Reklama

Wybory wykorzystywane są do dezinformacji

Każde duże wydarzenie społeczne, istotne dla państwa, takie jak wybory, jest wykorzystywane przez aktorów zewnętrznych do rozprzestrzeniania dezinformacji – mówi Magdalena Wilczyńska, dyrektorka Pionu Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni w NASK.

Publikacja: 29.04.2025 08:18

Wybory wykorzystywane są do dezinformacji

Foto: mat. pras.

Czy przed wyborami prezydenckimi w Polsce następuje wzrost natężenia działań dezinformacyjnych w cyberprzestrzeni?

Każde duże wydarzenie społeczne, istotne dla państwa, takie jak właśnie wybory, będzie wykorzystywane przez aktorów zewnętrznych do rozprzestrzeniania dezinformacji. Już teraz widzimy, że są aktywowane niektóre narracje i niektóre techniki dezinformacyjne związane z wyborami. Widzieliśmy m.in. ich wykorzystanie w kampanii tzw. overload, czyli podszywaniu się pod media, w tym polskie, ale nie tylko, po to, aby promować fałszywe narracje dotyczące wyborów. W tym konkretnym przypadku dotyczyły one rzekomego przesunięcia terminu wyborów. Ta kampania na początku nie miała dużego znaczenia, ale obecnie wykryliśmy przynajmniej 29 źródłowych kont i ponad 5 tys. botów, które rozprzestrzeniały tę narrację. Pracujemy nad tym, żeby tego typu kampanie zdejmować z sieci. Ale przewidujemy, że im bliżej wyborów, tym dezinformacji będzie więcej. Zastanawia nas przede wszystkim to, w jaki sposób będą wykorzystywane siatki botów, bo narracje mogą być podobne. Wykorzystują one na przykład wizerunek kandydata, by w fałszywy sposób przedstawić jego poglądy, ale mogą być to też narracje dotyczące samego procesu wyborczego, np. sposobu głosowania czy godzin otwarcia lokali. Powoli są już one wprowadzane do naszej infosfery. Więc patrzymy na to przekrojowo.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Opinie i komentarze
Witold M. Orłowski: Włoska lekcja
Opinie i komentarze
Budowa własnych kompetencji cyfrowych, czyli jak radzić sobie z big techami
Opinie i komentarze
Jacek J. Wojciechowicz: Jak sztuczna inteligencja zmienia rynek pracy?
Opinie i komentarze
Sztuczna inteligencja i pszczoły
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Opinie i komentarze
Sztuczna inteligencja. Jak pogodzić innowacje z bezpieczeństwem i prywatnością?
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama