Dystrybutorzy smartfonów: panicznych reakcji nabywców telefonów Huawei nie widać [nowe]

Publikacja: 03.06.2019 13:51

Handlowa wojna USA i Chin dla jednych przedsiębiorstw może mieć skutki negatywne, dla innych pozytywne.

Maxcom, proeducent i dystrybutor telefonów komórkowych, który zleca produkcję fabrykom w Chinach, a w sprawozdaniach finansowych pisze, że pod tym względem działa m.in. jak Apple. – W mojej ocenie wojna handlowa nie ma wpływu na nasz biznes w Europie, a jeśli – to jest to raczej wpływ pozytywny, bo nasi partnerzy z Chin będą się bardziej starać o dobrą współpracę z nami – mówi „Rzeczpospolitej” Arkadiusz Wilusz, prezes Maxcomu.

Ponieważ administracja Donalda Trumpa koncentruje się na ataku na koncern Huawei i próbuje odsunąć go od kontraktów na budowę sieci 5G, w trudniejszej sytuacji są dziś telekomy obawiające się wzrostu kosztów infrastruktury i dystrybutorzy smartfonów, do których telekomy należą.

Po tym jak USA wpisały Huawei na czarną listę firm, z którymi ich przedsiębiorstwa nie mogą handlować bez zgody, telefony koncernu mogą w przyszłości stracić ważne funkcje. Ostatnio mówi się o tym, że kolejne modele aparatów nie będą miały łączności Bluetooth i wi-fi.

Według serwisu Antyweb, sklepy w Polsce notują zwroty aparatów Huawei, a telekomy zastanawiają się, czy nie ograniczyć współpracy z koncernem.

Rozmówcy „Rz” nie potwierdzają jednak, aby zwroty były ponadnormatywne.

– Nie odnotowaliśmy zwiększonych zwrotów którejkolwiek marki – odpowiedziała nam Ilona Fedorowicz, menedżer ds. relacji zewnętrznych Euro-net, właściciela marketów RTV Euro AGD.

– Z uwagą śledzimy sprawę. Na razie nie obserwujemy zmiany zachowań konsumenckich w stosunku do marki Huawei. Nie odnotowaliśmy zwrotów urządzeń tej marki – poinformowała nas 3 czerwca Wioletta Batóg, menedżer ds. PR w MediaMarktSaturn Polska.

Analogicznej odpowiedzi udzielił nam Tomasz Basiński, wiceprezes Eurotelu, który m.in. pośredniczy w sprzedaży usług T-Mobile i Playa, a także komórek. – Klienci pytają raczej o to, na ile kupując aparat Huawei, będą mieli problem w przyszłości, a tego nikt tak naprawdę nie potrafi im powiedzieć – mówi Basiński.

Telekomy milczą. Nieoficjalnie usłyszeliśmy od jednego z nich, że mimo obaw o przyszłość na razie kooperacja będzie mieć kolejne odsłony.

Według firmy analityczno-doradczej IDC w I kwartale br. Huawei dostarczył do polskich sklepów najwięcej aparatów, pokonując pod tym względem Samsunga.

– W II kwartale tego roku można byłoby się spodziewać walki o pozycję lidera, jednak sankcje amerykańskie wobec Huawei wprowadzają duży element niepewności odnośnie finalnej reakcji użytkowników – ocenia Marek Kujda, analityk IDC

Handlowa wojna USA i Chin dla jednych przedsiębiorstw może mieć skutki negatywne, dla innych pozytywne.

Maxcom, proeducent i dystrybutor telefonów komórkowych, który zleca produkcję fabrykom w Chinach, a w sprawozdaniach finansowych pisze, że pod tym względem działa m.in. jak Apple. – W mojej ocenie wojna handlowa nie ma wpływu na nasz biznes w Europie, a jeśli – to jest to raczej wpływ pozytywny, bo nasi partnerzy z Chin będą się bardziej starać o dobrą współpracę z nami – mówi „Rzeczpospolitej” Arkadiusz Wilusz, prezes Maxcomu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu