Prognoza WI: Europa migruje pre-paid dzięki ofertom SIM-Only

Publikacja: 29.05.2013 17:55

Podział baz klientów sieci komórkowych między użytkowników usług pre-paid i kontraktowych w ciągu kolejnych pięciu lat nie zmieni się w ujęciu globalnym, ale regionalnie może dojść do znaczących przetasowań – uważa firma analityczna Wireless Intelligence.

Obecnie, zdaniem WI, globalny podział wynosi 77:23 proc. na rzecz użytkowników usług pre-paid (dane na koniec I kw. 2013 r.). Według najnowszej prognozy, w IV kw. 2017 r. proporcja ta zmieni się nieznacznie na korzyść klientów z umowami (76:24), przy czym zdaniem analityków odmienny trend będzie widoczny w Stanach Zjednoczonych, gdzie baza użytkowników pre-paid systematycznie rośnie.

Wprawdzie klienci pre-paid Verizon Wireless stanowią tylko 5 proc. bazy użytkowników tego operatora, to w AT&T, T-Mobile i Sprincie jest to ponad 30 proc. Wzrosty bazy użytkowników usług na kartę notowali w ostatnim czasie nie oferujący usług w innym modelu MetroPCS i Cricket, przy czym ten ostatni w ostatnim czasie próbował migrować klientów usług na kartę do oferty 4G-LTE. Usługi pre-paid w technologią LTE oferuje także Sprint: pod markami Virgin I Boost.

Co ciekawe, w USA wysokość wskaźnika ARPU z usług pre-paid jest relatywnie wysoki w porównaniu z innymi rynkami rozwiniętymi – podaje WI. Średnie ARPU w IV kw. ub.r. .w tym segmencie  wynosiło 19,44 dol., odpowiadając  za około 1/3 ARPU kontraktowego. Jak mówił Rene Obermann, prezes Deutsche Telekom, w przejmowanym przez grupę MetroPCS było to dużo więcej bo około 40 dol.

Dla porównania we Francji I Hiszpanii proporcja ta wynosi 26 proc., w Wielkiej Brytanii 21 proc., a w Niemczech – 18 proc.

W przeciwieństwie do rynku amerykańskiego, rynki północnej i zachodniej Europy notują wzrost liczby klientów kontraktowych kosztem baz pre-paid odpowiednio o 2,6 pkt. proc. I 2,9 pkt proc. w I kw. br.

„Operatorzy w tych regionach koncentrują się na migracji użytkowników z taryf pre-paid do taryf kontraktowych, z powodu nasycenia wielu rynków” – podaje WI.

W Wielkiej Brytanii w I kw. liczba kart SIM w segmencie pre-paid spadła o 5,7 proc., we Francji o 7,2 proc., a w Holandii I Belgii odpowiednio o 8,6 proc. I 9,8 proc.

Według WI, nowym sposobem operatorów na migrowanie użytkowników z segmentów pre-paid do post-paidu są plany obejmujące taryfy SIM-Only (pod markami Free, Sosh, Red), umowy o krótkim terminie wypowiedzenia i poszerzone program lojalnościowe. Wzrost w segmencie kontraktowym napędza także pakietowanie usług.

WI oczekuje, że w Europie udział kart SIM pre-paid w strukturze użytkowników spadnie o 3,4 pkt proc. w ciągu następnych 5 lat do 57 proc. Będzie to wówczas drugi najniższy odsetek po Oceanii (52 proc.). Rynki obu Ameryk zajmą wtedy 3. miejsce z 62-proc. udziałem pre-paidów.

Podział baz klientów sieci komórkowych między użytkowników usług pre-paid i kontraktowych w ciągu kolejnych pięciu lat nie zmieni się w ujęciu globalnym, ale regionalnie może dojść do znaczących przetasowań – uważa firma analityczna Wireless Intelligence.

Obecnie, zdaniem WI, globalny podział wynosi 77:23 proc. na rzecz użytkowników usług pre-paid (dane na koniec I kw. 2013 r.). Według najnowszej prognozy, w IV kw. 2017 r. proporcja ta zmieni się nieznacznie na korzyść klientów z umowami (76:24), przy czym zdaniem analityków odmienny trend będzie widoczny w Stanach Zjednoczonych, gdzie baza użytkowników pre-paid systematycznie rośnie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu