Deloitte: wzrośnie odsetek użytkowników smartfonów nie korzystających z usług głosowych

Publikacja: 09.03.2016 15:44

W 2016 roku wzrośnie odsetek osób nie korzystających z podstawowej usługi telefonii komórkowej – rozmów głosowych – uważa firma doradcza Deloitte. Według szacunków Deloitte, na rynkach rozwiniętych 26 proc. użytkowników smartfonów nie będzie wykonywało tradycyjnych połączeń podczas danego tygodnia. To o 4 pkt proc. więcej niż w 2015 r., gdy było to około 22 proc. (źródło: Global Mobile Consumer Survey).

Analitycy zauważają przy tym, że pojawienie się i upowszechnienie nowych kanałów komunikacji przyczynia się do intensywności korzystania z rozmów komórkowych.

Widać to dobrze na przykładzie Polski, gdzie w połowie ub.r. 40 proc. badanych zadeklarowało, że korzystało z rozmów przez telefon komórkowy częściej niż przed rokiem.

Według Agnieszki Zielińskiej, ekspertki rynku TMT w Deloitte, przyczynia się do tego spadek cen (wprowadzenie taryf nielimitowanych) oraz przyzwyczajenie.

Z drugiej strony, w zależności od grupy wiekowej, odsetek osób nie rozmawiających przez smartfon  wahał się w ub.r. od 15 proc. do 27 proc.. Najwyższy był w grupie 25-34-latków, a najniższy w grupie wiekowej 45-59.

Mniejszy odsetek badanych w Polsce zadeklarował przy tym w badaniu Deloitte, że częściej niż rok wcześniej korzystał z e-maila (29 proc.), SMS (podobnie), sieci społecznościowych, czy komunikatora (28 proc.).

Najpopularniejszą formą komunikacji w grupie dorosłych Polaków (18-59 letnich) pozostaje SMS (87 proc. badanych wskazało, że komunikowało się tak w tygodniu poprzedzającym ankietę), a potem rozmowa (78 proc.), E-mail (52 proc.), MMS (49 proc.), sieci społecznościowe (47 proc.; w grupie gimnazjalistów – 77 proc.) oraz komunikatory (36 proc.).

Pojawienie się w Polsce sieci 4G (LTE) sprawiło, że użytkownicy częściej korzystają z usług opartych o transmisję danych: e-maila (59 proc. wskazań), sieci społecznościowych (46 proc.), wiadomość IM (19 proc.), rozmów VoIP(17 proc.) i rozmów wideo (13 proc.).

W 2016 roku wzrośnie odsetek osób nie korzystających z podstawowej usługi telefonii komórkowej – rozmów głosowych – uważa firma doradcza Deloitte. Według szacunków Deloitte, na rynkach rozwiniętych 26 proc. użytkowników smartfonów nie będzie wykonywało tradycyjnych połączeń podczas danego tygodnia. To o 4 pkt proc. więcej niż w 2015 r., gdy było to około 22 proc. (źródło: Global Mobile Consumer Survey).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu