Aktualizacja: 26.11.2024 23:34 Publikacja: 09.01.2019 19:12
Dzięki systemom rozpoznawania osób i pojazdów sztuczna inteligencja zyska ogromne możliwości. Na zdjęciu projekt takiego systemu w Chinach
Foto: Bloomberg
Zgodnie z decyzjami UE do połowy tego roku kraje członkowskie mają opracować narodowe strategie rozwoju sztucznej inteligencji (AI). Tym samym Europa zamierza włączyć się do wyścigu o technologię, która w przyszłości może doprowadzić do poważnych przetasowań w rankingu największych potęg. Na razie jednak niestety UE przegrywa m.in. z USA i Chinami. A Polska w tym zakresie w ogóle się nie liczy. – Podczas gdy w Europie zastanawiamy się nad właściwą reakcją samochodów autonomicznych, gdy przyjdzie im wybierać między życiem kierowcy a pieszego, chiński startup Fabu Technology zakończył pomyślnie testy bezzałogowych ciężarówek na drogach publicznych, a już w tym roku planuje uruchomić transport ładunków między miastami – mówi Ireneusz Piętowski, konsultant innowacji w firmie DT Makers.
Figure AI, jeden z wiodących start-upów zajmujących się robotyką oraz BMW, niemiecki gigant motoryzacyjny, pokazali niezwykłe możliwości humanoidalnego robota Figure 02. Takie maszyny będą zastępować ludzi przy taśmach produkcyjnych i w magazynach.
W przyszłym roku rozpoczną się pierwsze testy w zajezdni tramwajowej na poznańskim Franowie. Nad opracowaniem autonomicznego systemu sterowania tramwajem pracują eksperci z Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego we współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Poznaniu.
Aby skutecznie przygotowywać technologie dla polskiego przemysłu, musimy współpracować z krajowymi spółkami. Najlepiej już na bardzo wczesnym etapie działań badawczo-rozwojowych (B+R) – mówi dr Hubert Cichocki, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz/Centrum Łukasiewicz.
AI może mocno namieszać w wymiarze sprawiedliwości. Technologia ta ma bowiem olbrzymi potencjał, by wspomagać prawników, czy sędziów, a być może w przyszłości i wydawać wyroki.
Czysta energia z fuzji jądrowej ma być tania i nieograniczona, a kompaktowy reaktor, wielkości kontenera, będzie można ustawić wszędzie. Rozwiązanie problemów energetycznych świata jest coraz bliżej.
Figure AI, jeden z wiodących start-upów zajmujących się robotyką oraz BMW, niemiecki gigant motoryzacyjny, pokazali niezwykłe możliwości humanoidalnego robota Figure 02. Takie maszyny będą zastępować ludzi przy taśmach produkcyjnych i w magazynach.
W przyszłym roku rozpoczną się pierwsze testy w zajezdni tramwajowej na poznańskim Franowie. Nad opracowaniem autonomicznego systemu sterowania tramwajem pracują eksperci z Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego we współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Poznaniu.
Choć Sąd Najwyższy uznał, że wytknięcie komuś otyłości w internetowym wpisie to zniewaga, prawnicy pozostają sceptyczni wobec wytaczania w takich sytuacjach ciężkich dział prawnych. SN uznał jednak, że społeczeństwu wciąż kojarzy się ona z gnuśnością.
Irlandzka innowatorka poszła na wojnę z nowotworami – opracowała technologię, która pozwala, w szczególności kobietom, walczyć z przykrymi skutkami chemioterapii.
W nowej rzeczywistości związanej z ekspansją AI i cyfryzacją muszą się odnaleźć i konsumenci, i firmy. Poświęcona temu będzie konferencja „Konsument w świecie nowych cyfrowych możliwości”.
Potentat branży finansowej Klarna otwiera w Warszawie europejskie centrum innowacji. Założona przez Sebastiana Siemiątkowskiego firma jest jedną z wielu, które chcą inwestować w Polsce w nowe technologie.
Start-up założony przez Filipa Kozerę chce zrewolucjonizować tworzenie narzędzi AI. Cieszy, że inwestorzy wyłożyli na niego właśnie fortunę, ale i martwi, że polskie technologie wypływają za granicę.
Już 74 proc. Polaków szuka podarków także w serwisach oferujących produkty używane, co jest nową strategia oszczędzania w czasie szybkiego wzrostu cen.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas