W 2016 roku wzrośnie odsetek osób nie korzystających z podstawowej usługi telefonii komórkowej – rozmów głosowych – uważa firma doradcza Deloitte. Według szacunków Deloitte, na rynkach rozwiniętych 26 proc. użytkowników smartfonów nie będzie wykonywało tradycyjnych połączeń podczas danego tygodnia. To o 4 pkt proc. więcej niż w 2015 r., gdy było to około 22 proc. (źródło: Global Mobile Consumer Survey).
Analitycy zauważają przy tym, że pojawienie się i upowszechnienie nowych kanałów komunikacji przyczynia się do intensywności korzystania z rozmów komórkowych.
Widać to dobrze na przykładzie Polski, gdzie w połowie ub.r. 40 proc. badanych zadeklarowało, że korzystało z rozmów przez telefon komórkowy częściej niż przed rokiem.
Według Agnieszki Zielińskiej, ekspertki rynku TMT w Deloitte, przyczynia się do tego spadek cen (wprowadzenie taryf nielimitowanych) oraz przyzwyczajenie.
Z drugiej strony, w zależności od grupy wiekowej, odsetek osób nie rozmawiających przez smartfon wahał się w ub.r. od 15 proc. do 27 proc.. Najwyższy był w grupie 25-34-latków, a najniższy w grupie wiekowej 45-59.