Sąd rozstrzygnie czy Play może mówić o sieci „5G-Ready” [nowe]

Publikacja: 10.04.2019 09:34

Sąd Okręgowy w Warszawie wydał postanowienie o zabezpieczeniu w sprawie z wniosku T-Mobile Polska o ustalenie, że P4, operator sieci Play dopuścił się czynu nieuczciwej konkurencji stosując w kampanii reklamowej hasło „5G-Ready”, sugerujące, że operator oferuje usługi w standardzie 5G – informuje kilka serwisów internetowych.

Według Telko.in, warszawski sąd wydał postanowienie o zakazie stosowania tego sformułowania w przekazach reklamowych.

To, że T-Mobile wniósł sprawę do sądu oraz, że zapadła decyzja o zabezpieczeniu powództwa potwierdza Konrad Mróz, kierujący działem komunikacji zewnętrznej T-Mobile Polska.

W czwartek T-Mobile wydał oświadczenie w tej sprawie:

„Potwierdzamy, że Sąd Okręgowy w Warszawie, na wniosek T‑Mobile, zastosował zabezpieczenie procesowe w postaci nakazu zaprzestania emisji i rozpowszechniania w jakiejkolwiek formie materiałów reklamowych sieci Play z wykorzystaniem frazy 5G Ready lub innej, sugerującej, że operator dysponuje siecią w technologii 5G” – czytamy.

„Cenimy kreatywne podejście do działań marketingowych, ale nie godzimy się z sytuacją, gdy kreatywność zaczyna rozmijać się z prawdą, a komunikacja realizowana przez konkurenta może wprowadzać klientów w błąd. Z uwagi na szybkie tempo wdrażania innowacji i nowych technologii nawet zorientowany w nich klient po obejrzeniu reklam P4 Sp. z o.o może odnieść wrażenie o dostępności technologii 5G w sieci tego operatora” – podał T-Mobile.

„Ustanowienie zabezpieczenia procesowego jest niezwykle istotne dla rynku telekomunikacyjnego, bowiem blokuje wprowadzanie klientów w błąd” – uważa operator.

Czy Play wycofa kampanię – komentarza do tej pory nie uzyskaliśmy.

Zabezpieczenie powództwa nie jest rozstrzygnięciem sądu co do meritum sprawy.

Warto przypomnieć, że kilka lat temu, zanim na dobre ruszyły sieci 4G (LTE) operatorzy toczyli podobne spory. T-Mobile zaskarżył ogólnopolską kampanię Playa, ponieważ operator używał tego znaku, choć LTE działało wyspowo.

W 2013 r. sądy w Opolu i Kielcach zakazały telekomowi rozpowszechniania reklam promujących usługi telekomunikacyjne, smartfony i inne urządzenia jako już działające w sieci 4G LTE. Uznały, że operator wprowadzał w błąd konsumentów, gdyż nie informował, gdzie działa technologia.

Play określa mianem 5G-Ready te maszty własnej sieci, które inni operatorzy określają mianem LTE-Advanced. Jean-Marc Harion, prezes P4 mówił w wywiadzie nam udzielonym, że z technicznego punktu widzenia 5G-Ready to zaawansowane LTE-Advanced, opierające się na pięciu elementach.

– Play jest jedynym i pierwszym operatorem w Polsce, który wprowadził wszystkie jednocześnie – mówił o tych elementach Harion. Wymienił:  4×4 MIMO, carrier aggregation, 256 QAM, synchronizacja fazy i cloud air.

Konkurenci Playa komentują, że przy takiej definicji oni sami również dysponują sieciami 5G-Ready. Grupa Cyfrowy Polsat, właściciel sieci Plus, nazwała swoją sieć w komentarzu do poczynań Playa nawet „5G-Super Ready”.

Wyjaśnienia co do tego, czym jest 5G-Ready i czym różni się od 4G i 5G Play zamieszcza także na stronie internetowej, pod kampanią, w której proponuje smartfony.

Pojawia się tu małym drukiem zapis: „5G READY to zaawansowana sieć LTE-A (wykorzystująca agregację min. 3 pasm, MIMO4x4, 256QAM, synchronizację fazy i dynamiczną alokację zasobów Cloud Air), gotowa na technologię 5G w przyszłości. Zasięg dla 11 proc. populacji. Urządzenia rekomendowane w sieci 5G READY nie obsługują technologii 5G. Sprawdź zasięg w swojej okolicy”.

Ze strony T-Mobile płyną uwagi,że nie wszyscy konsumenci wchodzą w niuanse, czyli czytają wywiady i zastrzeżenia prawne ujęte w reklamach.

Głównym zarzutem, jaki stawiają niektórzy internauci w mediach społecznościowych Playowi jest przekonywanie użytkowników, że kupując od tego telekomu sprzęty takie jak smartfony, kupują urządzenia już przygotowane do działania w technologii 5G, a więc – w domyśle – nie wymagające w przyszłości wymiany.

Internetowe archiwa przypominają także, że sam T-Mobile stosował oznaczenie sieci 4G-Ready na starterach z kartami pre-paid, które wymagać miały wymiany, aby mogły korzystać z nowej wówczas technologii.

Sąd Okręgowy w Warszawie wydał postanowienie o zabezpieczeniu w sprawie z wniosku T-Mobile Polska o ustalenie, że P4, operator sieci Play dopuścił się czynu nieuczciwej konkurencji stosując w kampanii reklamowej hasło „5G-Ready”, sugerujące, że operator oferuje usługi w standardzie 5G – informuje kilka serwisów internetowych.

Według Telko.in, warszawski sąd wydał postanowienie o zakazie stosowania tego sformułowania w przekazach reklamowych.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu