informacji (ang. information processing disorder; IPD), takimi jak dysleksja, dyskalkulia czy dysgrafia. Pod pojęciem neuroróżnorodności mogą również znaleźć się osoby z Zespołem Tourette'a oraz osoby z różnymi zaburzeniami psychicznymi.
Wpływ neuroróżnorodności na doświadczenia użytkownika
Osoby neuroróżnorodne mogą mieć odmienne doświadczenia w interakcji ze światem cyfrowym. Na przykład osoby z ADHD często borykają się z trudnościami w utrzymaniu skupienia uwagi i planowaniu swoich działań. Dla nich strona internetowa z kolorowymi reklamami może stanowić dodatkową przeszkodę w czytaniu tekstu. Wyskakujące reklamy są dystrakcjami dla wszystkich, ale osoby z deficytem uwagi muszą poświęcić więcej energii na radzenie sobie z takimi zakłóceniami. Z kolei osoby w spektrum autyzmu często doświadczają różnych nadwrażliwości sensorycznych, co oznacza, że odbierają bodźce z otoczenia intensywniej. Dlatego mogą preferować ciche miejsca, ponieważ głośne dźwięki mogą wywoływać u nich dyskomfort i ból. Trudności, które napotykają osoby neuroróżnorodne podczas korzystania z produktów i usług cyfrowych, można pogrupować na:
- Przeciążenie sensoryczne: Jasne kolory, migające światła, głośne dźwięki oraz zatłoczony układ funkcji w aplikacji lub na stronie internetowej mogą być przytłaczające dla osób z wrażliwością sensoryczną. Dla nich te bodźce mogą być nadmiernie pobudzające i utrudniające skupienie się lub komfortowe korzystanie z cyfrowej platformy.
- Przeciążenie poznawcze: Skomplikowane instrukcje, gęsto napisane informacje oraz konieczność wykonywania zadań w ograniczonym czasie mogą stanowić wyzwanie dla osób z trudnościami z koncentracją uwagi lub przetwarzaniem informacji. Dla tych osób trudno jest utrzymać uwagę na wielu szczegółach jednocześnie, co może prowadzić do frustracji i zmęczenia poznawczego.