Wyniki Grupy Cyfrowy Polsat w III kw. 2017: reklamowa ofensywa [nowe]

Publikacja: 09.11.2017 09:20

Nieznacznie niższe niż spodziewali się analitycy okazały się zyski telekomunikacyjno-telewizyjnej grupy kontrolowanej przez Zygmunta Solorza w III kw. 2017 r.

Przychody grupy Cyfrowy Polsat, na którą składa się sieć komórkowa Plusa i spółki zależne (w tym d. Midas), Telewizja Polsat oraz satelitarna Platforma Cyfrowy Polsat wyniosły w ciągu trzech miesięcy zakończonych 30 września 2,39 mld zł, utrzymując poziom sprzed roku (wzrosły o 0,1 proc.).

Natomiast EBITDA grupy skurczyła się o 11,1 proc. do 851 mln zł. Jak podaje Cyfrowy Polsat, na dynamikę wyniku EBITDA wpływ miały przede wszystkim dwa czynniki: z jednej strony silny, negatywny wpływ regulacji roamingowej (ang. roam like at home), która przełożyła się na obniżenie marży uzyskiwanej na usługach roamingu międzynarodowego o 62 mln zł w ujęciu rok do roku, a z drugiej strony efekt wysokiej bazy w okresie porównawczym, związany z pozytywnym, jednorazowym zdarzeniem jakim były rozgrywki UEFA EURO 2016. Biznes telewizyjny zanotował w kwartale 5-proc. spadek przychodów rok do roku i 29-proc. spadek EBITDA.

Ostatecznie marża EBITDA grupy spadła o 4,5 pkt. proc. do 35,6 proc.  z 40,1 proc. przed rokiem.

Netto Grupa Cyfrowy Polsat zarobiła w minionym kwartale niecałe 235 mln zł, czyli o 12,9 proc. mniej niż w III kw. 2016 r. Dla porównania, analitycy ankietowani przez „Parkiet” spodziewali się, że skonsolidowane przychody Cyfrowego Polsatu wyniosą 2,38 mld zł, EBITDA 856,7 mln zł, a zysk netto 246,2 mln zł.

Jak podali dziś przedstawiciele zarządu Cyfrowego Polsatu, Polkomtel i spółki zależne wypracowały w minionym kwartale 1,689 mld zł przychodów (wzrost o 1,3 proc. pro forma) oraz 613 mln zł EBITDA.

Tobias Solorz, prezes Cyfrowego Polsatu ocenił, że wyniki grupy są solidne. – ARPU od klienta spadło ze względu na RLAH i będzie mu ciążyć regulacja jeszcze przez kilka kwartałów – powiedział.

– Startujemy właśnie z głównym sezonem sprzedażowym, najważniejszym dla naszego biznesu – przypomniał.

Grupa z jednej strony cały czas pilnuje kosztów (ogranicza zatrudnienie, zmienia sposób zarządzania siecią sprzedaży), z drugiej w minionym kwartale więcej wydawała na reklamę i marketing. Według zarządu, dzięki temu wyniki sprzedaży poprawiły się.

– Jesteśmy zadowoleni z efektów, jakie przyniosła nasza aktywność – powiedziała Katarzyna Ostap-Tomann, odpowiedzialna w zarządzie za finanse.

„Koszty dystrybucji, marketingu, obsługi i utrzymania klienta wzrosły o 21,4 mln zł, czyli o 10,6 proc., do 224,0 mln zł w trzecim kwartale 2017 roku (…) m.in. w wyniku intensyfikacji działań marketingowych oraz ujęcia wyższych kosztów dystrybucji, co znalazło odzwierciedlenie w bardzo dobrych wynikach sprzedażowych” – podał zarząd.

Dużo wyższe niż przed rokiem były też inwestycje Cyfrowego Polsatu: w kwartale zamknęły się sumą 173 mln zł (wzrost o 40 proc. rok do roku).

Jak podaje spółka, przez 9 miesięcy br. klienci detaliczni Polkomtelu i Cyfrowego Polsatu przetransferowali 525 PB danych, czyli o 49 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Grupa obecnie skupia się na poszerzaniu pojemności naszej sieci telekomunikacyjnej oraz rozbudowie pokrycia sygnałem LTE-Advanced.

„Inwestycje w rozwój naszej sieci LTE prowadzone są przede wszystkim w oparciu o obecnie posiadane i wykorzystywane częstotliwości z zakresu 900 MHz, 1800 MHz, 2100 MHz i 2600 MHz. Na koniec trzeciego kwartału 2017 roku posiadaliśmy blisko 9,8 tysiąca aktywnych nadajników LTE” – podał Cyfrowy Polsat.

W końcu września Grupa Cyfrowy Polsat świadczyła abonentom 1,8 mln usługi dostępu do Internetu (stabilizacja względem II kw. br. – wzrost o 10 tys.), 6,9 mln usług telefonii komórkowej (wzrost o około 55 tys.) oraz 4,9 mln usług płatnej telewizji (przyrost o  około 100 tys. w kwartale).

Z usług pre-paid korzystało aktywnie około 2,9 mln użytkowników (o około 30 tys. więcej niż w końcu czerwca), przy czym z usług komórkowych i mobilnego Internetu 2,816 mln (wzrost o około 19 tys. w kwartale).

Pamiętać trzeba, że Cyfrowy Polsat podaje zwykle wyższą liczbę kart pre-paid w sprawozdaniach do GUS. Bartłomiej Drywa odpowiedzialny za relacje inwestorskie w grupie poinformował, że w III kw. Polkomtel zaraportował 3,3 mln kart pre-paid. To o około 100 tys. więcej niż w II kw.

Podtrzymał, że to, czy grupa wystąpi o przedłużenie wygasającej w 2018 r. rezerwacji pasma 800 MHz zależeć będzie od warunków zaproponowanych przez regulatora.

– Niezależnie od tego będziemy technicznie gotowi z siecią LTE w paśmie 900 MHz – podał.

Nie chciał odpowiedzieć na pytanie, czy grupa wystartuje w zbliżającym się trzecim konkursie na dotacje do budowy sieci szerokopasmowych. – To także będzie zależeć od warunków konkursu. A tych jeszcze nie znamy – powiedział.

Nieznacznie niższe niż spodziewali się analitycy okazały się zyski telekomunikacyjno-telewizyjnej grupy kontrolowanej przez Zygmunta Solorza w III kw. 2017 r.

Przychody grupy Cyfrowy Polsat, na którą składa się sieć komórkowa Plusa i spółki zależne (w tym d. Midas), Telewizja Polsat oraz satelitarna Platforma Cyfrowy Polsat wyniosły w ciągu trzech miesięcy zakończonych 30 września 2,39 mld zł, utrzymując poziom sprzed roku (wzrosły o 0,1 proc.).

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu