Ceny usług operatorów komórkowych według GUS: bez mobilnego Internetu? [nowe]

Publikacja: 21.07.2014 12:00

We wtorek Główny Urząd Statystyczny raportując zachowanie cen usług w czerwcu poinformował, że ceny usług operatorów komórkowych wzrosły wówczas o 2,5 proc. w porównaniu z majem.

GUS podał przy tym, że ceny usług w segmencie łączność urosły za sprawą tej zmiany o 2,4 proc., przy czym spadły w segmencie usług pocztowych oraz w podkategorii: ceny sprzętu telekomunikacyjnego.

Analiza zestawienia danych GUS z kilku lat wskazuje, że zdarzały się już miesiące, gdy odnotowano wzrost cen usług komórkowych (np. w październiku ub.r.), czy w sierpniu w 2011 r. Ogólna tendencja w latach 2010-2014 jest spadkowa.

Co oznacza w ujęciu GUS-owskim wzrost cen usług komórkowych i skąd się on bierze?

Departament Handlu i Usług GUS wyjaśnił nam, że w ramach opłat za telefon komórkowy notowane są, w badaniu cen detalicznych, opłaty za:

* abonament telefoniczny (obecnie jest on przeliczany na minutę połączenia w ramach abonamentu),

* rozmowy telefoniczne (minuta połączenia poza abonamentem – tu również znajdują się połączenia w ramach telefonów na kartę)

* i SMS (wykonany poza abonamentem, a także sms w ramach telefonów na kartę) czterech największych sieci telefonii komórkowej w kraju.

Z informacji tej wynikałoby więc, że statystyki zmian cen operatorów komórkowych nie uwzględniają cen mobilnego Internetu.

Poprosiliśmy GUS o dodatkowe wyjaśnienie tej kwestii i prezentujemy otrzymaną  odpowiedź.

Urząd doprecyzował, że w czerwcu wzrost cen zaobserwowano w wymienionych wyżej kategoriach. Na liście, jaką pierwotnie otrzymaliśmy nie znalazły się inne usługi, w tym mobilny dostęp do Internetu, ponieważ akurat w jego przypadku wzrostu nie zaobserwowano.

– Obserwowany w czerwcu br. (w stosunku do miesiąca poprzedniego) wzrost klasy Usługi telekomunikacyjne był wynikiem wyższych opłat za telefon komórkowy ujmowanych w podklasie Usługi telefonii komórkowej – poinformował Artur Satora, rzecznik prasowy GUS.

Zgodnie z klasyfikacją (tzw.  COICOP), stosowaną w obliczeniach wskaźników cen towarów i usług konsumpcyjnych, klasa „Usługi telekomunikacyjne” obejmuje 5 podklas:

* Usługi telefonii stacjonarnej;

* Usługi telefonii komórkowej (opłaty za rozmowy, wiadomości głosowe, tekstowe i multimedialne, koszty aktywacji i abonamentu za telefon komórkowy, a także zakup kart doładowujących);

* Usługi internetowe,

* Usługi telekomunikacyjne w pakiecie (pakiety telefon-Internet-telewizja (obejmujące co najmniej dwie z wymienionych usług);

* Pozostałe usługi telekomunikacyjne (VoIP).

Urząd podaje, że podczas corocznej weryfikacji doboru próby aktualizowane są opisy dotyczące abonamentów, które są notowane przez najbliższy rok.

Do notowań wybierane są najbardziej popularne oferty, które m.in. charakteryzują się przystępną ceną za ilość proponowanych w abonamencie minut, nie oznacza to jednak, że są to najtańsze abonamenty.

Jednakże oferty operatorów zmieniają się nie tylko raz do roku, ale częściej, taka sytuacja miała właśnie miejsce w czerwcu powodując wzrost cen usług telekomunikacyjnych.

We wtorek Główny Urząd Statystyczny raportując zachowanie cen usług w czerwcu poinformował, że ceny usług operatorów komórkowych wzrosły wówczas o 2,5 proc. w porównaniu z majem.

GUS podał przy tym, że ceny usług w segmencie łączność urosły za sprawą tej zmiany o 2,4 proc., przy czym spadły w segmencie usług pocztowych oraz w podkategorii: ceny sprzętu telekomunikacyjnego.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu