Mieszkańcy Tokio przetestują pojazd przyszłości

Autonomiczne auta, jak Toyota z systemem Chauffeur, mają zmniejszyć natężenie ruchu aż o 60 proc. – prognozują analitycy
mat. pras.

Chauffeur, czyli najnowszy system zautomatyzowanej jazdy, zostanie już latem 2020 r. udostępniony do publicznych jazd po japońskich ulicach.

Naukowcy z Toyota Research Institute (TRI) zapowiedzieli, że pojazd – wyposażony w zaawansowaną technologię czwartego poziom autonomii – udostępniony zostanie w ramach usług transportowych typu MaaS (Mobility as a Service), a więc na podobnych zasadach jak popularny car-sharing.

CZYTAJ TAKŻE: Autonomiczne auta? Znany wynalazca: Pierwsze będą ciężarówki

Testy systemu Chauffeur zostaną zorganizowane na nabrzeżu ruchliwej tokijskiej dzielnicy Odaiba. To nietypowe warunki do prowadzenia badań nad tą technologią, gdyż Odaiba to złożone miejskie środowisko, w którym samochód będzie musiał uwzględnić pieszych, intensywny ruch samochodowy, korki, zróżnicowaną infrastrukturę drogową i duże szklane powierzchnie na ścianach drapaczy chmur. Tego rodzaju warunki stanowią wyzwanie dla czujników samochodu. Eksperci z TRI przekonują, że w efekcie technologia zautomatyzowanego prowadzenia będzie miała szansę udowodnić swoje wysokie możliwości.

– Wybierając na miejsce testów Odaibę ustawiliśmy poprzeczkę bardzo wysoko. Tego rodzaju otoczenie wymaga skokowego rozwoju możliwości naszej technologii w bardzo krótkim czasie – podkreśla Gill Pratt, prezes Toyota Research Institute.

CZYTAJ TAKŻE: Tesla coraz bliżej autonomicznych taksówek

Nie będą to jednak pierwsze próby z systemem Chauffeur. Koncern wcześniej w zamkniętym ośrodkiem badawczym w miejscowości Ottawa Lake w USA zbudował bowiem replikę Odaiby. Tam testowane są różne scenariusze, z którymi autonomiczny pojazd może zetknąć się w realnych warunkach drogowych w metropolii.

System Chauffeur zainstalowano na platformie testowej (określanej mianem P4), która oparta jest na Lexusie LS piątej generacji. TRI w planach ma testy samochodu na drogach publicznych w Odaibie, a także w okolicach Ann Arbor w stanie Michigan oraz w Los Altos w Kalifornii.

TRI posiada swój ośrodek badawczy również w Cambridge w Massachusetts. To bowiem z tamtejszej prestiżowej uczelni Massachusetts Institute of Technology wywodzi się dr Gill Pratt, specjalista w dziedzinie robotyki na MIT.

CZYTAJ TAKŻE: Przyszłość autonomicznych aut wykuwa się w… Krakowie

Toyota to jeden z wielu koncernów, które pracują nad „samojezdnymi” pojazdami. Prym wiedzie Tesla. Jej twórca Elon Musk zapowiedział w zeszłym tygodniu, że pierwsze w pełni autonomiczne tesle na drogi wyjadą jeszcze w br. Funkcja ta nie będzie jednak dostępna dla wszystkich (powszechna ma być jednak już w 2020 r.).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Tesla kupuje bitcoiny i sprzeda za nie auta. Rekord cyfrowej waluty

Kurs bitcoina sięgnął rekordowego poziomu 44,8 tys. dolarów, po tym jak spółka Tesla ujawniła ...

Messenger na podsłuchu. Facebook spisywał nagrania

Afera nie dotyczy jednak tego, że Facebook słuchał. Problemem jest, że nie mówił, że ...

Naukowcy opracowali drona-nietoperza. Idealny do pracy w nocy

Badacze Mireille “Mimi” Boutin z Purdue University i Gregor Kemper, profesor z Technical University ...

UPC z wielką chmurą od Google. Hybrydowa przyszłość

Accenture wdrożyło w UPC platformę Anthos Google Cloud. To pierwsze w Polsce i Europie ...

Fani rzucili się na nową konsolę Sony. Braki w przedsprzedaży

Japoński koncern twierdzi, że zainteresowanie konsolą PlayStation 5, która ma zadebiutować na rynku 12 ...

Polsko-białoruski startup rozpoczyna światową ekspansję

Najpierw obsługiwali płatności z Polski na Ukrainę. Teraz PayUkraine zmienia nazwę na SPOKO i ...