Od końca września notowania akcji mobilnej sieci znowu ruszyły w dół. Jeśli przyjąć, że rynek o Play wie więcej, niż telekom mówi publicznie, może się okazać, że niejawna jeszcze strategia, którą zarząd miał przekazać nadzorcom do dalszej dyskusji pod koniec minionego miesiąca, niesie kolejne niemiłe niespodzianki.

Co może zakładać plan? Paweł Puchalski, szef analityków rynku akcji w Santander Biuro Maklerskie, nie przewiduje odwrotu od dotychczasowej strategii czysto komórkowego gracza.
– Kluczowym czynnikiem ryzyka pozostaje oczywiście poziom dywidendy w przyszłych latach i w mojej ocenie po obecnym kursie akcji widać, że rynek obawia się scenariusza dalszego zmniejszenia wypłaty, choć dystrybucja nowych drogich częstotliwości dla sieci 5G (prawdopodobnie wymagających istotnych nakładów od każdego telekomu) wydaje się istotnie odsuwać w czasie – dodaje analityk.

Play ma spory dług. – Trudno będzie istotnie zmniejszyć wskaźnik zadłużenia bez cięcia dywidendy. Inni gracze na rynku zapewne dostrzegają tę słabość Playa i mogą przyjąć strategię gry na przeczekanie – mówi Dominik Niszcz, analityk Raiffeisen Centrobanku.
Play nie ukrywa, że liczy, iż nowych użytkowników przyniesie mu mobilny internet na terenach poza miastami. W tym kwartale pokaże nową usługę płatnej telewizji. Wiemy już, że oferta powiększy się o serwis streamingowy Paramount, należący do firmy Viacom. Ważnym tematem jest pakietyzacja usług. Do tej pory operator odżegnywał się od usług w technologii stacjonarnej. Analitycy konfitury widzą gdzie indziej: za granicą i we współpracy z Grupą Cyfrowy Polsat.

– Dalszy rozwój na rynku komórkowym w Polsce jest dla Playa problematyczny. Rynek jest nasycony, UOKiK nie pozwala na konsolidację operatorów kablowych i stworzenie nowej oferty konwergentnej – mówi Piotr Mieczkowski, dyrektor zarządzający Digital Poland. – Spodziewam się, że nowy prezes powie z angielska „more of the same” (więcej tego samego), co będzie zapowiedzią cięć kosztów, w tym kosztów osobowych. Firmy w Polsce coraz częściej zastępują konsultantów narzędziami elektronicznymi, takimi jak chatboty – mówi Mieczkowski. – Wydaje się prawdopodobne, że szukając oszczędności, Play wejdzie we współpracę z grupą Cyfrowy Polsat i sprawdzi się to, co mówił Zygmunt Solorz: na rynku zostaną dwie grupy operatorów – dodaje.