Kupujemy głównie tanie tablety

Tablety za mniej niż 600 zł podbijają polski rynek. W trzecim kwartale 2012 roku stanowiły ponad 50 proc. sprzedaży wszystkich tych urządzeń.

Publikacja: 09.01.2013 11:20

Popularność tanich tabletów sprawiła, że analitycy musieli znacząco zwiększyć prognozy co do sprzedaży tych urządzeń w naszym kraju. Swoje pięć minut dostały polskie firmy opatrujące własną marką wyroby produkowane w Chinach.

– Według moich prognoz w Polsce w 2012 roku sprzedanych zostało ponad 700 tys. tabletów – mówi Damian Godos, analityk z firmy IDC. – To ogromny wzrost względem 2011 roku, w którym łączna sprzedaż sięgnęła 170 tys.

Jeszcze w pierwszym kwartale 2012 roku niekwestionowanym liderem naszego rynku był iPad, którego tropem podążał Samsung Galaxy Tab. Tańsze urządzenia – kosztujące mniej niż 1000 zł – stanowiły zaledwie 13 proc. sprzedaży.

– W trzecim kwartale tablety kosztujące mniej niż 600 zł stanowiły już ponad 50 proc. sprzedaży wszystkich tabletów w Polsce – twierdzi Marek Kujda, analityk IDC.

Z danych sklepu internetowego Agito.pl swoją szansę na rynku tabletów po raz pierwszy wykorzystali mało utytułowani producenci, tacy jak GoClever, Kiano, Ainol, Modecom czy Tracer.

– Bazując na produkcji w azjatyckich fabrykach, od wiosny 2012 roku zaczęli oferować coraz bardziej zaawansowane tablety w znacznie korzystniejszych cenach niż liderzy rynku: Apple i Samsung – mówi Patryk Wojtas, menedżer produktu w Agito.pl. Dodaje, że jakość wykonania tych urządzeń i ich wydajność oczywiście znacznie ustępują tabletowi Samsung Galaxy Tab czy iPadowi, jednak ten dystans się zmniejsza. – Atrakcyjne ceny oferowane przez mniejszych graczy sprawiają, że grupa fanów tabletów Modecom czy GoClever szybko rośnie – uważa Wojtas.

Wśród największych producentów na rynku znalazła się Manta Multimedia, która podaje liczbę ponad 100 tys. sprzedanych na naszym rynku tabletów.

– Tablety, które w 2012 roku Manta wprowadziła do sprzedaży, nie kosztowały więcej niż 1000 zł. W 95 proc. przypadków były to modele, których cena nie przekroczyła 600 zł – powiedział rpkom.pl Bogdan Wiciński, dyrektor zarządzający Manta Multimedia.

– Rok 2012 zamknęliśmy wynikiem 97 tys., jeśli chodzi o liczbę sprzedanych tabletów – mówi Michał Adamczuk, dyrektor ds. sprzedaży w firmie Lark Europe, która przyznaje się do pozycji trzeciego gracza na polskim rynku.

Liczby sprzedanych urządzeń nie podał nam GoClever, producent słynnych „tabletów z Biedronki„. – Analizując wyniki badań agencji GfK Polonia, szacujemy, że GoClever plasuje się w pierwszej trójce producentów tabletów – powiedziała rpkom.pl Ewelina Pączkowska, asystent ds. marketingu w GoClever. Dodała, że wzrost sprzedaży w jej firmie względem 2011 roku wyniósł 600 proc.

Zdaniem Michała Adamczuka w minionym roku na rynku urządzeń z niższej półki dokonały się istotne zmiany: na znaczeniu straciły tablety z ekranem oporowym, mające niską cenę z powodu słabych parametrów technicznych wyświetlacza, który niekiedy trzeba mocno nacisnąć opuszkiem palca, by uzyskać pożądany efekt. Kosztem tego typu urządzeń zwiększyła się sprzedaż lepszych i łatwiejszych w obsłudze tabletów z ekranem pojemnościowym, których cenę udało się obniżyć dzięki zmniejszeniu powierzchni wyświetlacza z 10 do 7 cali. Dzięki temu stały się najlepiej sprzedającymi się urządzeniami pod marką Lark.

– Ostatniemu kwartałowi 2012 roku towarzyszył nowy trend coraz lepszej sprzedaży tabletów o tych wyższych parametrach, w przedziale cenowym 500 – 800 zł. Pierwsze dni 2013 potwierdzają tę tendencję – dodaje Adamczuk.

Rok 2013 ma się okazać jeszcze lepszy dla sektora tanich tabletów. Lark przewiduje, że uda mu się rozprowadzić 150 tys. urządzeń, a Manta Multimedia mówi nawet o sprzedaży na poziomie 300 tys. sztuk.

Popularność tanich tabletów sprawiła, że analitycy musieli znacząco zwiększyć prognozy co do sprzedaży tych urządzeń w naszym kraju. Swoje pięć minut dostały polskie firmy opatrujące własną marką wyroby produkowane w Chinach.

– Według moich prognoz w Polsce w 2012 roku sprzedanych zostało ponad 700 tys. tabletów – mówi Damian Godos, analityk z firmy IDC. – To ogromny wzrost względem 2011 roku, w którym łączna sprzedaż sięgnęła 170 tys.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu