IDC o rynku smartfonów w Polsce: w I kwartale br. Huawei przed Samsungiem

Publikacja: 28.05.2019 14:42

IDC o rynku smartfonów w Polsce: w I kwartale br. Huawei przed Samsungiem

Foto: cyfrowa.rp.pl

W pierwszym kwartale 2019 roku w Polsce wyhamowała sprzedaż smartfonów, ale była nadal nieznacznie wyższa niż rok temu – podała dziś firma analityczna IDC.

Według niej na rynek dostarczono około 2,1 mln urządzeń, co oznacza wzrost sprzedaży bliski zeru w porównaniu do I kw. 2018 r..

IDC szacuje, że w minionym kwartale nastąpiła też zmiana na pozycji lidera na krajowym rynku smartfonów i chińska firma Huawei (uwzględniając markę Honor) wyprzedziła Samsunga pod względem liczby sprzedanych urządzeń.

Podobna sytuacja miała miejsce rok temu.

Huawei miał 35,4-proc. udział w tzw. rynku sell-in (od producenta do kanału sprzedaży), podczas gdy kawałek tortu Samsung to 30,9-proc..

Jak wskazuje Marek Kujda, analityk IDC, w I kw. br. Huawei wprowadził kilka nowych smartfonów, a Samsung portfolio odświeżył dopiero na przełomie marca i kwietnia.

– Stąd też w drugim kwartale można byłoby spodziewać się walki o pozycję lidera, jednak sankcje amerykańskie wobec Huawei wprowadzają duży element niepewności odnośnie finalnej reakcji użytkowników – uważa Marek Kujda.

Na trzecim miejscu pozostał Apple (8 proc.).O miejsce czwarte walczyły Xiaomi i Motorola, których wyniki różnią się o 0,4 pkt. proc. na pierwszej z tych marek (6,5 proc. vs. 6,1 proc. rynku).

Jak wskazuje IDC, udziały Apple i Xiaomi zmniejszyły się w porównaniu do I kw. 2018 r., za to udział należącej do Lenovo marki Motorola wzrósł o blisko 4 pkt. proc..

O pozycji Motoroli pisaliśmy tutaj.

Według danych GfK, do których dotarła wcześniej „Rzeczpospolita”, w I kwartale br. w Polsce sprzedano o około 5 proc. smartfonów mniej niż w analogicznym okresie 2018 r., a przychody z tego tytułu urosły o 1 proc..

– Według raportów rynkowych, którymi dysponujemy, w styczniu i lutym sprzedaż smartfonów na polskim rynku spadła o ok. 5 proc. w porównaniu z dwoma pierwszymi miesiącami 2018 r. (1 mln 19 tys. sztuk w porównaniu z 1 mln 86 tys. sztuk). Natomiast wartość sprzedaży prawie się nie zmieniła. Można z tego wnioskować, że z jednej strony polski rynek powoli się nasyca, ale z drugiej strony popyt przesuwa się w stronę droższych modeli – mówił dziennikowi Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska.

– W tym czasie w porównaniu z pierwszym kwartałem rok wcześniej sprzedaż telefonów/smartfonów była praktycznie na tym samym poziomie. Jednocześnie przychody z ich sprzedaży wzrosły o 12 proc. Dlatego warto zwrócić uwagę, że klienci wybierają droższe telefony. Rośnie też sprzedaż urządzeń bez kontraktów – mówił rzecznik Orange Polska o wynikach swojej firmy z tej działalności.

Andreas Maierhofer, prezes T-Mobile Polska mówił dziennikarzom, że w wypadku tego telekomu w „rozsądnym tempie” rośnie sprzedaż smartfonów osobom indywidualnym. Za to miniony kwartał był pierwszym, w którym telekom przestał obracać smartfonami na rynku hurtowym.

P4, operator sieci Play – przeciwnie. W I kwartale br. operator ten poinformował, że hurtowe transakcje na takich urządzeniach miały dodatni wpływ na tempo wzrostu jego przychodów. Ze sprzedaży urządzeń uzyskał w tym czasie 418 mln zł, o 4,1 proc. więcej niż rok wcześniej.

W pierwszym kwartale 2019 roku w Polsce wyhamowała sprzedaż smartfonów, ale była nadal nieznacznie wyższa niż rok temu – podała dziś firma analityczna IDC.

Według niej na rynek dostarczono około 2,1 mln urządzeń, co oznacza wzrost sprzedaży bliski zeru w porównaniu do I kw. 2018 r..

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu