Jedna trzecia Polaków aktywna cyfrowo

Internauci w naszym kraju nie chcą płacić za treści w sieci, wolą telefony komórkowe od stacjonarnych i nie stronią od bankowości internetowej – wynika z raportu KPMG

Publikacja: 26.01.2012 16:11

Jedna trzecia Polaków aktywna cyfrowo

Foto: KPMG

Mobilność to główny trend, który radykalnie zmienił zachowania użytkowników technologii cyfrowych i internetu w ciągu ostatnich pięciu lat – podaje raport firmy doradczej KPMG „Consumer&Convergence V. Zintegrowany styl życia”. Badanie to przeprowadzono z udziałem 10 tys. konsumentów z 31 krajów, w tym z Polski.

– Raport jest reprezentatywny dla około jednej trzeciej polskiego społeczeństwa, którą objąć można terminem „ludzie aktywni cyfrowo” – twierdzi Jerzy Kalinowski, partner w KPMG Advisory.

Polska odzwierciedla wiele globalnych trendów, a w kilku z nich wysforowała się nawet do czołówki. Mamy największy odsetek osób, które korzystają z telefonii komórkowej zamiast stacjonarnej oraz największy zasięg bankowości mobilnej.

– Polscy konsumenci, którzy wyjątkowo preferują telefony komórkowe w swoim codziennym życiu, należą do największych entuzjastów bankowości mobilnej – mówi Kalinowski. Dodaje, że tylko 36 proc. respondentów w naszym kraju w ostatnim półroczu nie korzystało z tego typu usług.

Podczas gdy Europejczycy masowo porzucają telefonię stacjonarną na rzecz mobilnej (w ostatnim roku uczyniło 24 proc.), u nas popularność telefonów komórkowych wynika z innych przyczyn.

– Polacy nie mieli okazji doświadczyć okresu prosperity usług stacjonarnych. Przeskoczyliśmy ten etap i znaleźliśmy się od razu w obszarze zaawansowanych technologii – tłumaczy Jan Karasek, dyrektor KPMG Advisory.

Dane globalne pokazują, że w badanej grupie ponad 80 proc. osób korzysta z komputerów biurkowych lub przenośnych, 55 proc. ze smartfonów, a 23 proc. z tabletów.

– W wykorzystaniu różnego rodzaju narzędzi umożliwiających dostęp do zasobów internetu polscy respondenci są równie aktywni jak osoby z innych krajów – mówi Karasek. – Jednak niższy poziom zamożności Polaków sprawia, że urządzenia takie jak tablet czy smartfon mają u nas dwukrotnie niższy udział w przeglądaniu sieci niż w pozostałych krajach. Odsetek wykorzystania tabletów w naszym kraju to 12 proc., a smartfonów – 26 proc.

Poziom zamożności kształtuje również nasze poglądy na kwestię płacenia za treści dostępne w internecie. Aż 70 proc. badanych nigdy nie zapłaciła za nic, co pobrała z sieci, a tylko 6 proc. wyraziło gotowość uiszczania opłat za pełny dostęp do zasobów internetu. Niemal połowa kupiłaby książki, filmy i muzykę, gdyby była do tego zmuszona. Jedna trzecia godzi się płacić za gry i wiadomości biznesowe. I znów dla Polski odsetek ten jest o połowę niższy, mimo że Polscy nieco częściej niż inne narody kupują treści w internecie. Nie robią tego jednak po to, by korzystać z materiałów wyższej jakości, ale dlatego, bo są do tego zmuszeni.

– Czytelnictwo się nie zwiększa, a przybywa konkurujących ze sobą treści. Tak więc tylko wtedy, gdy mają one wysoką jakość i są unikalne, użytkownicy godzą się za nie płacić – komentuje Artur Waliszewski, dyrektor Google Polska.

– Monetyzacja treści w internecie jest bardzo trudna – dodaje Kalinowski. – Aby nie płacić, klienci są coraz bardziej skłonni się zgodzić na to, by reklamodawcy nie tylko serwowali im reklamy, ale też śledzili ich poczynania w sieci.

Godzi się na to 38 proc. respondentów na świecie. W Polsce odsetek ten jest o 8 proc. niższy.

Oprócz Polski w badaniu wzięły udział m.in. Czechy, Dania, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Hiszpania, Stany Zjednoczone, Australia, Brazylia i Chiny.

Mobilność to główny trend, który radykalnie zmienił zachowania użytkowników technologii cyfrowych i internetu w ciągu ostatnich pięciu lat – podaje raport firmy doradczej KPMG „Consumer&Convergence V. Zintegrowany styl życia”. Badanie to przeprowadzono z udziałem 10 tys. konsumentów z 31 krajów, w tym z Polski.

– Raport jest reprezentatywny dla około jednej trzeciej polskiego społeczeństwa, którą objąć można terminem „ludzie aktywni cyfrowo” – twierdzi Jerzy Kalinowski, partner w KPMG Advisory.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu