AI zmieni zasady gry w reklamie? Polacy mają pomysł

Polska firma wypuszcza model językowy, który ma zrównać szanse mniejszych przedsiębiorstw oraz korporacji z potężnymi budżetami reklamowymi i zespołami specjalistów.

Publikacja: 24.06.2025 09:26

AI zastąpi agencję reklamową? Twórca FastTony dowodzi, że to możliwe. Dzięki trzem latom pracy i inw

AI zastąpi agencję reklamową? Twórca FastTony dowodzi, że to możliwe. Dzięki trzem latom pracy i inwestycji ponad 10 mln zł opracował zaawansowany system do projektowania kampanii

Foto: AdobeStock

Przedsiębiorstwa, mające znaczące zasoby na promocję swoich produktów i usług, dominują nad mniejszymi rywalami, w efekcie nawet dla średnich firm skuteczny marketing online nie jest dziś czymś oczywistym. Odpowiedzią na ten problem ma być FastTony, polski projekt z autorskim modelem językowym, stworzonym na bazie wiedzy z psychologii behawioralnej.

– Dzięki tej technologii mniejsi przedsiębiorcy mogą korzystać z mechanizmów, którymi dotąd posługiwali się tylko najwięksi – mówi założyciel firmy Daniel Kędzierski.

Bot niczym agencja reklamowa

FastTony upraszcza proces tworzenia treści i umożliwia korzystanie z tego rozwiązania osobom bez żadnego doświadczenia w marketingu. Jak działa polska innowacja AI? Użytkownik wybiera jedną z dostępnych strategii, a system automatycznie dostosowuje ją do jego firmy. Wystarczy odpowiedzieć na 27 pytań, które pozwalają ustalić, jak postrzega własny biznes i kim są jego klienci. FastTony tworzy na tej bazie kompletną kampanię z gotowymi tekstami, grafikami i rekomendacjami dotyczącymi publikacji i promocji. Jak wyjaśniają w spółce, wykorzystano do tego nowy model językowy, który opiera się na zaawansowanej sekwencji składającej się z 25 etapów. Jak wyjaśnia Kędzierski, wszystko dzieje się w tle i przypomina pracę sztabu doradców, z tą różnicą, że kampania gotowa jest w mniej niż minutę. Na początku system sięga po informacje dostępne w płatnych bazach danych, aby lepiej poznać działalność użytkownika i jego klientów. Segmentuje ich „psychograficznie” (na podstawie stylu życia, wartości i postaw), mapuje ich potrzeby i analizuje tzw. mikromomenty (krótkie chwile, w których podejmowane są decyzje zakupowe), a także sprawdza, gdzie znajdują się tzw. kotwice nawyków (to, co sprawia, że klienci wracają do pewnych zachowań lub marek). Dzięki tym informacjom i modelom analitycznym FastTony tworzy wiele równoległych profili klientów (buduje nawet dziesiątki wariantów, by jak najprecyzyjniej uchwycić rzeczywiste motywacje, intencje zakupowe oraz emocje, które towarzyszą użytkownikowi w kontakcie z marką). Aby je zwizualizować, narzędzie generuje również klasyczne „persony zakupowe”.

Czytaj więcej

Firmy będą wynagradzać za oglądanie ich reklam? Polacy szykują rewolucję

– Persona zakupowa, choć powszechnie stosowana w marketingu, to dla nas najuboższy i najmniej precyzyjny sposób opisywania klienta. Traktujemy ją raczej jako uproszczoną wizualizację niż rzeczywiste narzędzie analityczne. Wierzymy, że nasza technologia pozwoli wypracować nowy standard, oparty nie na intuicji i uogólnieniach, lecz na twardych danych, dynamicznych wzorcach zachowań i rozumieniu emocji oraz intencji zakupowych klientów – twierdzi Kędzierski. – W kolejnym etapie FastTony analizuje trendy rynkowe na podstawie danych z wielu źródeł. System bada, które reklamy wywołują emocje, kliknięcia i decyzje zakupowe. Następnie dobiera język perswazji, czyli sposób mówienia, który będzie najlepiej trafiał do konkretnej grupy. Wybiera też „triggery”, bodźce zwiększające szansę na zakup – kontynuuje. I dodaje, że w kolejnym kroku AI planuje intensywność działań, sekwencję komunikatów, przewiduje reakcje i personalizuje opowieść o marce.

Na koniec FastTony tworzy mapę punktów styku klienta z marką – od pierwszego kontaktu po finalizację zakupu. W tej fazie system uwzględnia dziesiątki strategii, taktyk oraz zbadanych naukowo efektów.

Ważnym elementem jest specjalny kod, który użytkownicy umieszczają na swoich stronach internetowych.

– To coś więcej niż kod śledzący, to cyfrowy obserwator, który analizuje, jak ludzie poruszają się po stronie, w co klikają, ile czasu poświęcają konkretnym treściom, a kiedy tracą zainteresowanie. W czasie rzeczywistym algorytmy wychwytują wzorce i zależności – tłumaczy Kędzierski.

Przewidzieć przyszłość

FastTony to nie jest model językowy zbudowany od podstaw; bazuje na ChatGPT, Claude, Gemini i LLaMA, a także kilkunastu mniej znanych, wyspecjalizowanych modelach.

– Gdy trzy lata temu zaczynałem pracę nad tym rozwiązaniem, wiedziałem, że technologia, która pozwoli mi osiągnąć zamierzony cel, jeszcze nie istnieje. Wiedziałem jednak, że jesteśmy coraz bliżej i że trzeba być na nią przygotowanym. Stało się tak, jak przewidywałem – wyjaśnia Daniel Kędzierski, laureat nagrody Kotler Awards 2024, w kategorii technologia marketing automation.

Firma Kędzierskiego działa od ponad dekady, początkowo w branży automatyzacji reklam, z rozwiązaniami tworzonymi dla dużych agencji i domów mediowych. Wspiera go m.in. dr Maciej Chrzanowski z Politechniki Rzeszowskiej, specjalizujący się w badaniach nad sztuczną inteligencją.

Przedsiębiorstwa, mające znaczące zasoby na promocję swoich produktów i usług, dominują nad mniejszymi rywalami, w efekcie nawet dla średnich firm skuteczny marketing online nie jest dziś czymś oczywistym. Odpowiedzią na ten problem ma być FastTony, polski projekt z autorskim modelem językowym, stworzonym na bazie wiedzy z psychologii behawioralnej.

– Dzięki tej technologii mniejsi przedsiębiorcy mogą korzystać z mechanizmów, którymi dotąd posługiwali się tylko najwięksi – mówi założyciel firmy Daniel Kędzierski.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Technologie
Kiedyś zabijała, teraz ma leczyć. „Klątwa Tutenchamona” powstrzyma raka?
Technologie
B-2 Spirit zaatakował Iran: sekrety najpotężniejszego i najdroższego bombowca świata
Technologie
„Ojciec chrzestny AI” zdradza, kto przetrwa. „Świetny moment, by zostać hydraulikiem”
Technologie
Do 2035 r. wszystko się zmieni. Rewolucja w nauce i technologii oczami twórcy ChatGPT
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Technologie
Amerykański generał: Zbliża się era hiperwojny, a Zachód nie jest na nią gotowy