Przyłapała nauczyciela na korzystaniu z ChatGPT. Studentka chce zwrotu czesnego

Role się odwróciły. Studentka Northeastern University w Bostonie zażądała zwrotu czesnego po tym, jak przyłapała swojego profesora na korzystaniu z ChatGPT firmy OpenAI. Dotychczas to studentów ścigano dotąd za korzystanie z AI.

Publikacja: 16.05.2025 13:25

Wiele szkół albo całkowicie zakazuje, albo nakłada ograniczenia na wykorzystanie AI

Wiele szkół albo całkowicie zakazuje, albo nakłada ograniczenia na wykorzystanie AI

Foto: Adobe stock

Studentka prywatnej uczelni badawczej z Massachusetts złożyła skargę i zażądała zwrotu czesnego po odkryciu, że jej profesor potajemnie używał narzędzi AI do generowania notatek. Profesor przyznała się do korzystania z kilku platform AI – informuje „The New York Times”. Zdaniem dziennika incydent ten pokazuje rosnące obawy studentów dotyczące profesorów używających narzędzi AI. Dotychczas to profesorowie obawiali się, że ich studenci będą korzystać z tej technologii do pisania prac.

Kiedy nauczyciele i studenci mogą korzystać z AI?

Studentka, która ukończyła w tym roku Northeastern University, nabrała podejrzeń co do notatek z wykładów swojego profesora biznesu, gdy zauważyła wyraźne oznaki generacji AI, w tym zabłąkany cytat „ChatGPT” w bibliografii, powtarzające się, charakterystyczne literówki oraz obrazy przedstawiające postacie z dodatkowymi kończynami – charakterystyczne dla obrazów generowanych przez AI.

Studentka zgłosiła ten incydent i złożyła skargę do szkoły biznesu Northeastern informując o używaniu AI przez swojego profesora, a także zgłaszając obawy dotyczące jego ogólnego podejścia do nauczania — i zażądała zwrotu czesnego za ten kurs. Roszczenie opiewało na kwotę nieco ponad 8000 dolarów. Po serii spotkań Northeastern ostatecznie zdecydowało się odrzucić roszczenie studentki.

Czytaj więcej

Stworzyli kontrowersyjne rozwiązanie. Po cichu pomaga na egzaminie i w rozmowie o pracę

Profesor, który został oskarżony o używanie narzędzi AI, przyznał w rozmowie z „New York Times”, że korzystał z różnych narzędzi AI — w tym ChatGPT, wyszukiwarki Perplexity AI i generatora prezentacji AI o nazwie Gamma. Zapewniał, że nie zrobił niczego niestosownego, jednak powinien być bardziej transparentny wobec studentów co do tego, kiedy i jak korzysta z narzędzi AI.

Renata Nyul, wiceprezes ds. komunikacji, Northeastern University, powiedziała magazynowi „Fortune”, że Northeastern „akceptuje wykorzystanie sztucznej inteligencji w celu ulepszenia wszystkich aspektów nauczania, badań i operacji. Uniwersytet zapewnia mnóstwo zasobów, aby wspierać właściwe wykorzystanie AI i nadal aktualizuje i egzekwuje odpowiednie zasady”.

Wiele szkół albo całkowicie zakazuje, albo nakłada ograniczenia na wykorzystanie AI. Studenci byli jednymi z pierwszych użytkowników ChatGPT po jego wydaniu pod koniec 2022 r., szybko odkrywając, że mogą tworzyć eseje i zadania w ciągu kilku sekund. To z kolei spowodowało, że wykładowcy musieli znaleźć sposób na wykrywanie nowych oszustw.

Kontratak studentów. Sprawdzają, czy profesorowie korzystają z AI

Teraz role się odwróciły. Studenci zaczęli korzystać ze stron, takich jak Rate My Professors, narzekając na używanie lub nadmierne wykorzystywanie AI przez swoich wykładowców. Twierdzą również, że płacą za nauczanie przez ekspertów, a nie technologię, z której mogliby korzystać bezpłatnie lub dużo taniej.

Z kolei profesorowie zapewniają, że używają chatbotów AI jako narzędzia do zapewnienia lepszej edukacji. Narzędzia AI oszczędzają czas, pomagają im w obciążeniu pracą i pełnią funkcję automatycznych asystentów dydaktycznych.

Czytaj więcej

Wyścig zbrojeń AI. Jedni wykrywają sztuczną inteligencję, inni ją maskują

Według danych zebranych przez Tyton Partners – firmy analitycznej i doradczej – w ogólnokrajowej ankiecie wynika, że spośród 1800 wykładowców szkół wyższych w zeszłym roku, czyli około 18 procent określiło siebie jako częstych użytkowników narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji. W podobnym badaniu w tym roku odsetek ten prawie się podwoił – pisze „New York Times”

Branża sztucznej inteligencji chce wykładowcom pomagać, ale także czerpać zyski: start-upy OpenAI i Anthropic niedawno stworzyły wersje swoich chatbotów stworzone specjalnie dla uniwersytetów.

Przykład wykorzystania AI przez wykładowcę uczelni w Bostonie nie jest odosobniony. „New York Times” pisze o innych, m.in. studentce Southern New Hampshire University, która odkryła, że to nie jej profesorka oceniała esej, ale ChatGPT. Studentkę oburzył fakt, że jej profesorka najwyraźniej nawet nie przeczytała jej pracy. Postanowiła zmienić uczelnię po tym, jak inny profesor również użył ChatGPT do oceny innej jej pracy.

Profesor AI. Nauczyciele ukrywają fakt, że korzystali ze sztucznej inteligencji

„The New York Times” skontaktował się z dziesiątkami profesorów, których studenci wymienili na stronach internetowych, jako tych, którzy korzystają z AI do recenzowania ich prac. Profesorowie powiedzieli, że używali ChatGPT do tworzenia zadań z programowania w ranach zajęć z informatyki i quizów z wymaganej literatury, nawet gdy studenci narzekali, że wyniki nie zawsze miały sens. Używali go do organizowania swoich opinii dla studentów lub do uczynienia ich bardziej przejrzystymi. Jako eksperci w swoich dziedzinach zapewnili, że potrafią rozpoznać, kiedy ChatGPT halucynuje lub podaje błędne fakty.

Czytaj więcej

Nowy szczyt absurdu: uczeń pisze pracę, nauczyciel ją sprawdza. Za obu robi to AI

Jednak wciąż są wykładowcy, którzy używanie narzędzi AI uważają za kontrowersyjne lub naganne. Niektórzy podkreślali znaczenie przejrzystości wobec studentów podczas wdrażania generatywnej sztucznej inteligencji, podczas gdy inni mówili, że nie ujawniają jej użycia z powodu sceptycyzmu studentów co do tej technologii.

Studentka prywatnej uczelni badawczej z Massachusetts złożyła skargę i zażądała zwrotu czesnego po odkryciu, że jej profesor potajemnie używał narzędzi AI do generowania notatek. Profesor przyznała się do korzystania z kilku platform AI – informuje „The New York Times”. Zdaniem dziennika incydent ten pokazuje rosnące obawy studentów dotyczące profesorów używających narzędzi AI. Dotychczas to profesorowie obawiali się, że ich studenci będą korzystać z tej technologii do pisania prac.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Technologie
Może złamać wszelkie zabezpieczenia, ale i wyleczyć raka. Ta technologia przebije AI
Materiał Promocyjny
Co AI może zrobić dla małych i średnich przedsiębiorstw
Technologie
Amerykanie stworzyli drewno twardsze niż stal. To rewolucja w budownictwie
Technologie
Rewolucja w lotach pasażerskich. Maszyny o dziwnym kształcie zdominują niebo
Technologie
Ćwiczenia w goglach zaskoczyły efektami. Czy technologia postawi na nogi Polaków?