Mieszkańcy Tokio przetestują pojazd przyszłości

Autonomiczne auta, jak Toyota z systemem Chauffeur, mają zmniejszyć natężenie ruchu aż o 60 proc. – prognozują analitycy
mat. pras.

Chauffeur, czyli najnowszy system zautomatyzowanej jazdy, zostanie już latem 2020 r. udostępniony do publicznych jazd po japońskich ulicach.

Naukowcy z Toyota Research Institute (TRI) zapowiedzieli, że pojazd – wyposażony w zaawansowaną technologię czwartego poziom autonomii – udostępniony zostanie w ramach usług transportowych typu MaaS (Mobility as a Service), a więc na podobnych zasadach jak popularny car-sharing.

CZYTAJ TAKŻE: Autonomiczne auta? Znany wynalazca: Pierwsze będą ciężarówki

Testy systemu Chauffeur zostaną zorganizowane na nabrzeżu ruchliwej tokijskiej dzielnicy Odaiba. To nietypowe warunki do prowadzenia badań nad tą technologią, gdyż Odaiba to złożone miejskie środowisko, w którym samochód będzie musiał uwzględnić pieszych, intensywny ruch samochodowy, korki, zróżnicowaną infrastrukturę drogową i duże szklane powierzchnie na ścianach drapaczy chmur. Tego rodzaju warunki stanowią wyzwanie dla czujników samochodu. Eksperci z TRI przekonują, że w efekcie technologia zautomatyzowanego prowadzenia będzie miała szansę udowodnić swoje wysokie możliwości.

– Wybierając na miejsce testów Odaibę ustawiliśmy poprzeczkę bardzo wysoko. Tego rodzaju otoczenie wymaga skokowego rozwoju możliwości naszej technologii w bardzo krótkim czasie – podkreśla Gill Pratt, prezes Toyota Research Institute.

CZYTAJ TAKŻE: Tesla coraz bliżej autonomicznych taksówek

Nie będą to jednak pierwsze próby z systemem Chauffeur. Koncern wcześniej w zamkniętym ośrodkiem badawczym w miejscowości Ottawa Lake w USA zbudował bowiem replikę Odaiby. Tam testowane są różne scenariusze, z którymi autonomiczny pojazd może zetknąć się w realnych warunkach drogowych w metropolii.

System Chauffeur zainstalowano na platformie testowej (określanej mianem P4), która oparta jest na Lexusie LS piątej generacji. TRI w planach ma testy samochodu na drogach publicznych w Odaibie, a także w okolicach Ann Arbor w stanie Michigan oraz w Los Altos w Kalifornii.

TRI posiada swój ośrodek badawczy również w Cambridge w Massachusetts. To bowiem z tamtejszej prestiżowej uczelni Massachusetts Institute of Technology wywodzi się dr Gill Pratt, specjalista w dziedzinie robotyki na MIT.

CZYTAJ TAKŻE: Przyszłość autonomicznych aut wykuwa się w… Krakowie

Toyota to jeden z wielu koncernów, które pracują nad „samojezdnymi” pojazdami. Prym wiedzie Tesla. Jej twórca Elon Musk zapowiedział w zeszłym tygodniu, że pierwsze w pełni autonomiczne tesle na drogi wyjadą jeszcze w br. Funkcja ta nie będzie jednak dostępna dla wszystkich (powszechna ma być jednak już w 2020 r.).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Skrzynie z łupami zakazane? Chodzi o miliardy dolarów

Mikropłatności dokonywane w grach to dla producentów żyła złota. Część takich rozwiązań ma jednak ...

CI Games finiszuje z nową grą. Czy to będzie dobry strzał?

Fani czekają na czwartą część ze znanej serii „Sniper”. Wkrótce poznamy datę premiery. Do ...

Kwalifikowany podpis elektroniczny niezgodny z RODO

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wystąpił do Ministra Cyfryzacji o zmianę przepisów, które dostosują ...

Portugalczyk oskarża Huawei o kradzież, a Huawei USA o nękanie

Huawei zarzucił Waszyngtonowi, że wykorzystuje wszystkie dostępne narzędzia, aby zakłócać działalność biznesową firmy i ...

Rozwiązania informatyczne w służbie jakości

Konkurencja wśród przedsiębiorstw nieustannie rośnie. Te, które nie postawią na efektywność i jakość, wypadną ...

SI ma ciągotki do rasizmu i homofobii

Pomimo szybkiego rozwoju sztucznej inteligencji, wykazuje ona wiele zaskakujących braków. Zachowuje się rasistowsko, seksistowsko ...