Szwajcarzy już wiedzą, jak rozwiązać największy problem elektrowni jądrowych

Przełomowa szwajcarska technologia pozwala zmniejszyć ilość odpadów radioaktywnych w elektrowniach jądrowych o 80 proc. Radioaktywność takich odpadów można też zmniejszyć z tysięcy do mniej niż 500 lat.

Publikacja: 28.05.2024 19:09

Nowa technologia może zachęcić do budowy kolejnych elektrowni atomowych

Nowa technologia może zachęcić do budowy kolejnych elektrowni atomowych

Foto: Adobe Stock

Paliwo rozszczepialne pozostaje radioaktywne przez setki tysięcy lat, długo po wyczerpaniu się wydobytej z niego energii. Odejście od paliw kopalnych sprawia, że coraz więcej krajów stawia na energię jądrową, ale nie ma jeszcze planów długoterminowego składowania wypalonego paliwa jądrowego. Finlandia chce przechowywać odpady radioaktywne na głębokości ponad 300 metrów pod poziomem morza przez ponad 100 000 lat. Jednak w sytuacji, gdy kolejne kraje zwiększają produkcję energii jądrowej, potrzeba więcej takich obiektów do składowania odpadów radioaktywnych. Technologia Transmutex może radykalnie rozwiązać ten problem.

Czytaj więcej

Zbliża się koniec ładowarek? Atomowa bateria smartfona starczy na 50 lat

Zawiedli alchemicy, udało się naukowcom

Ta rewolucyjna technologia opiera się na transmutacji pierwiastków – konwersji pierwiastka w jego izotop lub w całkowicie inny pierwiastek. Technicznie rzecz biorąc, jest to ta sama zasada, którą alchemicy próbowali zastosować w przeszłości, aby zamieniać metale w złoto. Tam, gdzie zawiedli alchemicy, naukowcom udało się odnieść sukces. Udało im się na przykład zmienić tor w izotop uranu. Korzystali w tym celu ze specjalnego akceleratora, który może zostać podłączony bezpośrednio do elektrowni atomowej. Akcelerator natychmiast przetwarza zużyte paliwo.

Jakie korzyści może przynieść nowa technologia Transmutex

Technologia ta jest pomysłem Carlo Rubbii, byłego dyrektora generalnego laboratorium fizycznego w CERN. Budowa akceleratora cząstek w pobliżu każdej elektrowni może być jednak dość kosztowna, biorąc pod uwagę, że CERN wydał na swój Wielki Zderzacz Hadronów prawie 5 mld dolarów.

Czytaj więcej

Miniaturowy reaktor jądrowy odmieni energetykę i misje kosmiczne. Jest projekt

Drugim wyzwaniem jest sprzeciw wobec samej technologii nuklearnej. Niemcy zamykają swoje elektrownie jądrowe. Podobne plany ma także Szwajcaria, która obecnie ma cztery elektrownie atomowe. Technologia Transmutex może uratować życie tych zakładów, ponieważ jest w stanie zmniejszyć ilości wytwarzanych odpadów nuklearnych o 80 proc. i skrócić czasu ich radioaktywności do mniej niż 500 lat. Co ważniejsze, technologię tę można również zastosować do 99 procent istniejących już odpadów nuklearnych. Na dodatek ma to być technologia bardzo bezpieczna, ponieważ obiekt jądrowy zasilany Transmutexem mógłby zostać wyłączony w ciągu dwóch milisekund, w razie jakiejkolwiek awarii lub zagrożenia.

Paliwo rozszczepialne pozostaje radioaktywne przez setki tysięcy lat, długo po wyczerpaniu się wydobytej z niego energii. Odejście od paliw kopalnych sprawia, że coraz więcej krajów stawia na energię jądrową, ale nie ma jeszcze planów długoterminowego składowania wypalonego paliwa jądrowego. Finlandia chce przechowywać odpady radioaktywne na głębokości ponad 300 metrów pod poziomem morza przez ponad 100 000 lat. Jednak w sytuacji, gdy kolejne kraje zwiększają produkcję energii jądrowej, potrzeba więcej takich obiektów do składowania odpadów radioaktywnych. Technologia Transmutex może radykalnie rozwiązać ten problem.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Technologie
Skóra staje się przezroczysta i widać wszystko. Przełomowy sposób wykrywania chorób
Technologie
Ukraińcy znaleźli zaskakujący sposób na rosyjskie drony. Bardzo skuteczny
Technologie
To ma być „internet zwierząt”. Tysiące zostaną zachipowane
Technologie
Połączyli AI z tradycyjną chińską medycyną. Niezwykła skuteczność badania
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Technologie
Powstało okno idealne. Samo się odmraża i pozyskuje prąd z deszczu
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki