Dialog liczy na modernizację i inwestycje w sieć

Dzisiaj operator uruchomił usługi w sieci VDSL. Dostęp do internetu nowej generacji ma doprowadzić do wzrostu bazy abonenckiej Telefonii Dialog. Wdrażanie nowoczesnych usług nie jest jednak prostą sprawą, co pokazały testy dostępu o przepływności 1 Gb/s.

Publikacja: 01.03.2011 17:29

Dialog liczy na modernizację i inwestycje w sieć

Foto: ROL

Nie wystarczy mieć w ofercie łączy światłowodowych i usług internetowych o przepływności 10 Mb/s i więcej, aby osiągnąć rynkowy sukces – przekonała się Telefonia Dialog. – 70 proc. pytań  od potencjalnych klientów dotyczy usługi o parametrach 1-2 Mb/s  – przyznał podczas dzisiejszej konferencji prasowej Robert Banasiak, wiceprezes Dialogu. Z kolei, jak mówił, z projektu pilotażowego, w którym telekom badał zapotrzebowanie na przepływności 1Gb/s,  skorzystało ostatecznie tylko 8 osób (na 1,3 tys. zgłoszeń).

– Co jakiś czas przeprowadzamy akcje promocyjne, za sprawą których staramy się przekonać użytkowników, jaka jest różnica między łączem 2 Mb/s a 10-20 Mb/s  – mówił Robert Banasiak.

NGA sposobem na rynek

Szybki internet i połączone z nim usługi: telewizji cyfrowej (w technologii IPTV) oraz telefonii (stacjonarnej i mobilnej) mają być sposobem Dialogu na umocnienie pozycji rynkowej i budowę wartości spółki.  Między innymi dlatego zarząd firmy zdecydował się na modernizację sieci i wprowadzenie technologii VDSL. Dzisiaj operator rozpoczął sprzedaż usług w tej sieci.

– Zamknęliśmy pierwszy etap modernizacji sieci. Z dostępu o przepływnościach do 100 Mb/s można korzystać już w 260 tys. mieszkań, do których docieramy. W tym roku nasz cel, to zwiększenie tej liczby do 350 tys.   – mówił Arkadiusz Miszuk, prezes zarządu Telefonii Dialog.

Ogółem w zasięgu technologii FTTx (światłowód do mieszkania lub budynku), na koniec grudnia zeszłego roku znajdowało się 65,2 tys. lokali. Z usług w nowej sieci GPON korzystało 11 tys. abonentów (50-100 Mb/s). Plan dla FTTx (na bazie GPON i Ethernetu) na ten rok, to osiągnięcie pułapu 155 tys. mieszkań. – W tym roku planujemy inwestycje na poziomie 100 mln zł – zapowiedział  Arkadiusz Miszuk (w ubiegłym roku wyniosły około 65 mln zł). Zarząd Dialogu nie ujawnił, ilu klientów chce w tym roku zdobyć jego firma, ani jakie są cele sprzedażowe odnośnie poszczególnych usług.

Od ubiegłego roku firma inwestuje też w sieci dla klientów biznesowych.  Na początku br. dostęp do infrastruktury światłowodowej Dialogu miały budynki o łącznej powierzchni biurowej ok. 120 tys. m kw. w Warszawie.  Kolejnym miastem, w którym będzie inwestować operator w segment biznes jest Poznań.

Plany nie całkiem udane

Dialog ma 450 tys. abonentów w segmencie klientów indywidualnych i 33 tys. w segmencie biznesowym. Na koniec grudnia Dialog obsługiwał 723,9 tys. linii dzwoniących (466,1 tys. na własnej sieci oraz 257,8 tys. na liniach WLR). Miał też 156 tys. abonentów szerokopasmowego dostępu do internetu w sieci własnej i na liniach BSA. Z jego usługi telewizyjnej korzystało 35,4 tys., a komórkowej 30 tys. Zarząd przyznawał, że nie udało się zrealizować celów zakładanych na początku 2010 r. Mówiły, że z telewizji będzie korzystać 50 tys. abonentów, a z usług mobilnych 35 tys.

Wiceprezes Robert Banasiak wyjaśniał rozbieżności m.in. tym, że strategia Dialogu zakłada sprzedaż usług w pakietach. IPTV zaś wymaga nowoczesnego szybkiego łącza. Dlatego – zdaniem zarządu – modernizacja infrastruktury Dialogu powinna przynieść wzrost liczby abonentów korzystających z pakietów. Na koniec grudnia ubiegłego roku około 70 proc. abonentów operatora korzystało tylko z jednej usługi.

Prezes Miszuk zapowiedział za to, iż spodziewa się, że 2011 r. spółka zakończy przychodami o kilka procent wyższymi niż w 2010 r. – Będziemy się też starali, aby EBITDA grupy sięgnęła 140 mln zł – powiedział Arkadiusz Miszuk.

Szybszy wzrost

Zapowiedzi prezesa oznaczają, że firma chciałaby przyspieszyć wzrost. Ubiegły rok zakończyła z 528 mln zł przychodów (zmiana o 1,5 proc. w porównaniu z 2009 r.), a jej EBITDA sięgnęła 137 mln zł (wzrost o 0,5 proc.). Najmocniej urósł zysk netto grupy, bo o blisko 590 proc. do 80,1 mln zł. W tym ostatnim przypadku jednak duży wpływ na wynik (ponad 30 mln zł)  miał zwrot podatku.

Dialog nie wyklucza także przejęć, choć  zdaniem menedżerów firmy przejęcie Astera przez UPC sprawiło, że wyceny są dzisiaj dla kupujących mało atrakcyjne.  –  1000 zł za abonenta porządnej sieci, to już przeszłość – mówił Arkadiusz Miszuk. Według niego pojawiają się oferty od sprzedających, gdzie proponowana stawka to 3,5 tys. zł, a najczęściej 2-2,5 tys. zł.

współpraca Łukasz Dec

Nie wystarczy mieć w ofercie łączy światłowodowych i usług internetowych o przepływności 10 Mb/s i więcej, aby osiągnąć rynkowy sukces – przekonała się Telefonia Dialog. – 70 proc. pytań  od potencjalnych klientów dotyczy usługi o parametrach 1-2 Mb/s  – przyznał podczas dzisiejszej konferencji prasowej Robert Banasiak, wiceprezes Dialogu. Z kolei, jak mówił, z projektu pilotażowego, w którym telekom badał zapotrzebowanie na przepływności 1Gb/s,  skorzystało ostatecznie tylko 8 osób (na 1,3 tys. zgłoszeń).

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu