Jaki był 2018 rok w polskiej telekomunikacji

Publikacja: 31.12.2018 10:32

Operatorzy telekomunikacyjni w kraju i na świecie od lat borykają się z tymi samymi problemami: spadkiem przychodów z podstawowych usług, poszukiwaniem źródeł nowych wpływów oraz – zwykle bijącymi w ich wyniki – regulacjami. Ponieważ muszą dbać o rozwój infrastruktury i uczestniczyć w technologicznym wyścigu, wykładając na ten cel relatywnie duże pieniądze, szukają też nieustannie okazji do przejęć.

W Polsce próby konsolidacji podejmują od lat największe telewizje kablowe. Nie inaczej było w 2018 roku, ale skwitowanie w ten sposób wydarzeń, które miały miejsce na polskim rynku telekomunikacyjnym w ciągu minionych 12 miesięcy, byłoby niesprawiedliwe.

Według firm analitycznych badających polski rynek telekomunikacyjny miniony rok przyniósł operatorom ogółem stabilizację przychodów, a nawet niewielki – o 100 mln zł – ich wzrost.

O tyle właśnie urosły przychody branży według Grzegorza Bernatka, głównego analityka z firmy Audytel, który szacuje, że wpływy branży z usług telekomunikacyjnych, płatnej telewizji, centrów danych i wynajmu infrastruktury oraz usług IT wyniosły 45,76 mld zł.

Według naszych wyliczeń około 80 proc. tej sumy to wpływy pięciu największych grup: Orange Polska, Cyfrowego Polsatu (który powiększył się o Netię), Playa, T-Mobile oraz UPC Polska.

Z kolei Paweł Olszynka z firmy PMR, która pomija usługi ICT, wpływy branży wyniosły 41 mld zł, nieznacznie więcej niż w 2017 r.

Sumy te byłyby wyższe, gdyby nie zmiany w prawie. W 2017 r. w wyniki telekomów uderzyła unijna regulacja obniżająca ceny usług w roamingu w Unii Europejskiej (roam like at home, RLAH).

W mijającym roku wpływ RLAH nie był już tak dotkliwy jak przed rokiem, gdy operatorzy co kwartał raportowali wielomilionowe ubytki w wynikach, ale przychodów nie udało się odrobić.

W 2018 r. rząd PiS zmodyfikował Prawo telekomunikacyjne. Według szacunków ekspertów uregulowany na nowo segment usług wiadomości tekstowych o podwyższonej płatności (premium rate) wart był do tej pory około 1 mld zł rocznie. Ponieważ nowe przepisy (weszły w życie 12 grudnia) pozwalają konsumentowi na zablokowanie wysoko płatnych wiadomości, suma ta może spaść. Z drugiej strony, rynek nie znosi próżni i – jak zauważają niektórzy – SMS Premium Rate mogą zastąpić wiadomości z linkami do płatnych usług.

Stabilizująco na przychody branży działał niesłabnący w kraju popyt na smartfony, których w Polsce – inaczej niż za granicą – sprzedawało się ich nadal więcej niż w 2017 r. W skali świata sprzedało się przez trzy kwartały 1,03 mld smartfonów, za każdym razem mniej niż rok wcześniej (szacunki IDC), co zdaniem ekspertów świadczy o recesji.

Mimo tego przychody telekomów z tego tytułu zaczęły spadać. Aby ich bronić operatorzy pierwszy raz wprowadzili raty na telefony sprzedawane samodzielnie, bez konieczności zakupu abonamentu na usługi telekomunikacyjne.

Nie bez znaczenia jest też utrzymujący się  efekt tzw. ustawy antyterrorystycznej, która przetrzebiła użytkowników telefonii na kartę i sprawiła, że już 67 proc. klientów telekomów mobilnych ma z nimi umowę.

Rok 2018 był dla operatorów czasem internetowego przyspieszenia. Właściciele infrastruktury stacjonarnej, tacy jak Grupa Inea czy Orange Polska, korzystając ze środków unijnych przy budowie zasięgu światłowodów wprowadzili do ofert prędkości przekraczające 1 gigabit na sekundę. Telekomy mobilne testowały zaś 5G, gdzie docelowo taka prędkość to minimum.

Ogólnie technologia 5G i jej przyszłość w Polsce były tematami, które dominowały w mediach i pracach legislacyjnych w obszarze telekomunikacji.

W grudniu Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało oficjalnie, że koszty budowy sieci 5G w Polsce mogą sięgnąć 11,3–20,3 mld zł. To sumy z aktualizacji Narodowego Planu Szerokopasmowego, dokumentu stanowiącego mapę rozbudowy sieci szybkiego dostępu do internetu w Polsce. Sumy nie obejmują opłat za częstotliwości, za które – zdaniem Haitong Banku – każdy z czterech telekomów zapłaci 2 mld zł.

Rząd nie zdążył w 2018 r. zakończyć prac nad strategią dla sieci 5G w Polsce. Jej zarys powstał zanim premier Mateusz Morawiecki zdymisjonował szefującą temu resortowi od ponad dwóch lat Annę Streżyńską. Ostateczny kształt strategii 5G wykuwa się teraz w trakcie rozmów premiera z szefami telekomów. Jeśli nie o jedną sieć, chodzić ma w niej o jak największą współpracę firm.

Trwają także nadal prace nad zainicjowaną wiosną 2018 r. drugą nowelizacją Pt, która ma dać większe uprawnienia w zakresie zarządzania pasmem radiowym prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej, a z drugiej strony pozwolić resortowi cyfryzacji na ustalanie harmonogramu rozdysponowywania częstotliwości.

2018 rok nie był udany dla akcjonariuszy telekomunikacyjnych firm, które by inwestować i regulować długi, rezygnują z wypłaty dywidendy. WIG-telekom, indeks warszawskiej giełdy grupujący największe podmioty z sektora, stracił prawie 17 proc.

Stało się tak za sprawą analogicznej przeceny akcji Orange Polska obciążonego płatnością kary 630 mln zł do budżetu Komisji Europejskiej i dużo silniejszej (o 33 proc.) przeceny akcji sieci Play, której przychody przestały rosnąć.

Punktem zwrotnym dla notowań telekomu stała się czystka w zarządzie, z którego odeszli kolejni wieloletni menedżerowie oraz ogłoszenie strategii przez nowego prezesa Jean-Marca Hariona.

Operatorzy telekomunikacyjni w kraju i na świecie od lat borykają się z tymi samymi problemami: spadkiem przychodów z podstawowych usług, poszukiwaniem źródeł nowych wpływów oraz – zwykle bijącymi w ich wyniki – regulacjami. Ponieważ muszą dbać o rozwój infrastruktury i uczestniczyć w technologicznym wyścigu, wykładając na ten cel relatywnie duże pieniądze, szukają też nieustannie okazji do przejęć.

W Polsce próby konsolidacji podejmują od lat największe telewizje kablowe. Nie inaczej było w 2018 roku, ale skwitowanie w ten sposób wydarzeń, które miały miejsce na polskim rynku telekomunikacyjnym w ciągu minionych 12 miesięcy, byłoby niesprawiedliwe.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu